הלילה הועברה לחברי ועדת חוקה, חוק ומשפט טיוטת התיקון לחוק יסוד: הממשלה, הנוגע לסמכויות היועץ המשפטי לממשלה והיועמ"שים במשרדים השונים, כחלק מהרפורמה המשפטית שמתכנן שר המשפטים יריב לוין. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), שהציע שעמדת היועמ"שים לא תהיה מעתה מחייבת, מה שכבר זכה לתגובה חריפה מהם, אמר הבוקר (ה') בריאיון לישי שנרב ומורן אזולאי ב-ynet radio: "יש יועצים משפטיים שמרשים לעצמם להיות אימפריאליסטים. אנחנו מייצרים את האיזון".
לדבריו, "במשילות אתה אף פעם לא יודע בתור שם האם תיחסם ובאיזה שלב, על-ידי איזה יועץ משפטי ומאיזה דרג. הדבר יוצר תסכול ובלגן". רוטמן הוסיף כי "אנחנו היום בחוסר איזון מוחלט, זו המציאות. אני מייצר כאן את האיזון. אנשים אומרים לי 'אתה הופך אותנו למדינה ככל המדינות הדמוקרטיות בעולם'. שומו שמיים. זה מה שאנחנו הולכים לעשות".
2 צפייה בגלריה
ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית בכנס יום הדמוקרטיה
ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית בכנס יום הדמוקרטיה
ח"כ שמחה רוטמן
(צילום: מוטי קמחי)
- הם לא. הם אומרים שההשוואות שלך למדינות אחרות בעולם לא במקום, כי בהרבה מהן, למשל, יש חוקה שמעגנת את זכויות האזרח. חבילת החוקים שלך ושל השר יריב לוין גורמת לציבור שלם להרגיש תחושת מצור כללית על תפיסת העולם שלהם. "בשביל זה יש קואליציה ויש אופוזיציה, ובשנה וחצי האחרונות, לפני הקמת הממשלה, ציבור גדול בהרבה, לדעתי, הרגיש במצור על תפיסת העולם שלו. אבל זו הכרעה ציבורית ופוליטית".
- יש שני נציגי ציבור בוועדה למינוי שופטים שהם מינוי פוליטי לחלוטין. אתה בעד? "אין מדינה דמוקרטית בעולם שבה לשופטים יש וטו כמו בישראל. אז אתה אומר לי שנבחרי הציבור יבחרו שופטים? כן, כמו באנגליה, קנדה, ארצות הברית ומדינות נוספות".
2 צפייה בגלריה
 "התכתשות פומבית עם רה"מ איננה מתפקידו של אף עובד ציבור". נתניהו ובהרב-מיארה
 "התכתשות פומבית עם רה"מ איננה מתפקידו של אף עובד ציבור". נתניהו ובהרב-מיארה
"התכתשות פומבית עם רה"מ איננה מתפקידו של אף עובד ציבור". נתניהו ובהרב-מיארה
(צילום: שלו שלום, נחום סגל)
- אתה לא חושש מפוליטיקאים לא אחראיים שיגיעו לפה בעוד חמש או שש שנים וינצלו את הכוח המוגזם שאתם מעניקים לפוליטיקאים? "בדמוקרטיה שיטת המשטר אומרת שהכוח נמצא בידיים של האזרחים. הם יכולים להיות צודקים או טועים, לבחור נציגים מוכשרים או גרועים, ועדיין הכוח יהיה בידיים שלהם. אסור לי לקחת את זה מהציבור. אם אני מעביר את הכוח, כמו בישראל כיום, למקומם של אנשים בלתי נבחרים - זה מה שאני עושה, אני מונע מהציבור את הכוח לשלוט במדינתו".
- מה עמדתך ביחס לאמירות ששמענו השבוע על מלחמת אזרחים? אתה ערוך? "אנשים שמכנים את עצמם תומכי מערכת המשפט, שבעיני הם אויביה, משתמשים בביטויים שמקומם לא בשיח הציבורי. בין אם מדובר במלחמת אזרחים או "כיתת יורים", שעליה דיבר אהרן ברק, צריך להרגיע".
