ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (א') התייעצות מצומצמת עם בכירי מערכת הביטחון, שבה הוצגו לו האפשרויות לתגובה הישראלית למתקפת חיזבאללה על מג'דל שמס אמש - שבה נרצחו 12 ילדים ונערים. לאחר מכן התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני הנרחב כדי לדון בכך, ולאשר את הפעולה. גורמים בכירים בישראלים מעריכים כי הקבינט אמנם יאשר תגובה חריפה לטבח, אך לא כזו שתגרור את ישראל למלחמה כוללת.
ברקע, מופעל לחץ על ישראל להגיב בצורה מדודה, בין השאר מצד ארצות הברית - כשמנגד הצרפתים לוחצים על הלבנונים. בישראל אומרים כי ייתכן אמנם שניכנס לכמה ימי לחימה, אבל בכל זאת יהיה מדובר ב"מהלך מוגבל" בלבד - גם אם כזה שיחרוג ממה שהכרנו עד כה במלחמה הנוכחית בלבנון.
הקבינט המדיני-ביטחוני, בקריה בתל אביב
(צילום: עומר מירון / לע״מ)

5 צפייה בגלריה
 חסן נסראללה , נפילה במג'דל שמס
 חסן נסראללה , נפילה במג'דל שמס
נסראללה וזירת הפגיעה במג'דל שמס
(צילום: AFP / HO / AL-MANAR , תיעוד מבצעי מד"א)
גורם ישראלי בכיר נוסף מעריך שעל אף שהתגובה תהיה קשה, לא תפרוץ ממנה מלחמה כוללת. עם זאת, העריך שהתקיפה הישראלית צפויה להיענות בתגובה חריפה מהרגיל מצד חיזבאללה. בישראל הבטיחו כבר אתמול תגובה קשה משמעותית, שתגבה מחיזבאללה מחיר כבד, אבל מנגד גורם ישראלי הבהיר שאין כוונה להצית מלחמה אזורית.
בינתיים, בצה"ל התקשו לגבש פתרון "ביניים" שיוכל למנוע בוודאות הסלמה של ממש. רשת LBCI הלבנונית ציטטה היום מקורות דיפלומטיים מוושינגטון ומביירות, שלפיהם "כבר הוכרע שתהיה תקיפה ישראלית - וכעת מתנהלת עבודה כדי להגביל אותה מבחינת גודל ומיקום, וכדי למנוע פגיעה בערים גדולות וצפופות, כולל ביירות. המטרה היא לא לגרור את חיזבאללה לתגובה גדולה".
בתוך כך, חברת התעופה הלאומית של לבנון Middle East הודיעה כי היא מעכבת חזרת חלק מטיסותיה מיום ראשון בערב ליום שני בבוקר. לא נמסרה הסיבה להחלטה.
הבית הלבן אמר הערב כי הוא נמצא בדיונים מתמשכים עם עמיתים מישראל ומלבנון, מאז פגיעת הרקטה במג'דל שמס, והבהיר: "המתקפה בוצעה על ידי חיזבאללה. ארה"ב תומכת בביטחון ישראל, ואנחנו עובדים על פתרון דיפלומטי שיוביל לסיום התקיפות לאורך הגבול".
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר היום כי ארה"ב "ניצבת לצד זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני מתקפות טרור". לצד זאת הביע תקווה שתושג הפסקת אש בעזה, שתהווה לדבריו גם הזדמנות להשבת "שקט מתמשך" בגבול הצפוני. "אנחנו בשיחות עם ישראל ואנחנו לא רוצים לראות הסלמה בסכסוך".
