מחבלים חמושים מתכנסים במחנה ג'נין

אכרם רג'וב, מושל העיר ג'נין, התייחס בריאיון ל-ynet לפעילות כוחות הביטחון בתחילת השבוע באזור שבתחום אחריותו, שבמהלכה נפצעו שמונה חיילי צה"ל ולוחמי מג"ב באורח קל עד בינוני ושבעה פלסטינים נהרגו - אחת מהם היא נערה בת 15 שנפגעה בראשה מירי תועה שחדר לביתה במהלך חילופי האש, והבוקר (רביעי) מתה מפצעיה. "אנחנו מחכים לראות מה יהיה. אולי יהיה מבצע צבאי כמו שישראל מאיימת לעשות, לכן התושבים במצב של דאגה וחשש מהעתיד לא ברור". את הדברים אמר רג'וב אתמול, עוד לפני הפיגוע הקלטני בעלי שבו נרצחו ארבעה ישראלים.
4 צפייה בגלריה
אכרם רג'וב, מושל ג'נין
אכרם רג'וב, מושל ג'נין
מושל ג'נין אכרם רג'וב
4 צפייה בגלריה
מסוק אפאצ'י AH-64 של  צה"ל מעל ג'נין
מסוק אפאצ'י AH-64 של  צה"ל מעל ג'נין
מסוק אפאצ'י AH-64 של צה"ל מעל ג'נין
(צילום: AFP)
הפעילות שלשום של יחידת המסתערבים במג"ב וסיירת צנחנים באזור ג'נין ומחנות הפליטים הסמוכים החלה ב-04:00 לפנות בוקר - והסתיימה עם חילוץ כל כלי הרכב הצבאיים שנפגעו או נתקעו במבצע רק בשעה 15:30. אחרי שהכוחות עצרו שני מבוקשים בטרור, נפגע רכב ממוגן מסוג "פנתר" של צה"ל ממטענים שהונחו בציר והתפוצצו מתחתיו. פרט ללוחמים, נפצע בפעילות גם כלב של יחידת "עוקץ". בינתיים השתפר מצבם של כל הלוחמים וגם של הכלב שחזר ליחידתו.
תחקיר ראשוני של ההסתבכות באזור ג'נין העלה כי הפעולה לא נחשפה עד למעצר המבוקשים. כדי לאפשר את חילוץ הלוחמים שנפצעו, עשה צה"ל שימוש במסוקי אפאצ'י שירו טילים לצורך הרחקת מחבלים. זו הפעם הראשונה זה 20 שנה שחיל האוויר מפעיל אש באזור יהודה ושומרון. נשק קל נורה לעבר המסוקים, זוהו כמה פגיעות. לפי התחקיר, הלוחמים שהשתתפו בחילוץ הפגינו דיוק, קור רוח ואומץ לב. בצה"ל אמרו כי לא ידוע על שום פגיעה בבלתי-מעורבים.
ריאיון עם תא"ל במיל יובל בזק
(צילום: ירון ברנר)

ג'נין ומחנה הפליטים הסמוך הפכו בתקופה האחרונה למעוז הטרור בגדה המערבית. הזרועות הצבאיות של הפלגים החמושים בחמאס, הג'יהאד האיסלאמי, פתח והחזית העממית הקימו יחד את חטיבת ג'נין שכוללת מאות פעילים. "ישראל נתנה לזה יד", אמר המושל רג'וב. "אני לא רואה שההרוגים שלנו מתים על הגבולות, הם מתים בפנים, בתוך הבית. למה שישראל תיכנס ותעשה מה שבא לה?
"אתם חושבים שהצבא ייכנס, יתגרה, יבצע מעצרים ופשיטות, ישאיר אותנו עם שהידים ופצועים ואנחנו נשב בחיבוק ידיים? ישראל גרמה לכל המצב הזה, ישראל החלישה את הרשות הפלסטינית שהיא כל-כך רוצה שתקרוס". רג'וב האשים את ממשלת הימין הנוכחית במצב: "בונים התנחלויות, לא סופרים את הפלסטינים. רוצים לבנות, לספח ולעשות כל מה שעולה על רוחם. זה מצב מתסכל וטבעי שיהיה מצב של התנגדות לעוולות של ישראל".
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון וצה''ל בג'נין ממצלמת גו פרו של הכלב דאגו
(צילום: דובר צה''ל, דוברות המשטרה)

