בלשכת ראש הממשלה כבר זועמים עליו אחרי שהצהיר כי לא יאפשר להעביר חוק גיוס ללא הסכמה רחבה, אבל יולי אדלשטיין ממשיך להתעקש על כך - גם בסוגיות נוספות. בדיון הבוקר (יום ד') בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, שבראשה הוא עומד, הודיע אדלשטיין שלא יעלה להצבעה את החוק להעלאת גיל הפטור למשרתי מילואים, כל עוד אין עליו הסכמות.
3 צפייה בגלריה
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
אדלשטיין. דורש הסכמה רחבה בוועדה
(צילום: MICHAEL BUHOLZER / POOL / AFP)
אדלשטיין דורש למעשה הסכמה רחבה, שתכלול מרכיבים באופוזיציה, גם על החוק שבמסגרתו יוכבד הנטל על משרתי המילואים - ולא רק בסוגיית גיוס החרדים, שהיא הסוגיה הנפיצה ביותר מבחינה פוליטית ומאיימת כעת לפרק את הקואליציה, בפרט אחרי פסיקת בג"ץ אתמול שחייבה את הממשלה לגייס תלמידי ישיבות.
ההצעה להעלאת גיל הפטור למשרתי המילואים, נזכיר, מאריכה את הוראת השעה שהעלתה את הגיל למילואימניקים בשנה נוספת - כך שלוחמים יהיו פטורים ממילואים רק בגיל 41, קצינים בגיל 46 ובעלי תפקידים מיוחדים בגיל 50. כמו כן, לפי הוראת השעה, אם הגיע יוצא צבא לגיל 40, 45 או 49 לפני סופה של שנת 2023 - פטור משירות מילואים יינתן לו בסוף חודש דצמבר 2024.
ההצעה מגיעה כעת לשולחן הוועדה של אדלשטיין אחרי שאושרה שלשום בקריאה ראשונה במליאה. אף שבצה"ל הבהירו שמדובר ב"צורך מהותי" בשל המלחמה - היא מעוררת סערה גדולה בשל העובדה שתכביד את הנטל על משרתי המילואים בשעה שהקואליציה מנסה לקדם במקביל חוק גיוס שיעניק בפועל פטור המוני מגיוס לבני הישיבות.
גם היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הדגישה את הבעייתיות של הכבדת הנטל על משרתי המילואים בשעה שיש אי-שוויון בסוגיה, ובעקבות זאת קוצרה הארכת הוראת השעה מחצי שנה, כפי שתוכנן במקור, לשלושה חודשים בלבד.
"אני לא מתכוון להיות ילד כאפות": אדלשטיין בוועדה
(צילום: ערוץ כנסת)

בעוד את חוק הגיוס מקווים בקואליציה לאשר בגרסה כלשהי עד סוף חודש יולי, בנוגע להעלאת גיל הפטור למשרתי המילואים הסוגיה דחופה הרבה יותר: הוראת השעה בסוגיה תפקע בסוף החודש, והממשלה קידמה אותה בדחיפות כדי למנוע יציאה לפטור ממילואים של 6,700 לוחמים. בלשכתו של שר הביטחון יואב גלנט הזהירו כי אם ההארכה לא תאושר עד יום ראשון הקרוב, אותם אלפי משרתי מילואים ישוחררו - אם כי אדלשטיין טוען שרק כ-1,000 נמצאים כעת בשירות פעיל.
על רקע דרישת יו"ר הוועדה להסכמה רחבה, ביש עתיד ניכסו לעצמם את העיכוב באישור הצעת החוק להעלאת גיל הפטור ממילואים, ומסרו: "לא נסכים שמשרתי המילואים יישאו לבד בנטל, ויצאו למילואים כבר בפעם השלישית בעוד ציבור שלם פטור משירות. הקואליציה בשתיקתה בוועדה ממשיכה להפקיר את אנשי המילואים ואת צה"ל ושומרת על האינטרסים הפוליטיים שלה במקום על אזרחי ישראל. חרפה לאומית".
חבר הכנסת רם בן ברק (יש עתיד), אמר: "כולנו רוצים בהצלחתו של הצבא, אבל אי-אפשר להתעלם מהמציאות שבה תמיד ברגע האחרון מגיעים לאוכלוסייה המשרתת ומבקשים ממנה - עוד קצת. המשפחות מתפרקות, העסקים קורסים והמילואימניקים נושאים בנטל לבדם!". יו"ר המפלגה וראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הוסיף: "ההתנגדות שלנו מנעה את העלאת הצעת החוק להצבעה. נמשיך להוביל את המאבק למען אנשי ונשות המילואים, משלמי המיסים שמחזיקים את המדינה על הכתפיים".
3 צפייה בגלריה
  פעילות צוות הקרב של חטיבת 'אלכסנדרוני' (3) ברצועת עזה
  פעילות צוות הקרב של חטיבת 'אלכסנדרוני' (3) ברצועת עזה
לוחמי צה"ל ברצועת עזה, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
הסערה הבוקר מגיעה כאמור כשברקע ההתנגדות של אדלשטיין לחוק הפטור מגיוס מהכנסת הקודמת, שראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם כעת ושעליו החילה הקואליציה דין רציפות. אדלשטיין הצהיר בדיונים בוועדת חוץ וביטחון כי הוא "לא יהיה ילד כאפות של אף אחד" - וכי ההצעה תעבור תחתיו שינויים משמעותיים, לפני שתעלה להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית, באופן שיתאים לצורכי הצבא שגדלו דרמטית בעקבות המלחמה.
אם בכך יצר קשיים עבור נתניהו, אתמול כבר הטיל אדלשטיין מה שנתפס כ"פצצה פוליטית" - כאשר הודיע, בדומה לשר הביטחון יואב גלנט, כי יסכים רק לחוק גיוס שיקבל הסכמה רחבה. "או שהחוק יעבור בהסכמה רחבה, או שהחוק לא יעבור בכלל", אמר בדיון אמש. עם זאת, אדלשטיין מיתן ציפיות והדגיש: "להגיד 'מחר נגייס את כולם' - זה ישראבלוף".
דבריו עוררו זעם מצד המפלגות החרדיות, ושם סבורים שראש הממשלה איבד שליטה על הקואליציה. גורמים חרדים העבירו לנתניהו מסר שאם לא יצליח ליישר את אדלשטיין ואת המתחולל בוועדת חוץ וביטחון, יהיו לכך השלכות. גורמים בש"ס אף אמרו לנתניהו כי אדלשטיין דוהר לפירוק הממשלה. נתניהו מאמין להם, חושב שאדלשטיין מכביד עליו בכוונה - והאשים בעצמו בשיחות סגורות שאדלשטיין פועל לפרק את הקואליציה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
נתניהו ודרעי. בש"ס טוענים שאדלשטיין דוהר לפירוק הממשלה, ונתניהו מסכים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בלילה האחרון ערכו נתניהו ואדלשטיין שיחה קשה. אבל בכיר הליכוד לא מוכן להתקפל, כשברקע תמיכה בגישה שלו מצד ח"כים נוספים במפלגת השלטון - שדורשים חוק גיוס שיביא לשינוי אמיתי בסוגיית השוויון בנטל. בצל המתקפות בסביבת נתניהו נגד אדלשטיין, הבוקר הועבר לראש הממשלה מסר ולפיו "אם התדרוכים נגד אדלשטיין יימשכו - זה לא ייגמר בטוב". בסביבתו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון טוענים כי "במקום שנתניהו יגביר את הלחץ על האופוזיציה - הוא עושה הכול כדי להקל עליהם כשהוא תוקף את אדלשטיין".