בבתי העלמין בשריגים, קריית גת ובפלמחים הובאו למנוחות הערב (ראשון) שני לוק, עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר, שלושת החטופים שגופותיהם חולצו מרצועת עזה בסוף השבוע האחרון והובאו לישראל.
הלווייתה של שני לוק

6 צפייה בגלריה
הלווייתה של שני לוק ז"ל
הלווייתה של שני לוק ז"ל
"באנו לסגור מעגל". הלווייתה של שני לוק
(צילום: עמית שאבי)
השלושה נרצחו ב-7 באוקטובר, וגופותיהם נחטפו והוחזקו על ידי חמאס. ביום שישי האחרון הודיע דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי על החזרת הגופות, ואמש עדכן כי הושבה גופה נוספת - של החטוף רון בנימין.
שני לוק בת ה-23 הייתה אזרחית גרמניה, ודבר הירצחה נודע ימים לא רבים אחרי מתקפת הטרור. חטיפת גופתה זכתה לסיקור נרחב בתקשורת הבינלאומית, וברחבי העולם שודרו שוב ושוב תמונות גופתה מוטלת ברכב פלסטיני תוך שתושבים עזתים חובטים בה ויורקים עליה. ימים אחדים לאחר החטיפה עוד אמרה אמה של לוק לעיתון "בילד" בגרמניה כי קיבלה מידע ששני חיה, וכי יש לפעול מהר ולחלץ אותה, אבל בסוף אוקטובר עדכן צה"ל את משפחתה כי היא אינה בחיים.
ריקרדה לוק, אמה של שני, ספדה לה היום וסיפרה כי "ישבנו שבעה כבר לפני יותר משישה חודשים ועכשיו באנו לפה לסגור מעגל ולהיפרד גם מהגופה שלה שהוחזרה אלינו. החיים שלנו השתנו מאז מקצה לקצה". לדבריה, "חמאס הרג אותה באכזריות ולקח את גופתה לעזה. שלושה שבועות חשבנו שהיא בחיים ותחזור אלינו - עד שהגיעו אלינו ואמרו לנו שהיא מתה ורק הגופה שלה נחטפה.
הודעת דובר צה"ל על חילוץ גופותיהם
(צילום: דובר צה"ל)

6 צפייה בגלריה
הלווייתה של שני לוק ז"ל
הלווייתה של שני לוק ז"ל
"סליחה שלא הבנו את גודל הסיכון". הלווייתה של שני לוק
(צילום: עמית שאבי)
ריקרדה סיפרה כי "שני הספיקה לטייל בכל העולם, מפסטיבל לפסטיבל. היא היתה מאוד בוגרת לגילה עם מחשבות עמוקות על החיים. היא חיה בצורה אינטניסיבת עם כל הלב שלה. היא התייחסה לכל אדם שווה כשווה". לדבריה, "היא חייכה תמיד ונכנסה לכולם ללב.
"לא האמנתי שיצליחו להחזיר את הגופה. חשבתי שחמאס ישמור אותה שם", הוסיפה האם. "זו הייתה הקלה שהצבא אמר שהגופה נמצאה והיא שלמה - זו מתנה קטנה. אנחנו מודים לצבא ולחיילים שהוציאו אותה משם. אמרנו שאנחנו לא רוצים שחיילים יסתכנו, ואף חייל לא נפצע אז תודה. שני השאירה הרבה אור בעולם הזה דרך המילים ודרך האהבה האינסופית שלה. אנחנו נתגעגע אלייך המון - וחלק שלך תמיד איתנו בלב".
ניסים לוק, אביה של שני, אמר בהלווייתה כי "כשלתי בהגנה עליך". הוא הוסיף: "שני בתי היפה והצעירה לנצח, כמו בשיר השירים יופייך החיצוני והפנימי הימם את הסובבים אותך. מסע הייסורים התחיל ב-7 באוקטובר - ולא הסתיים. גם למראה אותה תמונה מזוויעה, תמונה שזכתה לתמונה 'מופלאה'. שני, אני רוצה לבקש ממך סליחה שלא הבנו את גודל הסיכון, שאפשרנו להירדם בשמירה.
