עמיחי שיקלי בבית המשפט
(צילום: אלכס גמבורג)

חבר הכנסת עמיחי שיקלי משך היום (ראשון) את עתירתו לבג"ץ נגד הדיון בכנסת על הכרזתו כפורש מסיעת "ימינה". זאת לאחר שהשופטים רמזו שאין טעם בעתירה כל עוד לא התקיים עדיין הדיון בוועדת הכנסת, שנקבע למחר.
את העתירה הגיש שיקלי נגד ועדת הכנסת והעומד בראשה, ח"כ ניר אורבך (ימינה), ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) וראש הממשלה ויו"ר מפלגתו נפתלי בנט. שיקלי ביקש זמן נוסף להיערך לדיון לבקשת הפרישה שלו, וטען כי לא מאפשרים לו זכות טיעון. בין היתר, ביקש בעתירה שבג"ץ יורה לראש הממשלה ולשני חברי הכנסת להתייצב לדיון בבג"ץ ולדיון בוועדת הכנסת.
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
שיקלי באולם בית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן
עוזי פוגלמן
השופט עוזי פוגלמן. "השאלה תתברר, אבל לא עכשיו"
(צילום: אוהד צויגנברג)
הדיון של שיקלי, האתגר של בנט: מורן אזולאי עם המהלכים הפוליטיים
(צילום: חגי דקל)

השופט עוזי פוגלמן אמר לעורך דינו של שיקלי, גיא בוסי: "לך לוועדת הכנסת. סדרי הביקורת הם כאלה שקודם הרשות המוסמכת מקבלת החלטה. השאלה הזאת תתברר, אבל לא עכשיו". עו"ד עמיחי ויינברגר, בא כוחו של בנט, אמר: "העותר לא יכול לעשות קיצורי דרך. יש כאן הסדר מפורש. זה ההליך הנכון. לא אמורים להפוך את היוצרות. יש לדחות את העתירה על הסף". בעקבות זאת אמר פוגלמן: "נאפשר לאדוני לחזור מהעתירה, אם אדוני רוצה. אם לא, ניתן פסק דין היום". בשלב זה יצאו השופטים להתייעצות שבמהלכה משך שיקלי את העתירה.
בצאתו מהדיון אמר שיקלי: "מה שעניין אותנו זה להבין למה בעצם לעשות הליך כזה בעיצומו של החג, ללא זמן להיערכות כנדרש. למה לכנס את הדיון הזה בפגרה בנוהל 'הסורים על הגדרות'? למה לתת ארבעה ימי עבודה גם לפני חג הפסח, ולא בצורה מסודרת?אנחנו נבוא מחר במלוא הכוח והעוז ונתמודד גם עם הוועדה בכנסת ואני מלא אופטימיות ואמונה, וזה הכול. וישפוט הציבור. בשונה מוועדת כנסת רגילה שעוסקת בביקורת על גופי הממשלה או בתהליכי החקיקה, פה בעצם יש למעשה תהליך שיפוטי שהמשכו הוא בבית משפט מחוזי, ולכן מלכתחילה מכיוון שמדובר בהליך שיפוטי לא נמנעתי מלפנות לבית המשפט העליון".
בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד גיא בוסי ממשרד בוסי, נגבי, אביאני, כהן, איל ושות', נטען: "פתאום החליטו המשיבים לזמן את העותר מיד, כאן ועכשיו, לדיון בבקשת הפרישה. בקשת הפרישה נסמכת על מספר רב מאוד של אסמכתאות, הצבעות והתבטאות של העותר, המנסות להניח את המצג העובדתי לבקשה. כפי שהסביר למשיבים ובכתב, לא אחת, העותר - שיקלי - חולק מן היסוד על המצג העובדתי השגוי שהובא בבקשת הפרישה, ומבקש לבחון אותו ולהוכיח שעסקינן במצג מטעה. מרכיבים מהותיים הנדרשים לחברי הוועדה לשם נטילת החלטה על בסיס מה שמחייב הדין - חסרים. ובשל כך הוא זקוק לזמן ראוי, הגיוני וסביר להתכונן לדיון".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט. שיקלי דורש להורות לרה"מ להתייצב לדיון בוועדת הכנסת
(צילום: אוהד צויגנברג)
עוד נטען כי "מן המועד שבו נחתמה הודעת הזימון הראשונה החסרה לדיון בבקשת הפרישה, יצאו המשיבים למשימה שמטרתה הושגה - לפעול ולדאוג שהעותר לא יוכל להוכיח דבר, ממילא ובעיקר למנוע ממנו להתייצב מוכן לדיון. לשיטתם של המשיבים הנכבדים, מחלוקת עובדתית משמעותית והמתייחסת לאירועים הנפרשים על פני זמן רב, ניתן ויש לברר תוך ארבעה ימים בלבד, מבלי לאפשר לצד הנפגע זכות טיעון, על ידי הבאת עדים, הצגה ויזואלית של אסמכתאות או המינימום של זמן סביר להתכונן. העותר סבור, כי זכות הטיעון שלו לאור הפגיעה הצפויה, מחייבת לאפשר לו להתייצב לדיון רק לאחר מתן זמן סביר של מינימום 30 ימים; לאפשר לו לזמן ולחקור עדים; לאפשר לו להציג אסמכתאות שונות לעיון חברי הוועדה, בדרך ובאופן הטובים ביותר".
משמעות הכרזה על שיקלי "פורש" היא שהוא לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות במסגרת מפלגה קיימת, ולא יוכל ליהנות מתקציבי מימון בחירות. אם ירצה להתמודד בבחירות הבאות - הוא יחויב להקים סיעה עצמאית.