נשיא ארצות הברית הכריז הלילה על תוכניתו להקמת רציף מול חופי עזה שיאפשר להגדיל משמעותית את הסיוע ההומניטרי, אבל גורמים אמריקניים אמרו כי ייתכן שיעברו שבועות לפני שרציף שכזה יהיה מבצעי - ובינתיים הצנחה כושלת מהאוויר הובילה לחמישה הרוגים ולפצועים ממערב לעיר עזה.
תיעוד ההצנחה הכושלת בעזה

2 צפייה בגלריה
הרוגים מנפילת סיוע הומניטרי ללא מצנח
הרוגים מנפילת סיוע הומניטרי ללא מצנח
תיעוד מההצנחה שהובילה להרוגים
עוד לפני פתיחת הרציף, יחל בסוף השבוע מבצע העברת הסיוע דרך הים. במסיבת עיתונאים שערכה בקפריסין, הודיעה על כך נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין. מחר כפי הנראה תצא הספינה הראשונה מקפריסין לעזה עם סיוע הומניטרי.
אותה ספינה, השייכת לארגון הספרדי Open Arms, תבצע שיט פיילוט כדי לבחון את הנתיב. היום חיכתה הספינה בנמל לרנקה לאישור לאספקת מזון מארגון הצדקה האמריקני World Central Kitchen.
בישראל בירכו על השקת נתיב הסיוע הימי. "היוזמה הקפריסאית תאפשר את הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, לאחר בידוק ביטחוני בסטנדרטים ישראליים", אמרו במשרד החוץ. "‏ישראל תמשיך לאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה לתושבי עזה, בהתאם לדיני המלחמה ובתיאום עם ארצות הברית ובעלות בריתנו בעולם. ‏קיימת חשיבות רבה להצטרפות מדינות נוספות ליוזמה הקפריסאית ולמאמץ הבינלאומי להעברת הסיוע".
2 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין
הודיעה על מבצע העברת הסיוע דרך הים. פון דר ליין
(צילום: AP Photo/Marcos Andronicou)
נשיאת הנציבות האירופית אמרה כי האיחוד האירופי "מעורב במאמצים לפתיחת הנתיב הימי אל מול הקטסטרופה ההומניטרית המתהווה בעזה, ביחד עם ארצות הברית, איחוד האמירויות ומדינות נוספות". לדברי פון דר ליין, "אנחנו קרובים מאוד לפתיחת הנתיב, ייתכן בשבת או בראשון, ואני שמחה על השקת הפיילוט. המצב ההומניטרי בעזה נוראי, משפחות פלסטיניות חפות מפשע וילדים נואשים למוצרים בסיסיים".
ביידן אמר הלילה בנאום "מצב האומה" כי המהלך להקמת רציף ימי נועד "כדי להעביר סיוע גדול יותר, אוכל, תרופות. המזח הזמני יאפשר להכניס כמות עצומה של סיוע לעזה בכל יום". לצד זאת הבהיר כי "ישראל חייבת לעשות את חלקה. ישראל חייבת להרשות יותר סיוע הומניטרי ולוודא שעובדי סיוע לא ייקלעו לקו האש. למנהיגות הישראלית אני אומר - סיוע הומניטרי לא יכול להיות קלף מיקוח".
הרציף הצף הזמני, שעליו הודיע ביידן, יאפשר העברת סיוע לעזה מקפריסין דרך הים. הוא יוכל לקלוט ספינות גדולות שנושאות מזון, תרופות, מים ומקלטים זמניים. משלחת צבאית אמריקנית כבר ביקרה בצפון הרצועה ובדקה נקודות מתאימות להקמתו של הרציף. בישראל היו מודעים לבדיקות, אך בכל זאת הופתעו מהמהירות שבה האמריקנים מתכננים לבצע את המהלך.