מותו של התינוק מעיין דומנוביץ' בתאונה הקטלנית אתמול (יום רביעי) ביום העצמאות, האיר שוב באור שלילי את חלקו הדרומי של כביש 40, אחד ממקטעי הכבישים הקטלניים ביותר בישראל. מדובר בכביש השני באורכו בישראל, אחרי כביש 90. כביש 40 נמתח לאורך 302 קילומטרים, מצומת קטורה שבערבה, עובר לאורך הנגב והשפלה, ומסתיים בכפר סבא שבשרון, ובין 2012 ל-2022 התרחשו בכביש יותר מ-557 תאונות.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר הבוקר לאולפן ynet כי עד שהכביש יטופל, "כנראה שימותו עוד לא מעט אנשים. כביש 40 במקטע הכל כך קטלני הזה לא באמת מפריע ולא באמת מעניין את הממשלה". יעקב הדגיש: "זה לא עניין של ממשלה כזאת או אחרת, זה פשוט מחדל מתמשך.
"במסיבת עיתונאים האחרונה של שרת התחבורה מירי רגב, היא התגאתה בתקדים של עשרות מיליארדים בתקציב, אך מילה אחת לא שמענו על בטיחות בדרכים". מנכ"ל העמותה הוסיף כי "יש על השולחן תוכנית רב-שנתית של הרשות לבטיחות בדרכים ומילה לא שמענו עליה. גם לא על תקציבים לבטיחות בדרכים".
בבית החולים סורוקה בבאר שבע מאושפזים אליה דומנוביץ' ובנו בן ה-7 אורי, שנמצאים במצב אנוש לאחר התאונה הקטלנית. מי שהגיע לזירת התאונה וחילץ את אב המשפחה הוא בן דודו - חובש מד"א שנקרא למקום ואז הבחין שקרוב משפחתו לכוד ברכב. בן הדוד, אביחי מימון, סיפר על ההלם שחש כשזיהה שבן דודו הוא אחד הפצועים בתאונה.
הוא תיאר: "זיהיתי אותו בשלב מסוים כשאפשר היה לגשת אליו, הוא היה בהכרה. הספקנו אפילו להחליף כמה מילים, והשתדלתי להמשיך לתפקד ולעשות את המשימות שלי, עד שהוא חולץ. כשהוא הועלה לאמבולנס בדרך לבית החולים ניגשתי במהירות לאמבולנס הצבאי שהיה שם עם שני הבנים שלו, שהיו בהכרה. היה צורך להרגיע אותם וללוות אותם, שיראו פרצוף מוכר. הלבשתי חיוך על הפנים בשבילם וליוויתי אותם עד לבית החולים", סיפר.
מימון הוסיף: "כשהגעתי כבר חלק גדול מהפצועים פונו. בגלל חגיגות יום העצמאות כמובן היו פקקים נוראיים , בדרך אז לחלק מבני המשפחה לקח זמן להגיע, וגם בבית החולים היו משימות שהיה צריך לתפקד בהן. השתדלנו לעשות את זה ולהיות עם כולם, גם עם הילדים וגם עם הצוותים הרפואיים, שפשוט נלחמו על החיים של אליעד ושל אורי, שעדיין במצב קשה. ואנחנו ממש מבקשים להתפלל לרפואתם מכל מי שיכול. המצב לא פשוט".
במשרד התחבורה אכן קיימת תוכנית חומש לטיפול בכבישים בעייתיים, וכביש 40 הוא אחד מהם. לנוכח ריבוי התאונות בכביש, מרכז המחקר והמידע של הכנסת הפיק דוח מיוחד העוסק בנתוני תאונות הדרכים שהתרחשו בין השנים 2012 ל-2022 במקטעים הדרומיים של הכביש - 230 הקילומטרים מצומת קטורה ועד קריית גת. כחלק מהדוח, שנערך לבקשת ח"כ שלום דנינו (הליכוד), בוצע מעקב אחר חלק מפעולות התשתית שהיו אמורות להתבצע בכביש 40 והכבישים החוברים אליו בין 2017 ל-2022.
כך לדוגמה, מחברי הדוח משבחים את עבודות הרחבת הקטע שבין צומת גורל לצומת אוהלים לכביש דו-מסלולי ודו-נתיבי, והקמת שני מחלפים: מחלף חטיבת הנגב ומחלף שרה, במקום הצמתים שהיו קיימים. עם זאת, ישנן עבודות תשתית במקום שטרם בוצעו, בהן שיפור גיאומטרי ופיזי של הכביש הקיים, והרחבת הכביש באזור מחלף פלוגות ובהצטלבות שבין כביש 35 לכביש 40. העבודות נמצאות בדיונים בין משרדי האוצר והתחבורה - שצפויות להסתיים תוך חמש שנים.
עוד לפי הדוח, העבודות לפתיחת מחלף קריית גת דרום נמצאות בביצוע, וכן הרחבת הכביש לדו-מסלולי בשני הכיוונים בין עיר הבה"דים לקיבוץ טללים. מנגד, הקמת מפרצי עקיפה בין שדה בוקר למצפה רמון עודנה בשלבי התכנון, וטרם בוצעו העבודות לשיקום ושיפור התשתיות בכביש בקטע שבין צומת מאחז לצומת בית קמה, שיכללו הרחבה, קרצוף וריבוד של הכביש, וכן סימון, צביעת הכביש, הצבת תמרורים ותאורה.
