"הוא רשע מרושע": בנו של מנהיג הכת הירושלמית שמת בכלא - בריאיון
(צילום: ירון ברנר)

בנימין ברטוב, בנו של מנהיג הכת הירושלמית דניאל אמבש, שנשלח ל-26 שנות מאסר לפני עשור ונמצא מת שלשום (שישי) במרכז הרפואי של שירות בתי הסוהר, אמר הבוקר (ראשון) לאולפן ynet כי "קיבלתי את זה די בהלם שהוא מת. מצד אחד, זה דבר מאוד טוב ושיש סוף לכל הדבר הזה, ומצד שני הוא לא שילם באמת על מה שהוא עשה".
בשנת 2013 הורשעו אמבש ועוזרו ב-18 אישומים שכללו עבירות מין, אלימות, כליאה בתנאי עבדות והתעללות בנשים ובעשרות קטינים, חלקם ילדיו הביולוגיים. לאחרונה ביקש שחרור מוקדם מהכלא מטעמים רפואיים. ביום שישי האחרון, הוא נמצא ללא הכרה במרכז הרפואי של השב"ס, ומותו נקבע במקום. אמבש היה אמור להשתחרר מהכלא רק ב-2037.
1 צפייה בגלריה
דניאל אמבש
דניאל אמבש
"בן אדם רשע ומרושע". דניאל אמבש
(צילום: חיים צח)
אתה יצאת מהכת הזו בגיל 14? "נכון, בגיל 14.5 המשטרה פירקה את הכת. זה סיפור מאוד ארוך ואפשר להאריך בו הרבה".
מה זה אומר כת סדיסטית? מה המשמעות של חיים בכת שכזו? "אתה חי בתוך מציאות שיש שליט אחד שהוא מחליט - מה עושים, איך לומדים, מתי אוכלים ומתי ישנים. הכול מלווה בדינים, תיקונים, מכות, הטרדות מיניות, מעשי אונס ומעשי סדום בי, באחיי ובנשים. זה מציאות מאוד מטורפת. לא מגיע לו להיות קבור בקבורה של מדינת ישראל. זה בן אדם רשע ומרושע שעשה דברים נוראיים".
חלק מאחיך כן היו בהלוויה, אתה לא. "לא יודע להגיד מי כן היה או לא - כי לא הייתי. לא הלכתי ואני לא חושב שהייתי צריך ללכת. לא צריך בכלל לקבור אותו. אלוקים עשה איתו חסד שהרג אותו, כי הוא היה צריך לסבול עוד שנים על מה שהוא עשה לי, לאחיי, לאמי ולאחיותיי. הוא הפך אותן לשפחות מין. למות זה הדבר הכי קל".
אתה מרצה על החוויה האיומה הזו. אתה מדבר על זה בהרחבה כדי לעורר תשומת לב? "אני נותן זווית מהמבט שלי, הייתי ילד כשכל הדבר הזה קרה, ועל מנת לתת מודעות. אין באמת מודעות לדברים האלה במדינת ישראל. זה חשוב שידעו ויבינו שדבר כזה יכול לקרות. זה לא משהו שלא קיים, כל יום אנחנו שומעים אלפי סיפורים. כל פעם שומעים איך המדינה התרשלה ואיך טיפלו בדברים האלה בצורה לא נכונה. ככל שתהיה יותר מודעות, אולי יצליחו להציל עוד כמה נפשות לפני שייכנסו לדברים כאלה".
איך מגיבים כשאתה מדבר על הסיפור בפתיחות כזו? "הקהל המום כמובן. זה סיפור לא פשוט, גם לספר אותו. אני לא מספר את כל הסיפורים, אני יותר מביא את נקודת המבט שלי - איך זה היה, סדר הזמן ומה דעתי האישית. אני ממליץ לכולם לבוא ולשמוע אותי מרצה".
רודנות כזו לא יכול להוביל למקום טוב. לפעמים, חושבים שאלו אנשים אדוקים בשם האל והדת. "זה בדיוק מה שהוא עשה. דניאל אמבש לקח את הדת, והשתמש בזה בכל מובן. זאת הסיבה שהוא גם הצליח לעשות את הדבר הזה".