גורם מדיני בכיר השיב היום (חמישי) לתשובת חמאס כפי שצוטטה בסוכנות הידיעות רויטרס, שלפיה התיקונים של ארגון הטרור להצעה הישראלית "אינם משמעותיים", ואמר: "תשובת חמאס למתווה שהציג ביידן היא שלילית, ורק ככה צריך להסתכל עליה. מדובר בשינויים מהותיים ובכמויות גדולות. הוא (חמאס - א"א) שינה עשרות סעיפים במתווה.
2 צפייה בגלריה
 נתניהו, ביידן וסינוואר
 נתניהו, ביידן וסינוואר
נתניהו, ביידן וסינוואר
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
2 צפייה בגלריה
צעדת סטודנטים מכל הארץ מגבעת רם לכנסת בקריאה להחזרת החטופים
צעדת סטודנטים מכל הארץ מגבעת רם לכנסת בקריאה להחזרת החטופים
מחאת סטודנטים מול הכנסת. "הסכם יציל חיים"
(צילום: רפי קוץ)
"בניגוד לטענתם אין מדובר בשינויים מינוריים, ולכן אי אפשר להסתכל על התשובה של חמאס אחרת מאשר כשלילה מוחלטת של המתווה. יש שם התניות מהותיות שמשנות את עקרונות ההסכם מן היסוד ושלא מאפשרות לצדדים להתקדם לעבר עסקה נוספת", אמר.
עוד הוסיף הגורם כי "ראוי להאזין היטב לג'ייק סאליבן שאמר בפירוש שאחרי שקרא לעומק את תשובת חמאס - אין ספק שעל חלק משמעותי מהדרישות שלהם לא ניתן לעבוד ולהתקדם. הסטטוס כעת הוא שארה"ב, קטאר ומצרים ממשיכות בהפעלת לחצים על חמאס לקבל את המתווה כפי שביידן הציע, ללא שינויים".
הבוקר ציטטה כאמור סוכנות הידיעות רויטרס "מנהיג בכיר בחמאס". לדבריו, חמאס דורש שהשלבים בעסקה יהיו "קשורים זה לזה ורציפים", כולל נסיגה ישראלית מלאה מרצועת עזה, חופש תנועה לעזתים והסרת המצור מהרצועה. בנוסף דורש ארגון הטרור לבחור מי יהיו מאה האסירים "הכבדים" שישוחררו בעסקה, כאלה השפוטים לעונשי מאסר ממושכים.
בכירים בישראל אמרו אתמול כי ישראל הסכימה להתפשר על מתן וטו לחמאס - כך שיוכל לקבוע רשימה של מאה אסירים כבדים שישוחררו מתוך מאתיים. עם זאת, הטענה הייתה שבחמאס מתנגדים לכך - אך כעת הבכיר בחמאס אמר כי ארגון הטרור קיבל את הדרישה למאה אסירים "כבדים". בנוסף, בישראל עדכנו כי גם בתשובת חמאס שיקום עזה נותר בשלב ג', ולא הוקדם לשלב א' כפי שחשבו תחילה.
רה"מ נתניהו בפגישה עם בלינקן
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

הלילה טען חמאס כי הוא הפגין "חיוביות מלאה" במאמצים להגיע להסכם, לאחר שאתמול מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר מפורשות כי ישראל הסכימה לעסקה - בניגוד לחמאס. במסיבת עיתונאים בקטאר אמר בלינקן כי חמאס הכניס שינויים לעסקה: "על כמה מהם ניתן לדון, אך על אחרים לא". אף שלא סתם את הגולל על עסקה, גם הוא נשמע פסימי והבהיר: "אסור לתת לחמאס להחליט על עתיד האזור".
בישראל, נזכיר, הביעו פסימיות מתשובת חמאס, שהתקבלה ביום שלישי והוגדרה כ"נון סטארטר" וכ"אחת הקיצוניות ביותר שהארגון יכול היה להציג". במהלך החג ניתחו בישראל לעומק את תשובת חמאס והגיעו למסקנה שהסיכויים לעסקה בתנאים האלה הם אפסיים.
בנוסף, חמאס דורש שביטול המסדרון ההומניטרי יוקדם מסוף שלב א' לתחילתו, ומתעקש שלא יהיה דד-ליין שבו תחודש האש אם לא מגיעים להסכמות על שלב ב'. חמאס מסרב בתוקף לדרישה הישראלית לגירוש מחבלים – גם לא לרצועת עזה – ומתעקש על שחרורם למקום מוצאם, כולל יהודה ושומרון. ארגון הטרור מתעקש לא רק על ערבות אמריקנית לסיום הלחימה, כפי שנחשף אתמול, אלא גם על ערבויות מסין, מרוסיה ומטורקיה – דבר שהוא יודע שהוא בלתי מתקבל על הדעת מבחינת ישראל.