בעשור הקודם (2012-2022) התרחשו במקטע 557 תאונות דרכים, בהן 49 תאונות קטלניות. באותן תאונות נהרגו 61 בני אדם. 134 מהתאונות הוגדרו הקשות, בעוד ש-374 תאונות תוארו כקלות.
השנה שבה התרחשו במקטע כמות התאונות הקטלניות הגדולה ביותר הייתה 2017, אז נהרגו על המקטע עשרה בני אדם בשבע תאונות קטלניות. ב-2014 התרחשה כמות התאונות הגבוהה ביותר במקטע בעשור החולף, עם 67 תאונות. זאת לעומת השנה שעברה, שבמהלכה התרחשה הכמות המועטה ביותר של תאונות במקטע, עם 23 תאונות. ב-2022 אף התרחשו פחות תאונות מאשר בשנת הקורונה הראשונה, 2020, שבה רבים לא יצאו לכבישים אך עדיין התרחשו בכביש 45 תאונות דרכים.
לפי הדוח, יותר מ-45% מהתאונות בחלקו הדרומי של כביש 40 היו התנגשויות חזיתיות מהצד, 16% מהתאונות התרחשו בתאונות מאחור, ו-10% מכלל התאונות במקטע היו חזיתיות ורובן קטלניות, כאשר ב-8% מהן התאונה כללה התהפכות של אחד הרכבים המעורבים. רק 3% מהתאונות כללו פגיעה בהולכי רגל.
המספר הרב ביותר של התאונות שהתרחשו בכביש היה במקטע שבין שדה בוקר לבאר שבע, שאורכו 48 ק"מ. במקטע הזה אירעו 257 תאונות, שמהוות 46% מכלל התאונות בכביש 40 בחלקו הדרומי. במקטע שבין באר שבע לקריית גת, שאורכו 43 ק"מ, התרחשו 213 תאונות, המהוות 38% מהתאונות בחלקו הדרומי.
למרות שהנתונים הנוגעים לשנת 2022 בדוח הם חלקיים ומתייחסים רק לתקופת שבין ינואר לנובמבר, מספר התאונות בה היה נמוך באופן משמעותי ביחס לממוצע השנים הקודמות, עם מחצית מהתאונות בלבד. מחברי הדו"ח לא מצאו הסבר לכך, אך מכיוון שמדובר במספרים קטנים, ייתכן שמדובר בפרט מקרי שלא ניתן לבסס עליו מסקנות. מנגד, שיעור ההרוגים בשנת 2020, שבחלקה היו סגרי קורונה, עומד על שבעה הרוגים במקטע, ויכול להיחשב גבוה בעיקר בשל מיעוט הנסיעה בו.
מחברי הדוח אף חילקו את מספר התאונות בעשור האחרון בחיתוכי רוחב אחרים. כך לדוגמה עולה ש-64% מהתאונות התרחשו במהלך היום, בעוד שרק 36% מהן התרחשו בשעות הלילה. מרבית התאונות שהתרחשו בשעות היום היו קלות, ורק 30% הוגדרו כקשות עם פצועים, ורק 10% אחוזים היו תאונות קטלניות. נתונים אלו חוזרים על עצמם גם בשעות הלילה, אך באחוזים שונים, כאשר 62% מהתאונות הליליות היו קלות, 31% הוגדרו כקשות ורק 7% כתאונות קטלניות.
כך, מספר התאונות הרב ביותר בכביש 40 התרחש בשני מקטעים עיקריים: קטע הכביש בין שדה בוקר לבאר שבע, שבו אירעו 257 תאונות - כ-46% מכלל התאונות במקטעים שנבדקו - וכן קטע הכביש שבין באר שבע לקריית גת, שבו התרחשו 213 תאונות, המהוות כ-38% מכלל התאונות. לעומת זאת, בשני מקטעי הכביש הדרומיים, התרחשו בעשור האחרון 27 ו-21 תאונות בהתאמה, המהוות כ-5% בלבד מכלל התאונות, ואילו במקטע הכביש שבין מצפה רמון לשדה בוקר התרחשו 39 תאונות, שהן כ-7% מכלל התאונות.
לדברי אחת ממחברות הדוח, אסנת אלגום מזרחי, אחד הפתרונות החשובים ביותר שבעזרתו ניתן יהיה להציל חיי אדם ולצמצם סיכונים, הן בתחום בטיחות בדרכים בכביש והן בתאונות קטלניות, הוא הצורך בטיפול בתשתיות לאורך מקטעי הכביש השונים ומוקדי הסיכון בו.
יוזם הדוח, ח"כ שלום דנינו, אמר: "אין ספק שרמת התאונות הקטלניות מחייבת ומיד את הרחבת הכביש, הפרדה, תאורה וכל האלמנטים שנדרשים לכביש מתקדם. אני יכול לעדכן שיש תוכנית טובה לביצוע, ומקווה שעם אישור התקציב יתחילו בקידום הפרויקט". דנינו הוסיף כי "יש לקדם בו זמנית וכבר השנה את פרויקט הרכבת לאילת, ובכוונתי לבקש לקיים דיון בוועדת הכלכלה כדי לבחון את הפרטים של הפרויקטים התחבורתיים במרחב הנגב".