6 צפייה בגלריה
שני לוק ז"ל
שני לוק ז"ל
"השארת זיכרונות ורגעים מתוקים של צחוק אמיתי ואושר טהור". שני לוק
(צילום: מהאלבום הפרטי)
"ידענו שאת הולכת למסיבה ואפילו הרגעת אותנו שיש שמירה וחיילים, שזה באמצע בסיסים וכנראה שזה המקום הכי בטוח - אבל לא ידענו את גודל הסיכון שצמח במרחק פסע מאיתנו", אמר האב. "חיינו באופוריה. כל ההגנות כשלו, הביטחוניות וגם המדיניות, אבל אני כאבא עומד כאן בדרכך האחרונה - כשלתי להגן עליך ועכשיו נותרו זיכרונות. אלפי נטבחים קברנו כולל אותך, דמם של כל הנופלים אינו הפקר וצועק מהאדמה. ההנצחה הראויה לך ולכל הנטבחים היא תקומה בלי פחד והתנצלות, מגיע לנו לחיות במדינה באושר וביטחון - ואותם רוצחים שטבחו ואלו שעודדו וצהלו ועדיין ממשיכים להלל את הטבח - כולם צריכים לשלם בדם".
זוהר, סופיה ושני, חברותיה של לוק, הודו לה על "הערכים והמורשת שהשארת". לדבריהן, "את חיברת אותנו והפכת אותנו לגוש אחד. נראה שכל הדברים שעשית הובילו לרגע הזה שעזבת. היינו נותנות הכול לעוד שיחה אחת, לימדת אותנו את אופק החיים. חסרונך בכל, אנחנו יודעות שהנשמה שלך ממשיכה לרקוד, מבחינתנו זו הצוואה שלך: 'אהבה'".
"יש לי כל כך הרבה דברים להגיד לך, אנחנו מדברות כל יום בחלומות וכבר אמרתי לך הכול", סיפרה אחת מחברותיה. "כתבתי לך כמות של הספדים - ועכשיו כל שאני רוצה זה להגיד לך תודה. תודה שנכנסת לי לחיים. השארת לי זיכרונות ורגעים מתוקים של צחוק אמיתי ואושר טהור. ידעת שהזמן בעולם שלך קצוב ודאגת להכול לפני שעזבת, אין יום שאת לא רוקדת במחשבות שלך והנה חזרת לבית, אני אוהבת אותך חברה שלי - ואפיץ את האור בכל מקום שאגיע".
הלווייתה של עמית בוסקילה

6 צפייה בגלריה
עמית בוסקילה ז"ל
עמית בוסקילה ז"ל
"חלמת לכבוש את העולם". עמית בוסקילה
עמית בוסקילה, בת 28 מאשדוד, נחטפה לרצועה מאזור מפלסים שבעוטף, לשם נמלטה מהמסיבה ברעים כשמחבלי חמאס פשטו על האזור. חברתה של בוסקילה, עדן וסלי, יצאה לחפש אותה באתר המסיבה עם קבלת הדיווחים על חדירת המחבלים, וצילמה את התמונות ששימשו עדות בתחקיר שפרסם "ניו יורק טיימס" על מעשי האונס באותו יום.
שיאל בוסקילה, אחיה של עמית, ספד לה ואמר כי "זכיתי להיות אח שלך. היית שמש ואור שהופץ, ציפור חופשייה בלי מעצורים. אחותי את חזקה כמו סלע, רק אני יודע כמה את לוחמת". הוא הוסיף: "חלמת לכבוש את העולם, אבל עכשיו המיטה שלך מוצעת וריקה. המראה שלך בחדר לא תראה את פניך. הסירים במטבח לא ירגישו את חום ידייך. נהרגת בשל היותך יהודיה .המילים אחרונות שלך היו 'שמע ישראל'. סבא וסבתא ישמרו עליך. נזכור אותך, את היופי שלך. היית לי האור. לא אעזוב אותך".
