שני גורמים ביטחוניים בכירים בלבנון התראיינו לרשת CNN על מתקפת הביפרים של ישראל נגד חיזבאללה, ואישרו שישראל הטמינה חומרי נפץ בסוללות של הביפרים שהועברו ללבנון. במדינה ומחוצה לה ממשיכים לחקור את מתקפת הביפרים של אנשי חיזבאללה, ולברר מי אחראי לייצור המכשירים וכיצד הם הועברו לחיזבאללה.
בכירים ביטחוניים בלבנון צפו בסדרת פיצוצים מבוקרים של חלק מהביפרים הממולכדים. אותם ביפרים כובו בזמן הפיצוצים המבוקרים, ולא קיבלו את ההודעה שגרמה למכשירים להתפוצץ - כפי שקרה לאנשי חיזבאללה במתקפה החודש. לבכירים הביטחוניים שצפו בפיצוצים המבוקרים הייתה הזדמנות לראות מקרוב את מימדי הנזק שגורמים הפיצוצים.

2 צפייה בגלריה
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
פיצוץ במכשירי קשר (ביפרים) של אנשי חיזבאללה בדאחייה ובדרום לבנון
בלבנון חוקרים את המתקפה הקטלנית
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
אחד הגורמים הביטחוניים בלבנון אמר ל-CNN שהדרך שבה חומרי הנפץ הוטמן בסוללות של הביפרים הייתה כל כך מתוחכמת שלא ניתן היה לאתר אותה, אך לא הרחיב בנוגע לסוג הבדיקה שעברו המכשירים לפני שנכנסו ללבנון. הבכיר הנוסף אמר כי הוא בדק את אחד הביפרים והיה עד לפיצוץ המבוקר שלו. הוא אמר ל-CNN שהוא "מעולם לא ראה דבר כזה".
במכתב שנשלח בשבוע שעבר למועצת הביטחון אמרה הנציגות הלבנונית לאו"ם שהחקירה ראשונית מראה שחומרי הנפץ הוטמנו בביפרים לפני שהגיעו למדינה, על-ידי "גורמים זרים" שפעלו "במקצועיות". הרשויות הלבנונית קבעו שהביפרים התפוצצו אחרי שקיבלו הודעה אלקטרונית, כך לפי המכתב שנשלח למועצת הביטחון.
המבנה של חברת BAC בבודפשט
(צילום: רויטרס)

2 צפייה בגלריה
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
הרשויות בלבנון אמרו שהמכשירים שבהם נעשה שימוש במתקפה היו ביפרים של Gold Apollo ומכשירי קשר של ICOM. שתי החברות התנערו מהפרשה והקשר למתקפה. יו"ר החברה Gold Apollo, שמקום מושבה בטייוואן, נחקר על-ידי הרשויות בטייוואן בחמישי שעבר ושוחרר.
היו"ר, הסו צ'ינג-קואנג, התראיין ל-CNN והכחיש כי הביפרים הם של החברה שלו ואמר שהם יוצרו על-ידי חברה הונגרית, BAC Consulting, אחרי הסכם שנחתם בין הצדדים. לפי פרסום של ניו יורק טיימס, החברה ההונגרית היא חברת קש של ישראל.
באירופה נמשכת חקירת שרשרת האספקה, ונבדק הקשר של החברה ההונגרית, ושל חברה אחרת שקשורה לבולגריה ולנורבגיה, למתקפת הביפרים של חיזבאללה.