שר הביטחון יואב גלנט ביקר אתמול כמה מפצועי התקרית שמאושפזים בבית החולים רמב"ם בחיפה. "הלוחמים פעלו תחת אש בנסיבות קשות וגילו גבורה ואומץ לב, גם בעזרתם ההדדית וגם בהליך הפיקוד והשליטה בשטח. יש לנו לוחמים ומפקדים מצוינים, ובזכותם סיימנו את האירוע הזה בצורה טובה", אמר שר הביטחון.
הוא הוסיף: "הנחיתי את מערכת הביטחון לפעול בפעולה יוזמת והתקפית, בכל מקום שבו נשקפת סכנה לחיי אזרחינו וכוחותינו. נפעל בכל דרך נדרשת ונגיע לכל מקום על מנת לשמר את חופש הפעולה שלנו, כל האפשרויות על השולחן".
שר הביטחון יואב גלנט מבקר בבית החולים רמב"ם את הלוחמים שנפצעו בפעילות המבצעית בג׳נין
(צילום: שמיר אלבז)

ההנהגה הפלסטינית קראה לקהילה הבינלאומית כמה פעמים, כולל לאחר אירועי שלשום בג'נין, להתערב ולהגן על האוכלוסייה המקומית ביהודה ושומרון. רג'וב לא תולה בכך תקוות. לדבריו, "האמריקנים תומכים בישראל בכל התנהגות. אין לנו על מי לסמוך, הם שקרנים. יש להם סטנדרטים כפולים, יש הבדל בין גינויים בדיבורים לבין מעשים".
בג'נין הייתה אתמול שביתה כללית, האוכלוסייה התאבלה על ההרוגים הפלסטינים. אבו ואיל, פועל שנשאר בבית, אמר: "המצב כרגע לא טוב. נקווה שלא תפרוץ מלחמה, אחרת שני הצדדים יאבדו נפשות. זה יגרום לנזק כלכלי ואנחנו לא נצא לעבוד בישראל. אני מקווה שהמצב יירגע, אף אחד לא רוצה מלחמה".
בעל חנות במרכז ג'נין אמר: "השנה סגרו אותנו יותר מדי ימים, זו פגיעה כלכלית. אם תהיה מלחמה יסגרו את המחסומים, לא יהיו לקוחות, המצב הכלכלי יידרדר ואז כולנו נצא להילחם על הבית. זה מצב קשה, אף אחד לא רוצה שזה יקרה".
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)

