מספר הנדבקים בקורונה בארה"ב עלה השבוע ב-10%, בעקבות התפשטות הווריאנט ההודי של הנגיף. כרגע העלייה בתחלואה בארה"ב לא מובילה לעלייה במספר החולים במצב קשה.
לפי ד"ר רושל ולנסקי, ראש המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, ייתכן שהעלייה במספר הנדבקים היא שילוב של התמהמהות במבצע החיסונים באזורים מסוימים בארה"ב ושל התפשטות "וריאנט דלתא" – זן מדבק במיוחד של נגיף הקורונה, שהתגלה לראשונה בהודו.
6 צפייה בגלריה
מתחסנים ל קורונה שדה התעופה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
מתחסנים ל קורונה שדה התעופה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
מתחסנים בשדה התעופה במיאמי, פלורידה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מתחסנים ל קורונה ספרינגפילד מיזורי ארה"ב
מתחסנים ל קורונה ספרינגפילד מיזורי ארה"ב
מתחם חיסונים במיזורי. ארה"ב לא תגיע ליעד של 70% מחוסנים עד 4 ביולי
(צילום: AP)
"וריאנט דלתא" אחראי כעת לרבע מהנדבקים החדשים בארה"ב וזוהה בכל 50 מדינותיה. בתחילת יוני היה אחראי רק ל-6% מהנדבקים החדשים. לפי ולנסקי, מומחית למחלות זיהומיות, בעקבות התפשטותו המהירה הוא צפוי להפוך בשבועות הקרובים לזן הדומיננטי של הנגיף בארה"ב.
בתדריך בבית הלבן אמרה ולנסקי שהממוצע של שבעת הימים האחרונים בארה"ב היה כ-12,600 נדבקים חדשים ביום – עלייה של 10% לעומת הממוצע בשבוע שעבר. עם זאת המספרים רחוקים מאוד מהשיא של חודש ינואר – אז דווח על יותר מרבע מיליון נדבקים חדשים ביום.
6 צפייה בגלריה
תושבים עם מסכות לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב קורונה
תושבים עם מסכות לוס אנג'לס קליפורניה ארה"ב קורונה
הולכים עם מסכות בלוס אנג'לס. הנגיף עדיין בארה"ב
(צילום: AP)
הממשל של הנשיא ג'ו ביידן שאף ש-70% מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב תקבל מנה אחת לפחות של החיסון עד 4 ביולי, יום העצמאות של ארה"ב. בשבוע שעבר הצהיר הממשל שלא יגיע ליעד הזה. לפי שעה קיבלו 66.5% מאזרחי ארה"ב הבוגרים (יותר מ-180 מיליון) מנה אחת לפחות של החיסון.
"בשעה שאנחנו נערכים ליום העצמאות, אני רוצה להזכיר למי שעדיין לא מחוסנים לשמור על עצמם באמצעות עטיית מסכה, והימנעות מהתקהלות כדי למנוע הדבקה ותחלואה", אמרה ולנסקי. היא הוסיפה שב-1,000 מחוזות בארה"ב שיעור ההתחסנות הוא מתחת ל-30%.
6 צפייה בגלריה
שלט מחוץ למלון מסצ'וסטס ארה"ב קורונה
שלט מחוץ למלון מסצ'וסטס ארה"ב קורונה
שלט מחוץ למלון במסצ'וסטס
(צילום: רויטרס)
ג'פרי זיינץ, היועץ הבכיר של הבית הלבן במאבק בקורונה, הודיע אמש שצוותים מיוחדים יגיעו למוקדי התחלואה בארה"ב ויסייעו לקהילות המקומיות. זיינץ קרא למי שלא התחסנו לעשות זאת.

אחרי שבועות של ירידה – עלייה בתחלואה באירופה

ארגון הבריאות העולמי הזהיר אתמול כי אחרי עשרה שבועות רצופים של ירידה במספר הנדבקים בקורונה באירופה חל היפוך מגמה, וכי גל חדש של נדבקים ביבשת יהיה דבר בלתי נמנע אם אזרחיה – והפוליטיקאים שלה – לא יישארו ממושמעים ויקיימו את ההנחיות.
ראש השלוחה האירופית של ארגון הבריאות העולמי, האנס קלוג, הודיע במסיבת עיתונאים כי בשבוע החולף חלה עלייה של 10% במספר הנדבקים באירופה, וכי העלייה הזו היא תוצאה – בין השאר – של ריבוי ההתקהלויות, ההסרה של הגבלות והנסיעות התכופות יותר של תושבים ממדינה למדינה. הנתונים נוגעים ל-53 מדינות ושטחי שיפוט, ולא רק לארצות האיחוד האירופי. את כל אלה מחריפה כמובן העובדה שהווריאנט ההודי הופך לזן הדומיננטי של הנגיף ביבשת.
6 צפייה בגלריה
קורונה איטליה מסכות משחק יורו 2020 רומא
קורונה איטליה מסכות משחק יורו 2020 רומא
אוהדים עם מסכות ברומא
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
באזהרתו ציין קלוג את העובדה שזן הדלתא מכה באירופה בשעה שמיליונים מתושבי היבשת עדיין אינם מחוסנים, למרות המאמצים הגדולים שעשו מדינותיהם לשכנע אותם להתחסן.
לדאגה מהעלייה במספר הנדבקים ברחבי אירופה תורמת העובדה שביבשת מתקיימת בימים אלה אליפות אירופה בכדורגל (יורו 2020). בדרך כלל מתקיים הטורניר במדינה אחת או שתיים, ובעבר הוא כלל רק 16 נבחרות, אבל השנה הוא נערך ביותר מ-10 מדינות במקביל ומקבץ אליו נבחרות מ-24 מדינות, שאליהן מתלווים גם אוהדים רבים. זה שבועות שגורמי בריאות ביבשת מביעים חשש שההתקבצות באצטדיונים תגרום להפצת הנגיף, ובמיוחד להפצה של הזנים המידבקים יותר שלו.
ארגון הבריאות העולמי לערים המארחות את המשחקים לשפר את הפיקוח על תנועותיהם של הצופים בדרך אל האצטדיון, בתוכו וממנו. קת'רין סמולווד, אשת השלוחה האירופית של ארגון הבריאות העולמי, אמרה מפורשות כי התקהלות האוהדים באצטדיונים, בפאבים ובברים בערים המארחות את הטורניר גורמת לעלייה במספר הנדבקים ביבשת.
פורסם לראשונה: 22:30, 01.07.21