חילופי אש בהלוויית פעיל חמאס שנהרג בלבנון

עימותים אלימים וחילופי אש נרשמו היום (ראשון) בין פעילי חמאס לפתח בעת הלווייתו של חמזה שאהין, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג ביום שישי בפיצוץ מחסן הנשק בלבנון. ברשת "אל-מיאדין" דווח כי שלושה בני אדם נהרגו במהומות, וכמה נוספים נפצעו. לפי מקורות פלסטיניים, בין הפצועים היה גם בכיר חמאס זאהר ג'בארין, מחזיק תיק האסירים בארגון, שנפגע מרסיסים במהלך חילופי האש. לפי שעה מצבו לא ברור.
ההלוויה התקיימה במחנה הפליטים הפלסטיני בורג' א-שמאלי בהשתתפות מאות בני אדם. לצד ג'בארין, השתתפו בה גם שני בכירי חמאס נוספים - עיזאת א-רישק וחוסאם בדראן. כל השלושה לא נמצאים דרך קבע בלבנון.

קרא עוד:

6 צפייה בגלריה
בכירי הנהגת חמאס חו"ל עיזת א-רישק, זאהר ג'בארין וחוסאם בדראן ליד ארונו של חמזה שאהין במהלך ההלוויה
בכירי הנהגת חמאס חו"ל עיזת א-רישק, זאהר ג'בארין וחוסאם בדראן ליד ארונו של חמזה שאהין במהלך ההלוויה
בכירי הנהגת חמאס בהלוויה
6 צפייה בגלריה
חמזה שאהין
חמזה שאהין
חמזה שאהין
העימותים החלו לאחר שכמה מפעילי פתח במחנה הפליטים התפרצו להלוויה. המשתתפים פתחו באש אחד כלפי השני, וכמה מהם, כאמור, נפגעו ואף נהרגו. כוחות רפואה והצלה הגיעו למקום ופינו את הפצועים.
מוקדם יותר היום מנהיג חמאס איסמעיל הנייה הגיע לביקור תנחומים בבית משפחתו של שאהין. לא דווח היכן מתגוררת המשפחה - ככל הנראה לא בלבנון - מה שמגביר את הסבירות לכך שהפעיל שנהרג נשלח על ידי חמאס חו"ל ללבנון, שם לימד והדריך פעילים אחרים בייצור רקטות.
הפיצוץ בצור | תיעוד

מחסן הנשק שהתפוצץ ביום שישי הוסתר במרתפיו של מסגד במחנה הפליטים בורג' א-שמאלי. המסגד, יחד עם מבנה מגורים וחנות סמוכים, הוחרבו בפיצוץ העז. גורם בחמאס אמר אתמול כי מקור הפיצוץ הוא שריפה שהתפשטה אל מחסן תחמושת - שנועד לדבריו לצורכי הגנה.
בהמשך, חמאס פרסם הודעה רשמית שבה הכחיש שהמחסן שעלה באש והתפוצץ הכיל רקטות ופצצות. בהצהרה טען ארגון הטרור שמדובר בפיצוץ מכלי חמצן שנועדו לטיפול בחולי קורונה, ותקף את כלי התקשורת הערביים שדיווחו כי מדובר במחסן נשק.
אחר כך, פרסמו את זהותו של ההרוג מבלי לפרט על נסיבות המקרה ומקום המוות. לטענת חמאס, מדובר בלוחם שנהרג במשימה ג'יהאד. שמו של שאהין פורסם על-ידי חמאס שעות ארוכות לאחר שבלבנון כבר פרסמו את דבר מותו.
6 צפייה בגלריה
אזור הפיצוץ בלבנון
אזור הפיצוץ בלבנון
אזור הפיצוץ בלבנון, שישי
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אזור הפיצוץ בלבנון
אזור הפיצוץ בלבנון
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אזור הפיצוץ בלבנון
אזור הפיצוץ בלבנון
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בשנים האחרונות הקים חמאס בחשאי שלוחה לזרוע הצבאית שלו על אדמת לבנון, שנועדה לייצר לישראל חזית נוספת - במקרה של עימות צבאי מול עזה. טבילת האש של הכוחות נערכה במבצע "שומר החומות", במהלכו ירו אנשי השלוחה בלבנון רקטות לעבר הצפון.
ההחלטה על הקמת השלוחה הצפונית נפלה בשנת 2014, בעקבות מבצע "צוק איתן", שבו מצאה את עצמה הנהגת חמאס בעזה כשהיא בודדה במערכה מול ישראל, ללא סיוע צבאי מבחוץ. כך נסללה הדרך להקמת כוח צבאי על אדמת לבנון שיהיה חלק אינטגרלי מהארגון וכפוף לו. כפרויקטור של המהלך, מי שפיקד והכווין את הקמת השלוחה, מונה סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, המדלג בין קטאר, טורקיה ולבנון.
לטובת הקמת הכוח הצבאי החדש גויסו פעילים פלסטינים שמזוהים אידיאולוגית עם הארגון וחיים בלבנון, בעיקר סביב צור. מספרם של הפעילים מוערך בכמה מאות, והם פועלים בחשאיות, תחת כיסוי אזרחי. בצור שוכן כיום גם מרכז השלוחה, אולם נראה כי יש לה בסיסי פעילות גם במקומות אחרים בלבנון. המבנה הארגוני ביחידה החדשה היררכי ומסודר. היא אמנם נמצאת בקשר עם חמאס עזה, אך אינה כפופה לו ישירות ומקבלת את הפקודות מהנהגת חמאס בחו"ל בלבד.