4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל וראש השב"כ תומכים בפתיחת ההר לעליית יהודים בערב החג. הלוי ובר
הרמטכ"ל וראש השב"כ תומכים בפתיחת ההר לעליית יהודים בערב החג. הלוי ובר
הרמטכ"ל וראש השב"כ תומכים בפתיחת ההר לעליית יהודים בערב החג. הלוי ובר
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, תומך גם הוא במתן אישור ליהודים לעלות להר הבית מחר (יום שלישי), ערב חג שני של פסח. כך נודע ל-ynet. לעמדתו של הלוי הצטרף גם שב"כ, שאמר שהפתיחה אפשרית בתנאי שההר יהיה שקט בערב החג. עם זאת, בשב"כ טוענים שיש לסגור את ההר לעליית יהודים החל מיום רביעי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הכריע בסוגיה, אך גם שר הביטחון יואב גלנט וגם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קראו לאפשר את עליית היהודים להר חרף המתיחות. המפכ"ל, יעקב שבתאי, מתנגד לכך.
אתמול התרשמו אנשים ששוחחו עם ראש הממשלה התרשמו שהוא נוטה לסגור את ההר לעליית יהודים בעשרה הימים האחרונים של הרמדאן. יצוין כי על אף שהדבר נהוג יחסית בשנים האחרונות, בעבר - גם בממשלות נתניהו - היו מצבים שההר נסגר לפחות מעשרה ימים. כך, עמדתו של הרמטכ"ל היא שלאחר שההר ייפתח מחר למבקרים יהודים, ניתן יהיה להמשיך במדיניות שלפי יהודים לא עולים להר בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן.
4 צפייה בגלריה
מסגד אל אקצה בהר הבית
מסגד אל אקצה בהר הבית
נתניהו נוטה לסגור את ההר לעליית יהודית ב-10 הימים האחרונים של הרמדאן
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
איתמר בן גביר בצעדה באביתר
"גם תאכלו את הדגים המסריחים וגם תגורשו מהעיר". בן גביר באביתר, היום
(צילום: יאיר שגיא)
נתניהו קיים עד כה ארבעה דיונים בשאלה, והיום יערוך דיון נוסף לפני שיקבל כנראה החלטה. השר בן גביר, שמתנגד באופן עקרוני לסגירת הר הבית ליהודים בטענה שמדובר בכניעה לטרור – מבקש לאפשר עליית יהודים בשביעי של פסח. הנימוק שלו הוא ביטחוני: במועד הזה מגיעים אלפי יהודים לכותל, ואם הר הבית סגור לכניסת יהודים, המשטרה יוצאת מההר – ולדבריו במצב שכזה יש חשש כבד שהמוסלמים ישליכו אבנים וסלעים לעבר הכותל ואז המשטרה תיאלץ לפרוץ פנימה וכל התמונות שהמשטרה רוצה למנוע – ייקרו בכל זאת. "אתם חושפים את המתפללים בכותל לאבנים וסלעים ואם זה יקרה גם תאכלו את הדגים המסריחים וגם תגורשו מהעיר", אמר בן גביר בהתייעצות הלילית שקיים נתניהו בלילה שבין שבת לראשון.
כפי שנחשף ב-ynet, שבתאי מצידו מתנגד לקיצור משך הזמן שבו ההר יהיה סגור לכניסת יהודים, וסבור שמספיק שהמשטרה תעמוד בשער המוגרבים בתקופה הזו. המפכ"ל הציג את עמדת המשטרה בנושא בדיון עם בהשתתפות גלנט וראשי מערכת הביטחון לפני כמה ימים. מנגד, גלנט תמך בעמדה של בן גביר ואמר שאין כל מניעה ביטחונית שיהודים יעלו בשביעי של פסח.
4 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בהר הבית
כוחות מג"ב בהר הבית
המשטרה נכנסה להר הבית ועצרה מאות מתפרעים. כוחות מג"ב, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)
תיעוד שפרסם ח"כ אחמד טיבי: שוטרים מכים עצורים בהר הבית שלא מורידים את הראש
(מתוך טוויטר)

בהר הבית היה שקט יחסית בימים האחרונים, ושלשום יותר מ-25 אלף מוסלמים השתתפו שם בתפילת התראוויח, מבלי שנרשם אירוע חריג כלשהו. לצד התפילות של המוסלמים, מאות יהודים עלו בימים האחרונים להר הבית. עם זאת, ההסלמה האחרונה - שכללה ירי רקטות מעזה, מלבנון ומסוריה, ופיגועים שגבו את חייהם של ארבעה בני אדם - החלה אחרי המהומות שפרצו בהר הבית בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר, שבמהלכן נכנסה המשטרה לתוך מסגד אל-אקצא ועצרה מאות מתפרעים.
החשש הוא שלאור המצב הביטחוני הרגיש ממילא, התלקחות מיותרת בהר הבית עלולה לגרום למצב להידרדר שוב.
משב"כ נמסר בתגובה כי הארגון "אינו נוהג להתייחס לעמדות כפי שהוצגו בדיונים סגורים לשר הביטחון ולראש הממשלה".