- והצד השני, שקורא לאזוק את ראשי האופוזיציה, זה בסדר? "בוודאי שלא, אבל לא צריך לעסוק בהתבטאויות כאלה או אחרות לא מוצלחות. יאיר לפיד, במסמך רשמי, קרא לרשויות מקומיות לא לשתף פעולה עם הממשלה. בעברית יש לזה שם - המרדה. זו עבירה פלילית".
רוטמן, אתמול בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)

- מה דעתך על מכתב היועמ"שים לתוכנית לוין? "חבל לי שיש להם הערכה כה נמוכה לשופטי בית המשפט העליון. אולי זאת השיטה שהביאה למינוי של אנשים כה חלשים, שאחרי שהם ממונים לתקופת כהונה לא ניתן לשלוט בהם ולפטר אותם בהינף יד, והם ממונים עד גיל שבעים או לתקופת קדנציה מאוד ארוכה".
- אתה מקבל את זכותם להתריע? "לא רק שאני מקבל, הנחיתי את צוות הוועדה להזמין כל אחד ואחת מהם, ולהשמיע את חששותיהם. ביקשתי מיושב ראש הכנסת להנחות את משמר הכנסת שלא תוקם כיתת יורים. אסור לדבר בשפה הזאת. אהרן ברק בא ואמר בשפתו, אני עושה פראפרזה, איזה חצוף יריב לוין הזה שלא התייעץ איתי לפני מסיבת העיתונאים. זו רמת השליטה שהוא חושב שצריך שתהיה לו במדינה".
- היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, פרסמה הבוקר הודעה די חריגה, שבה אמרה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו בחר לשתף פרסום כוזב. מכיר? "אני חושב שיועצת משפטית לממשלה, שחושבת שראש הממשלה מפרסם פרסום כוזב, צריכה לפנות אליו ולא בצורה ציבורית. יש לה כלים אחרים להשתמש בהם. אני חושב שהתכתשות פומבית עם רה"מ נבחר איננה מתפקידו של אף עובד ציבור".
יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט לשעבר, ח"כ גלעד קריב (העבודה), התייחס לרפורמה של לוין ורוטמן, ואמר: "הצעות החוק של שר המשפטים לוין, ויו"ר ועדת החוקה ח"כ רוטמן, עוסקות רק לכאורה במערכת המשפט. בפועל הן מכוונות להפשיט את האזרחים בישראל מהיכולת שלהם לעמוד על זכויותיהם מול הממשלה ויתר רשויות השלטון, ולהפוך אותם לתלויים יותר ויותר בחסדי הפוליטיקאים. הצעות החוק האלה יובילו לעלייה דרמטית בשחיתות השלטונית ובהתעלמות של רשויות השלטון ממצוקות האזרחים".
ח"כ פינדרוס מיהדות התורה: המערכת הפכה לבעייתית, ואז הגיע לוין
(צילום: משי בן עמי)

הרפורמה במשפט זוכה לתמיכה בקרב חברי הקואליציה, ובמיוחד אצל ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), שאמר בחודש מאי כי החלום שלו הוא "לפוצץ את בית המשפט העליון". בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר פינדרוס כי השרים צריכים למנות יועצים משפטיים "במדיניות שלהם".
לדבריו, "צריך שומר סף, ושזה יהיה חוקי, אבל בסוף הבעיה היא מידת הסבירות והדעה האישית של היועץ. יש יועצת משפטית שמינה גדעון סער, שיו"ר ועדת המינויים אמרה שהיא לא ראויה, אך הוא מינה אותה ברוב קולות". פינדרוס הוסיף כי "ראש עיר בישראל לא יכול להוביל שום מדיניות. הייעוץ המשפטי מוביל לבירוקרטיה שגורמת לסבל של האזרחים מול השלטון".