במשרד החוץ הפלסטיני אמרו אתמול כי "ההסלמה הישראלית היא התעלמות מהעמדות הבינלאומיות והדרישות שקוראות לעצור את ההסלמה ולחזור להבנות שנחתמו בחסות בינלאומית ואמריקנית. ההסלמה היא חלק בלתי-נפרד ממדיניות ישראלית רשמית שמטרתה ליצור מצב של כאוס בזירת הסכסוך כדי להקל על השלמת הסיפוח ההדרגתי ללא הודעה מוקדמת של הגדה המערבית הכבושה, כולל מזרח ירושלים.
"זה מוביל להחלשת הצד הפלסטיני, פגיעה ביחסים עם האזרחים הפלסטינים ודחיקה לשוליים של שותף השלום הפלסטיני, במיוחד לאור התוכנית הקיצונית השולטת בקואליציה הימנית הישראלית שעוינת לשום ולכל פתרון מדיני לסכסוך". לפי הנתונים מרמאללה, מתחילת השנה נהרגו 175 פלסטינים על-ידי ישראל, מתוכם 30 ילדים ושש נשים. בבתי החולים בג'נין, שהכריזו שלשום על מצב חירום, סופרים יותר מ-100 פצועים מהעימותים בעיר וסביבותיה.
4 צפייה בגלריה
ששת ההרוגים הפלסטינים
ששת ההרוגים הפלסטינים
שישה מההרוגים הפלסטינים
אחד משבעת הפלסטינים שנהרגו בפעולה בג'נין הוא אחמד סקר, תלמיד כיתה ט' בן 15. אביו אמר: "כשהבן שלי היה רואה את הצבא נכנס - הוא ישר היה רץ לבדוק ולראות מה קורה. הוא רצה להיות שהיד". בעימותים נהרג גם קייס ג'בארין (21) שהשתייך לזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. אביו אמר: "מאז שהוא גויס לפני ארבע שנים לא ראינו אותו יותר".
חאלד עסאעסה (21), הרוג נוסף, היה לוחם בגדודי חללי אל-אקצא של חטיבת ג'נין. לפני מותו הוא הצטלם ליד אנדרטה לזכרו של אחד מסמלי חוליית הטרור גוב האריות בשכם ג'מיל אלעמורי. ההרוג הרביעי הוא קסאם אבו סריה (29), מבוקש בישראל שהיה לוחם של גדודי אל-קודס בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. אחיו, מוסטפא, ביצע פיגוע בעפולה ב-2001 שבו נרצחו שני ישראלים.
4 צפייה בגלריה
סדיל רסאן נגנגייה
סדיל רסאן נגנגייה
סדיל רסאן נגנגייה
הרוג חמישי בקרבות שלשום בג'נין הוא אחמד דראגמה (19) מהעיר טובאס צפונית לשכם. לא ברור מדוע הצעיר הגיע לג'נין, אולם ברשתות החברתיות דווח כי הוא נהג לפרסם סרטונים שמשבחים את הפלגים החמושים. בבית החולים רפידיה בשכם נקבע אתמול בבוקר מותו של אמג'ד אל-ג'עס (48), שנפצע אנושות מירי במהלך חילופי האש.
הבוקר כאמור מתה מפצעיה גם סדיל רסאן נגנגייה, נערה בת 15 שנפגעה בראשה מכדור תועה שחדר לביתה במהלך חילופי האש. מותה העלה את מניין ההרוגים לשבעה. נגנגייה היא אחייניתו של אוסמה נגנגייה - שחוסל בג'נין בשנת 2001 והיה אחד מבכירי הג'יהאד האיסלאמי בעיר.

"התיאום הביטחוני משמעותית פחות אפקטיבי כעת"

דימיטרי דיליאני, חבר המועצה המהפכנית של פתח שמקורב למוחמד דחלאן שנמנה בעבר עם ראשי התנועה, אמר אתמול בבוקר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio: "הרשות הפלסטינית החליטה לפני כמה שנים למקם את עצמה בפינה של התיאום הביטחוני של מדינת ישראל. בכך היא מנתקת את עצמה מהאוכלוסייה הפלסטינית".
דיליאני הוסיף: "אני מאמין שהתיאום הביטחוני משמעותית פחות אפקטיבי כעת, כיוון שיש כרגע התמודדות עם שני ניגודים. כעת המצב אינו מועיל לשתי הקבוצות. אני לא חושב שהרשות הפלסטינית יכולה להרשות לעצמה, ריאליסטית, לעצור את התיאום הביטחוני. הם יטענו כך, אבל בפועל לא עושים כך.
"הממשלה שלכם עושה את התקיפות הללו והורגת את האנשים הללו מסיבות פוליטיות. יש לזה שתי סיבות ספציפיות. אחת - להסיט את תשומת ליבכם, כישראלים, מההפיכה המשפטית שהייתה מוטה כל הזמן גם ככה. שנייה - כדי לשמור ולהאכיל את האידיאולוגיה הגזענית והרדיקלית של אלמנטים בממשלה".