יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לא חוזר בו מהדברים שאמר בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" - ועוררו סערה. "רוב הציבור במדינה אכן מוטרד מהנחיות והגבלות ממשל ביידן", טען בפתח ישיבת סיעתו, "הישראלים מוטרדים במיוחד מהכנסת ציוד הומניטרי שכולנו יודעים שהולך לידי חמאס". בריאיון שפורסם אתמול אמר בן גביר כי "במקום לתת לנו גיבוי מלא, הוא (ביידן) עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין".
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"אני בדרכי הולך". בן גביר לא מתנצל על הריאיון נגד ביידן
(צילום:מארק ישראל סלם, gettyimages, רפי קוץ)
בן גביר תקף את התקשורת, ואז גם "גורם" עלום שם בסביבת נתניהו. "אני יודע שיש גורם בסביבת רה"מ ששוב פנה לחברי כנסת של הליכוד ואמר להם 'תתקפו אותו'. הוא ניסה לדרבן אותם, אני רוצה להגיד ל'גורם' הזה ולאותם חברי כנסת - אני בדרכי הולך". הוא סיכם את הסוגיה: "אנחנו מערכים את אמריקה, אוהבים את הממשל אבל צריך לשנות את דרך הפעולה".
בריאיון טען השר לביטחון לאומי, שאמירותיו כבר זכו בעבר לגינויים מצד בכירים בממשל, כי הוא חושב שממשל ביידן "פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל", וכי הוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.
בפתח ישיבת הממשלה אתמול, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת מרומזת על הריאיון שהעניק בן גביר, מבלי לציין את שמו של השר. נתניהו אמר כי "אנחנו מעריכים מאוד את התמיכה שקיבלנו מממשל ביידן מאז פרוץ המלחמה. אין זה אומר שאין בינינו חילוקי דעות, אבל עד היום הצלחנו להתגבר עליהם בהחלטות נחושות ושקולות. אני לא צריך עזרה כדי לדעת איך לנווט את יחסינו מול ארה״ב והקהילה הבינלאומית, תוך עמידה איתנה על האינטרסים הלאומיים שלנו. את ההחלטות שלנו אנחנו מקבלים בעצמנו, גם באותם מקרים שבהם אין הסכמה עם ידידינו האמריקנים".
דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן מסר בתגובה לריאיון של בן גביר כי "עמדת ארה"ב ברורה: אנחנו נשארים מחויבים לתמוך בישראל במאבקה נגד חמאס, תוך בקשה ממנה לעשות הכול כדי למנוע אבדות של חיי אזרחים". היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן עקץ בריאיון לרשת CBS את בן גביר, ואמר: "אני אתן לממשלת ישראל ולפוליטיקאים הישראלים לדבר בעד עצמם, הם בהחלט לא מתקשים לעשות זאת".