אילנה, אמה של עמית, קראה "איפה את עמית שלי. התפללתי לסוף אחר אחרי הייסורים שעברתי. התפללתי לבורא עולם. זכיתי בך 28 שנים". היא הוסיפה: "את זן נדיר שלא יהיה כמותו. עטפת אותי באהבה, את ההשראה שלי, את הראויה שלי - נכנסת ללב של כל עם ישראל. לא נוותר לבני העוולה שלקחו אותך. אני אדאג לשטח את עזה".
6 צפייה בגלריה
הלווייתה של עמית בוסקילה ז"ל
הלווייתה של עמית בוסקילה ז"ל
"היית שמש ואור, ציפור חופשייה בלי מעצורים". הלווייתה של עמית בוסקילה
(צילום: תומר שונם הלוי)
דודה של עמית, שמעון אטיאס, שקיבל ממנה את השיחה האחרונה בבוקר 7 באוקטובר לפני שנרצחה, הוסיף כי "אני לא מאמין שאני עומד כאן היום אחרי תקופה כל כך ארוכה שבה קיוויתי והתפללתי שבמקום שנעמוד כאן נחגוג לך את מסיבת ההודיה. עמית שלי אין לי דרך לתאר ולהסביר את החוסר והאובדן שלך". לדבריו, "כמה חסרה תהיה הכניסה מלאת החיים שלך, החום, האהבה, החיבוק הענקי שהיית מביאה בכל פעם שהיית נכנסת אליי הביתה. כמה יחסרו לי השבתות, החגים עם השמחה והאושר שאת מכניסה איתך. החיים בעלדייך לא יהיו אותו דבר, את צדיקה, טהורה וקדושה. הזיכרון שלך יהיה חקוק בכל צעד ונשימה".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר ספד לה וביקש "סליחה". לדבריו, "עמית הייתה הראש של הבית וזו אבידה כואבת וקשה במיוחד. על האובן העצום מה שיעזור לנו זה בעיקר המעשים שלנו. אנחנו עומדים כאן לאחר תקופה מורכבת וכואבת, אין מילים לנחם, לפחות נוכל לומר שהצלחנו לתת לה יום חסד אחרון בכך שאנו מביאים אותה למנוחת עולמים בקבר ישראל".
"עמית נגעה בהרבה לבבות, האירה את החיים של כל הסובבים אותה", הוסיף השר זוהר. "אבל כשהחושך הרים ראשו הוא התנפל על האנשים הכי מוארים. אני מבקש בשם ממשלת ישראל סליחה".
שיירת דגלים לזכר איציק גלרנטר

6 צפייה בגלריה
איציק גלרנטר נעדר
איציק גלרנטר נעדר
"נסע עם חברים לרקוד ולשמוע מוזיקה". איציק גלרנטר
(מתוך פייסבוק)
איציק גלרנטר, בן 56 מהיישוב אירוס, הוגדר עד יום שישי האחרון כחטוף. ב-7 באוקטובר הוא בילה במסיבת הטבע ברעים, ולאחר מתקפת הטרור נמצא רכבו מול הכניסה לקיבוץ מפלסים. בתו ירדן, אמא לשתיים, סיפרה עליו: "אבא חי חיים קלילים. הוא נסע עם חברים לרקוד ולשמוע מוזיקה". היא אמרה שכל מי שהיה עם אביה ברכב שבו נהג כשהם ברחו מהמסיבה נרצח. כעת התברר שגם גלרנטר עצמו, שהטלפון שלו אוכן אחר כך בבית לאהיה, נרצח בטבח.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לאחר הודעת דובר צה"ל על חילוץ הגופות כי "הלב נשבר על האובדן הגדול. רעייתי שרה ואני דואבים עם המשפחות. לב כולנו איתן בשעת יגונן הכבד. נחזיר את כל חטופינו, החיים והחללים כאחד. אני מברך את כוחותינו האמיצים שבפעולה נחושה השיבו בנים ובנות לגבולם".
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג מסר: "תנחומים וחיבוק עצוב למשפחותיהם הדואבות והמיוסרות של החטופים שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה, שגופותיהם חולצו מעזה והם יובאו לקבר ישראל. בתודה לצה"ל, שב"כ וכוחות הביטחון, ובתקווה ותפילה לשובם של כל שאר החטופות והחטופים במהרה. יהי זכרם ברוך".