הרמטכ"ל בהערכת מצב בעקבות הטבח
(צילום: דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
זירת הפגיעה במג'דל שמס
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
5 צפייה בגלריה
11 הילדים והנערים שנרצחו במג'דל שמס פג'ר אבו סאלח,נאזם סעב, נאג'י חלבי, מילאר מועדאד אלשעאר, יזן נאיף אבו סאלח, חאזם אבו סאלח, ויניס ספדי, ג'וני ודיע איברהים, אמיר רביע אבו סאלח, אלמה איימן פחר אלדין,איזיל נשאת איוב
11 הילדים והנערים שנרצחו במג'דל שמס פג'ר אבו סאלח,נאזם סעב, נאג'י חלבי, מילאר מועדאד אלשעאר, יזן נאיף אבו סאלח, חאזם אבו סאלח, ויניס ספדי, ג'וני ודיע איברהים, אמיר רביע אבו סאלח, אלמה איימן פחר אלדין,איזיל נשאת איוב
11 מ-12 נרצחי הירי הרקטי למג'דל שמס. למעלה מימין: אמיר רביע אבו סאלח, חאזם אכרם אבו סאלח, איזיל נשאת איוב, מילאר מעדאד אלשעאר ונאזם פאחר סעב. למטה מימין: ויניס אדהם ספדי, נאג'י טאהר חלבי, ג'ון וודיע אבראהים, אלמא אימן פכר אלדין, יזן נאיף אבו סאלח ופג'ר ליית אבו סאלח
בלינקן האשים את חיזבאללה בירי הרקטה, וב-AP צוטטו גורמי מודיעין אמריקנים שאמרו גם הם כי לארה"ב אין כל ספק שארגון הטרור אחראי למתקפה על מג'דל שמס. עם זאת, הגורמים ציינו כי לא ברור אם חיזבאללה התכוון לפגוע במגרש הכדורגל או כיוון ליעד אחר ו"החטיא" - ההערכה סבירה למדי על רקע ההכחשות והעובדה שהרג הדרוזים במג'דל שמס עורר כעס רב גם בלבנון עצמה.
מאז התקרית הקשה, אליה חיזבאללה הכחיש קשר באופן מיידי, ארגון הטרור חידש את הירי לעבר שטח ישראל. בשעות הצהריים הוא לקח אחריות על ירי לעבר חיילים במנרה, "בתגובה לתקיפות הישראליות בדרום לבנון". בהמשך נשמעו התרעות גם בשתולה, ודווח על נפילת רקטה ופגיעה ישירה בבית, ללא נפגעים. צוותי מד"א בדרכם למקום.

"להימנע מהסלמה חדשה"

בתוך כך, שורת מדינות גינו היום את המתקפה של חיזבאללה, לצד חזרה על הקריאה לאזרחיהן ששוהים במדינה להתפנות במיידי. משרד החוץ של צרפת מסר כי המדינה "מגנה בחריפות את הפיגוע שפגע בעיירה הדרוזית מג'דל שמס, בגולן הסורי הכבוש, בפצצה כבדה במיוחד". הם שלחו תנחומים לקרובי הקורבנות, "כולל קטינים רבים", והחלמה לפצועים.
בהודעה של משרד החוץ הצרפתי נכתב כי צרפת "קוראת לעשות הכול כדי להימנע מהסלמה צבאית חדשה, ותמשיך לפעול עם הצדדים לשם כך. צרפת מזכירה כי עדיין הכרחי שאזרחים צרפתים לא ייסעו ללבנון, לישראל או לשטחים הפלסטיניים".
נורבגיה הפצירה באזרחיה השוהים בלבנון לעזוב את המדינה, וחזרה על אזהרות מסע קיימות. "הסכסוך בין חיזבאללה לישראל בלבנון הסלים", כתבה שגרירות המדינה במדיה החברתית בשפה הערבית. "הרשויות הנורבגיות מזכירות הנחיות נסיעה המעודדות את כל אזרחי נורבגיה לעזוב את המדינה. במקרה שהמצב יחמיר, אפשרויות הנסיעה מחוץ ללבנון עשויות להיות מוגבלות. במצב כזה, לשגרירות נורבגיה יהיו משאבים מוגבלים מאוד לסייע לאזרחים נורבגים ביציאה מהמדינה".
5 צפייה בגלריה
קרובי משפחה וחברים במגרש הספורט במג'דל שמס בו הייתה פגיעה ישירה של רקטה מלבנון
קרובי משפחה וחברים במגרש הספורט במג'דל שמס בו הייתה פגיעה ישירה של רקטה מלבנון
זירת הפגיעה במג'דל שמס
שר החוץ של בריטניה דייוויד לאמי גינה את מתקפת חיזבאללה, ואמר כי הוא "מודאג עמוקות מהסיכון להסלמה נוספת". לדבריו, "בריטניה הייתה ברורה בעמדתה לפיה חיזבאללה חייב להפסיק את התקיפות".
גם משרד החוץ המצרי פרסם הודעה רשמית המזהירה מפתיחת חזית מלחמה חדשה בלבנון, בעקבות האירוע במג'דל שמס. לדברי משרד החוץ המצרי, "הדברים יכולים להוביל לגלישה של האזור למלחמה אזורית כוללת".
