בדוחא שבקטאר נפתחה אחר הצהריים (רביעי) הפסגה בניסיון לצמצם את הפערים בין ישראל לחמאס כדי להגיע לעסקת חטופים. בפסגה משתתפים בין השאר ראש ה-CIA ביל ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני ומהצד הישראלי - ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון, האחראי על המו"מ מטעם צה"ל.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
מרתון שיחות בקטאר: דנים על קיבוע וחיזוק ההסכמות בין הצדדים
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
גלנט: "חלון הזדמנויות מוגבל"
(צילום: דובר צה"ל )

הצדדים מנהלים מרתון שיחות אינטנסיביות, שעוסקות גם בקיבוע וחיזוק ההסכמות בין הצדדים. "המו"מ יהיה מורכב - וייקח מספר שבועות", אמרו בצהריים גורמים המעורים בפרטים.
בינתיים, שר הביטחון יואב גלנט שנאם בטקס סיום קורס במכללה לביטחון לאומי, אמר כי "פעולתה הנחושה של מערכת הביטחון יצרה את התנאים למהלך להשבת החטופים. נפתח בפנינו חלון הזדמנויות מוגבל לממש את חובתנו הערכית והמוסרית - להשבת חטופים. התנאים שייווצרו בעקבות העסקה יקדמו את האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו, ואילו על הסיכונים שעלולים להיווצר - צה"ל וכוחות הביטחון יודעים לגבור". לדברי גלנט, "לצד הפעולה להכרעת חמאס, ראוי, נכון וצריך לעשות עסקה להשבת החטופים".
ביום ראשון האחרון פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה על המשא ומתן לעסקת החטופים, והדגיש מה הם העקרונות שעליהם ישראל לא תוותר במסגרת המגעים עם חמאס. חמשת העקרונות, לפי הודעת לשכת נתניהו: הם שכל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; שלא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה; שלא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה; שישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס; ושהמתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה.
קרובי חטופים בכלובים מחוץ לכנסת, היום
(צילום: רוני גרין שאולוב)

2 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט למשפחות חטופים: ״עושים הכל כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה - עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה״
שר הביטחון גלנט למשפחות חטופים: ״עושים הכל כדי לממש את ההזדמנות שנוצרה - עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה״
גלנט למשפחות חטופים: "עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע עסקה"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בינתיים, ייתכן שבניסיון לדחוק את חמאס לעבר עסקה, צה"ל ממשיך להפעיל לחץ בלחימה - ופיזר הבוקר כרוזים בעיר עזה שבצפון הרצועה, שבהם הוא קורא לאזרחים הנמצאים באזור לעזוב מיידית.
שלשום פרשננו רון בן ישי ציין כי מורגשת פעילות התקפית מוגברת של צה"ל בצפון רצועת עזה, כדי להגביר במישרין את הלחץ הצבאי על חמאס להתגמש ולהתקדם בעסקה לשחרור חטופים. שר הביטחון יואב גלנט אף אמר במפגש עם משפחות החטופים: "הלחץ הצבאי יצר את התנאים שמאפשרים להתקדם לעסקה, מערכת הביטחון תדע גם לעצור וגם לחזור להילחם בכל מקום בעזה, ככל שיידרש. עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה".
במקביל למגעים, שהתנהלו בקהיר וכעת עברו לדוחא, המאבק לשחרור החטופים ולקידום עסקה נמשך. בני משפחות חטופים הפגינו מחוץ למשכן הכנסת כשהם בתוך כלובים. בנוסף, ברמקולים השמיעו קרובי המשפחה קולות זעקה בעוצמה גבוהה עם הקריאות "הצילו" וקולות בכי במטרה להמחיש את המתרחש בשבי.
חלק מהמפגינים חסמו את הכניסה לכנסת. במהלך ההפגנות ביום ראשון הורמה עינב צנגאוקר, אימו של החייל החטוף מתן, כשהיא בתוך כלוב במהלך אירועי המחאה הגדולים ברחוב קפלן בתל אביב.
פורסם לראשונה: 19:37, 10.07.24