ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי ביקרו בשבוע שעבר בקהיר, כך לפי בכירים אמריקנים, בניסיון להביא להרגעת היחסים בין ישראל למצרים סביב סוגיית הפעילות הצפויה של צה"ל ברפיח. השניים נועדו שם עם גורמים רמי דרג. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי הם הבהירו למצרים: "לא נפתיע אתכם ברפיח, נהיה מתואמים".
1 צפייה בגלריה
הרצי הלוי במנהרות חמאס בחאן יונס בסיור שערך עם רונן בר
הרצי הלוי במנהרות חמאס בחאן יונס בסיור שערך עם רונן בר
"לא נפתיע אתכם, נהיה מתואמים". הלוי ובר
(צילום: דובר צה״ל)
בשיחות הבהירו הלוי ובר כי לא ניתן יהיה לסיים את המלחמה ברצועת עזה עם חמאס בלי לטפל ברפיח, שם נמצא עורק החמצן העיקרי לאמצעי הלחימה המתקדמים עבור חמאס. הפגישה החריגה הגיעה אחרי איומים לפגיעה משמעותית ביחסים בין המדינות, עד כדי השעיית הסכם השלום.
בראיונות לכלי תקשורת אמריקניים אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כבר הוצגו לו תוכניות הפעולה שם, לאחר שבמוצאי השבת הודיע כי יכנס את הקבינט לאישור התוכניות המבצעיות לפעילות זו, כולל פינוי האוכלוסייה האזרחית, כדי למנוע מתיחות אפשרית מול מצרים.
מעבר לכך, בירושלים יצטרכו לתאם עם המצרים את העבודה על המכשול התת-קרקעי שישראל רוצה להקים איתם כדי למנוע הברחות בעתיד. בסוף השבוע האחרון הזהיר גורם מצרי בכיר מפני התמשכות המלחמה ברצועת עזה במהלך חודש הרמדאן. לדבריו, מצרים הבהירה בשיחות כי פעולה צבאית ישראלית ברפיח במהלך חודש הרמדאן תיצור משבר שישפיע לא רק על ישראל, אלא על האזור כולו שנמצא על סיפו של הר געש.
ברקע המשא ומתן, ייתכן שהפעולה תידחה - אבל גם בדרג המדיני והצבאי ישנה תמימות דעים לגבי הצורך בביצועה.