אזרחי טייוואן ובעלי בריתם ברחבי העולם מתגייסים בימים אלה למבצע "אננס החירות" וקוראים לקנות כמה שיותר אננס מתוצרת האי, בעקבות החלטתה של סין להטיל איסור על ייבוא האננס הטייוואני לשטחה. הצעד הסיני הפתאומי נתפס כעוד אמצעי של המשטר בבייג'ינג להפעיל לחץ על טייוואן, אי שבו הוא רואה אזור סיני לכל דבר ושצריך לתפיסתו להימצא תחת ריבונות המדינה הסינית.
סין הכריזה על איסור הייבוא של האננס בשבוע שעבר, והסבירה את המהלך בכך שהאננס הטייוואני עלול להכיל מזיקים ומחלות שיאיימו על תושבי סין ועל חקלאותה. טייוואן מצדה טוענת כי המניע למהלך פוליטי לחלוטין, וכי הוא נועד רק להגביר את הלחץ הכלכלי על האי ולהחלישו: לדבריה אין שום פגם באננס מתוצרתה, והטענות התברואתיות שמשמיע המשטר בבייג'ינג משוללות יסוד.
החרם הסיני הוא מכה לחקלאות הטייוואנית. לטייוואן יש תעשיית פירות משגשגת עוד מימיה כקולוניה יפנית, ואננס הוא אחד הגידולים המרכזיים בה, אבל התלות שלו בצרכנים הסינים גדולה. בשנה שעברה, לשם המחשה, יותר מ-90% מהאננס שייצאה טייוואן יוצא לסין. עצירת הייצוא הזה כעת צפויה לגרום נזק כבד לחקלאים.
סין דוחה את טענותיה של טייוואן שהאיסור שהטילה על הייבוא נובע ממניעים פוליטיים, ומתעקשת שהסיבה תברואתית בלבד. לדבריה טייוואן מעוותת את המציאות ומגלגלת את האחריות אל השלטון הקומוניסטי הסיני משום שהיא אינה מסוגלת לפתור את בעיות התברואה של עצמה.
אלא שלסין יש היסטוריה ארוכה של הטלת חרם מסחרי על מדינות שאיתן יש לה חילוקי דעות מדיניים, והחרם הנוכחי מוטל בשעה של מתיחות הולכת וגוברת בינה לבין טייוואן. בשנה האחרונה ניכר כי בייג'ינג מגבירה את האיום שלה לאחד בכוח את טייוואן עם שטחה היבשתי של סין, ומטוסי קרב סיניים הגבירו מאוד את פעילותם באזור האי.
שלושה אננסים על השולחן
אל מול חרם האננס הסיני קראו בימים האחרונים מנהיגי טייוואן לאזרחיהם לצרוך יותר אננס טייוואני כדי לפצות על הנזק הכספי שגורמת סין לכלכלת האי, והם הפצירו בגולשים ברשתות החברתיות להתגייס גם למבצע ההסברה ולפרסם תמונות שלהם לצד אננס מקומי. הנשיאה צאי אינג-וון, שבעצמה הצטלמה ביום ראשון בחוות אננס בדרום טייוואן לאות הזדהות עם החקלאים, קראה לגולשים ברשת לשתף את חבריהם בעוגת האננס האהובה עליהם ולצרוך כמה שיותר אננס, בין שכמשקה, כעוגה או כפרי חתוך בצלחת. רבים נענו לקריאה הזו.
שר החוץ של טייוואן, ג'וזף וו, פרסם בטוויטר ציוץ שבו קרא לגולשים ברחבי העולם "להתאחד סביב #אננס_החירות" – קמפיין דומה לקמפיין #יין_החירות שאליו התגייסו גולשים מהעולם כשנקראו לקנות יין מאוסטרליה משום שסין הטילה חרם על יינות אוסטרליים בצל המתיחות בין המדינות.
לא רק אזרחים מקומיים נענו לקריאה של שר החוץ הטייוואני – גם נציגויות של קנדה וארה"ב, שתי מדינות שבעצמן מנהלות עימותים מתוקשרים עם סין, התגייסו. תחת ההשטאג #אננס_החירות פרסמה לשכת המסחר הקנדית בטייוואן בעמוד הפייסבוק שלה תמונה של העומד בראשה ג'ורדן ריברס ועמיתיו נאספים סביב פיצה אננס. "אנחנו בלשכה הקנדית אוהבים פיצה אננס, במיוחד עם אננס מטייוואן!", נכתב בפוסט. הקנדים ציינו בהזדמנות זו כי הרעיון לשים אננס על פיצה הומצא בקנדה ב-1962.
המכון האמריקני בטייוואן פרסם בפייסבוק תמונות תחת השטאגים המביעים תמיכה בקמפיין, בין השאר #סולידריות_אננס, ובהן נראו פירות אננס בחצר המכון בטאיפיי, כולל שלושה על שולחנו של ראש המכון, ברנט כריסטנסן. "קניתם כבר אננס? אנחנו כן!", נכתב בין השאר.