בסודן פרצו היום (שבת) עימותים בין הצבא הסודני למיליציית RSF. תושבי הבירה חרטום דיווחו על חילופי אש בין הצדדים, על פיצוצים וקולות ירי שנשמעו בעיר. גם מחוץ לבירה דווח על קרבות קשים. סוכנות הידיעות רויטרס תיארה את האירועים כניסיון הפיכה של המיליצייה נגד השלטון הצבאי בסודן. לפי דיווחים בסודן לפחות 25 בני אדם נהרגו עד כתוצאה מהעימותים. עוד עשרות נפצעו.
העימותים בין הצדדים מעוררים בשעות האחרונות דאגה במדינות המערב, וחשש כבד לסכסוך ממושך שיסכן את המעבר של המדינה האפריקנית לשלטון אזרחי ולכינונה של דמוקרטיה. שגריר ארה"ב בסודן, ג'ון גודפרי, עדכן בצהריים כי הוא "תופס מחסה עם צוות השגרירות, כפי שעושים סודנים בחרטום ובמקומות אחרים". הוא אמר כי ההסלמה "מסוכנת מאוד".
עימותים קשים בסודן

8 צפייה בגלריה
סודן עימותים ירי בבירה חרטום
סודן עימותים ירי בבירה חרטום
(צילום: רויטרס)
מילייצית "כוחות ההתנגדות המהירה" (RSF) מסרה כי העימותים החלו אחרי שצבא סודן תקף את אחד מבסיסיה בדרום חרטום. לטענת המיליציה, כוחותיה השתלטו בתגובה על נמל התעופה הבינלאומי בבירה, על מעון הרמטכ"ל ועל ארמון הנשיאות. בנוסף טענה RSF כי כוחותיה שולטים גם על שדה תעופה ובסיס חיל אוויר בצפון סודן ובמערב המדינה. צבא סודן מכחיש את הטענות האלה.

המיליציה טוענת: חיילים מצרים בידינו

מנגד טען הצבא הסודני כי העימותים פרצו כש-RSF ניסתה לתקוף חיילים בדרום חרטום. בהודעת הצבא נמסר כי הוא מתמודד עם "ניסיונות של האויב" להשתלט על אתרים אסטרטגיים ברחבי העיר. בצהריים הודיע הצבא כי מטוסי הקרב שלו הפציצו בסיסים בחרטום ששייכים ל-RSF.
הערב פרסמה המיליציה סרטון שבו לטענתה נראים חיילים מצרים ש"נכנעו" לכוחותיה בעיר מרווה בצפון סודן. בסרטון נראים אנשי המיליציה מקיפים את החיילים. טרם ברור מה עשו החיילים המצרים בעיר, אך לפי סוכנות הידיעות רויטרס ייתכן שהם שהו שם כחלק מתרגיל משותף עם צבא סודן.
מיליציית RSF סייעה ב-2019 לצבא הסודני להפיל את שלטונו הממושך של הרודן עומר אל-בשיר, ששלט במדינה במשך שלושה עשורים. אחרי הדחת הרודן שלטה בסודן "מועצת הריבונות" - שחילקה את השלטון בין הצבא לגורמים אזרחיים. לצד אותה מועצה קמה ממשלה אזרחית.
ב-2021 ביצע הצבא הסודני הפיכה והכריז על פירוק הממשלה האזרחית. כיום השליט של סודן הוא הרמטכ"ל, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שמכהן כראש "מועצת הריבונות". סגנו הוא מוחמד דקלו - מנהיג RSF, ששואף להיות מנהיגה של סודן בעידן החדש. בחודשים האחרונים אמר דקלו כי ההפיכה ב-2021 הייתה "טעות" שלא הצליחה להביא לסודן את השינוי המיוחל. הרמטכ"ל טען מנגד כי ההפיכה הייתה "הכרחית" והצליחה לצרף גופים נוספים לתהליך שבסופו יחול שינוי בצורת המשטר.
8 צפייה בגלריה
סודן הפיכה שליט צבאי עבד אל פתאח אל בורהאן מסביר את ה הפיכה
סודן הפיכה שליט צבאי עבד אל פתאח אל בורהאן מסביר את ה הפיכה
השליט אל-בורהאן
(צילום: AFP)
היום אמר מפקד RSF כי כוחותיו "נגררו לעימות" מול הצבא הסודני. דקלו, שמכונה "חמדתי", כינה את הרמטכ"ל אל-בורהאן "פושע שהרס את המדינה" וטען כי הצבא הוא זה שמנסה לבצע הפיכה בסודן. לדבריו את ניסיון ההפיכה מובילים נאמניו של הרודן המודח אל-בשיר.
העימות, במהלך חודש הרמדאן, מגיע על רקע חילוקי דעות סביב ההיטמעות של RSF בצבא - סעיף מרכזי במעבר לשלטון אזרחי. RSF מעוניינת שהתהליך יושלם בתוך עשור, אך הצבא מעוניין בשנתיים בלבד. בחמישי, בסימן להחרפת המתיחות, פרסה RSF את כוחותיה בסמוך לבסיס של צבא סודן.