התגובה הישראלית, כאמור, מתעכבת עד לקבלת החלטות בקבינט. בלבנון נערכים לאפשרות שזו תהיה קשה. שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו-חביב, אמר בצהריים כי ארצו קוראת לארה"ב לדחוק בישראל לשמור על "ריסון" - וכי במקביל ארה"ב ביקשה שהממשלה בביירות תעביר לחיזבאללה מסר דומה, של שמירה על איפוק. בשיחה עם רויטרס הזהיר שר החוץ הלבנוני כי תגובה ישראלית קשה תוביל למלחמה אזורית.
במקביל, שני מקורות ביטחוניים אמרו לרויטרס כי חיזבאללה נמצא כעת בכוננות גבוהה, וכי פינה חלק מהמתקנים המרכזיים שלו במזרח לבנון - באזור הבקעא - ובדרום המדינה. זאת, לקראת אפשרות של "הסלמה ישראלית", לשון הגורמים. בכיר חיזבאללה מוחמד רעד, שבנו היה פעיל בארגון הטרור וחוסל בנובמבר בתקיפה ישראלית, איים הבוקר ואמר: "סופה של ישראל יהיה אם היא תבחר לפתוח במלחמה רחבת היקף נגד לבנון".
שעות לפני הדיון בקבינט, נציין, כינסו הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט הערכות מצב נפרדות כחלק מהתגובה המסתמנת. הרמטכ"ל הלוי מסר כי כינס הערכת מצב לצורך "אישור תוכניות לגזרה הצפונית", בהשתתפות בכירי הצבא ובהם סגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד הצפון, ראש אגף המודיעין, ראש אגף המבצעים, מפקד חיל האוויר ומפקדים נוספים במטה הכללי.
גלנט בפיקוד הצפון
(צילום: אלעד מלכה)

5 צפייה בגלריה
הלוויית הילדים שנרצחו במתקפת חיזבאללה במגרש הספורט שבמג'דל שמס
הלוויית הילדים שנרצחו במתקפת חיזבאללה במגרש הספורט שבמג'דל שמס
אלפים בהלוויות הילדים והנערים שנרצחו מפגיעת הרקטה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
במקביל, שר הביטחון גלנט מסר כי קיים גם הוא הערכת מצב מבצעית - בפיקוד הצפון - עם מפקד הפיקוד אלוף אורי גורדין וקציני המטה. "בהערכת המצב הוצגו לשר הביטחון אפשרויות הפעולה כנגד חיזבאללה לאור האירוע החמור אתמול במג'דל שמס. שר הביטחון הנחה כי יש להיערך במוכנות מלאה לכל התפתחות אפשרית", נמסר מטעמו.
גלנט עצמו אמר: "הגעתי בשעת בוקר מוקדמת למג'דל שמס, ראיתי בעיניי את זירת האירוע - מקום שבו נרצחו ילדות וילדים תמימים במשחק כדורגל. דם של ילדים ישראלים איננו הפקר ולא יהיה הפקר לעולם. עברתי לפיקוד הצפון כדי לראות את תוכניות התגובה. מדובר על חיזבאללה - שליחה של איראן באזור, חיזבאללה לא יינקה מהאירוע הזה גם בהכחשות המגוחכות שלו. הוא ירה את הירי - הוא יישא במחיר והוא ישלם מחיר כבד על פעולותיו".
שר החוץ הלבנוני, בו-חביב, התראיין היום גם לרשת BBC, ושם שב על טענות חיזבאללה ולפיהן לא הוא ביצע את הירי למג'דל שמס - שבו פגעה רקטה כבדה ישירות במגרש כדורגל שבו שיחקו הילדים והנערים, ולצד 12 הנרצחים עוד כ-40 נפצעו, רבים מהם באורח קשה. בישראל הבהירו כי חיזבאללה משקר וחשפו כי הירי - של רקטת "פלק 1" כבדת משקל מתוצרת איראן - בוצע מאזור שבעא שבדרום לבנון.
בתקרית החריגה אתמול במג'דל שמס נרצחו כאמור 12 ילדים ונערים, שהובאו היום למנוחות. יותר מ-40 נוספים נפצעו ופונו לבתי החולים זיו בצפת, פוריה בטבריה ורמב"ם בחיפה. הרקטה פגעה במגרש כדורגל סמוך לגן שעשועים ביישוב הדרוזי בצפון רמת הגולן, בעת שהנפגעים שיחקו במגרש. תושבי המקום סיפרו לאחר האירוע כי שניות ספורות בלבד חלפו מרגע הפעלת האזעקה עד הפיצוץ.
נפתח קמפיין מימון המונים למען משפחות הנפגעים במג'דל שמס. אם ברצונכם לתרום, לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 16:03, 28.07.24