ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש הערב (ראשון) עם ראשי הרשויות בצפון בלשכתו בירושלים, לראשונה מאז סוף חודש ינואר. כך נודע ל-ynet.
בפעם האחרונה שנפגשו, הבטיח נתניהו לראשי הרשויות כי בתוך 10 ימים תובא החלטת ממשלה לשיקום הצפון וצרכי החירום בעלות 3.5 מיליארד שקלים, שטרם התממשה. מאז אותה פגישה ראשי הרשויות הפצירו בראש הממשלה להיפגש עמו שוב, אך הוא סירב.

"אנחנו מגיעים במטרה לשמוע דברים ברורים", אמר ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן לקראת הפגישה. "מתי יוסר האיום הביטחוני, מה הממשלה מתכננת לעשות, מתי חוזרים הביתה ומתי מאשרים את ההחלטה על הסיוע ליישובי הצפון, כולל סל הטבות ייחודי לתושבי קריית שמונה לקראת היום שאחרי. הצלחת הפגישה תלויה במתן תשובות ברורות עם לוחות זמנים לשאלות האלה".
גבי נעמן, ראש המועצה האזורית שלומי, התייחס לפגישה הצפויה וכתב לתושביו: "הערב הוזמנו לדון עם ראש הממשלה על המצב הביטחוני בתקווה לקבל אופק שייתן תשובות - לאן צה"ל והממשלה מובילים את המאבק נגד חיזבאללה. הישיבה עם ראש הממשלה תתמקד בצרכי התושבים עד לחזרתנו לביתנו. אעביר לראש הממשלה את רחשי לב הציבור, החרדה ואי הוודאות מהעתיד של היישובים, ובמיוחד דרישותינו לשוב ליישובים רק כאשר הביטחון יהיה מלא ואחרי דחיקת כוחות רדואן מהגבול".
נעמן הוסיף: "אנחנו, ראשי הרשויות בצפון, טרם קיבלנו כל ידיעה על האפשרויות שעומדות בפני צה״ל כדי שתושבינו ישובו לביתם בטוחים ומוגנים. ככל ששומעים את מנהיגנו במסיבות עיתונאים אפשר להבין שהמסרים שלהם מדאיגים אותי, ונראה שאין להם תשובות להביא ביטחון מוחלט לתושבינו. נראה כי נדרש מכולנו להתאחד ובכל הדרכים הלגיטימיות למחות על חוסר היכולת להגיע להחלטה להכרעת החיזבאללה בכוח. צה״ל אמור, צריך וחייב להתמודד עם ארגון הטרור שמבקש לפגוע בנו. כל פשרה או הסכם עם חיזבאללה משמעותו חיזוק ארגון הטרור והחלשת התיישבות בצפון".
4 צפייה בגלריה
פגישת הקבינט לניהול המלחמה עם ראשי רשויות הצפון
פגישת הקבינט לניהול המלחמה עם ראשי רשויות הצפון
נתניהו וראשי הרשויות, בחודש ינואר
(צילום: חיים צח לע"מ)
4 צפייה בגלריה
בי נעמן
בי נעמן
"נראה שאין למנהיגים תשובות איך להביא ביטחון מוחלט לתושבינו". ראש מועצת שלומי
(צילום: נחום סגל)
בתוך כך, גם סיעת הציונות הדתית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיעה כי תקיים הבוקר ישיבת סיעה בצפון הארץ, "בעקבות המתקפה המתמשכת בצפון". מהסיעה נמסר כי סמוטריץ' ימסור הצהרה מיוחדת בשעה 12:00 בעקבות האולטימטום שהציב אתמול השר בני גנץ לראש הממשלה נתניהו, ובשל המלחמה בצפון מול חיזבאללה, ואחריה הוא יענה לשאלות עיתונאים.
עדות למצב הקשה בצפון ניתן לראות במטולה, כשכמה דקות אחרי שסיימו חברי כיתת הכוננות של היישוב את סעודת ערב שבת, שוב נורו לעבר המושבה הקטנה בגליל העליון שלושה טילי קורנט שהחריבו בית אחד וגרמו נזקים לארבעה נוספים. במשך שעתיים פעלו חברי כיתת הכוננות ביחד עם ראש המועצה דוד אזולאי כדי לכבות את האש בבתים והחצרות הבוערים ולמנוע נזקים נרחבים יותר.
4 צפייה בגלריה
הבית שנפגע במטלה
הבית שנפגע במטלה
בית שנפגע במטולה. מעל 30% מהבתים ביישוב נהרסו מפרוץ המלחמה
(צילום: (c) Metula News Agency)
4 צפייה בגלריה
דוד אזולאי ראש העיר מטולה
דוד אזולאי ראש העיר מטולה
ראש מועצת מטולה. "על כל בית שנפגע אצלנו - צריך לפגוע בעשרה בתים בלבנון"
(צילום: אדוארד דוקס)
אתמול בערב נורו שני פצמ"רים לעבר מטולה ופגעו סמוך לגדר הגבול. "בכל שבוע אנחנו מאבדים בין ארבעה לשישה בתים, ולא קורה כלום", אמר אזולאי ל-ynet. "הם פוגעים בשיטתיות בצמדים ומחסלים רחוב אחרי רחוב, כמו חיסול ממוקד. כל מטרתם היא להרוס לנו את התשתיות פה". מפרוץ המלחמה נהרסו ביישוב יותר מ-170 בתים - שמהווים מעל 30 אחוז מהבתים במטולה.
בסוף השבוע שוחח אזולאי עם שר הביטחון יואב גלנט, ובשבוע האחרון הוא הפציר גם ברמטכ"ל הרצי הלוי ובאלוף פיקוד הצפון אורי גורדין לשנות את משוואת התגובה לירי חיזבאללה, שבמסגרתה, בין השאר, יורים כוחות צה"ל רק לעבר בתים שהוכח מעבר לכל ספק כי מתקיימת בהם פעילות טרור.
"על כל בית שנפגע אצלנו, צריך לפגוע בעשרים בתים שם", אמר אזולאי. "אבל בכל הכפרים מסביבנו אני רואה שהבתים עומדים, בניינים עם שלוש וארבע קומות, וזו אוזלת יד משוועת. אני לא מצליח להבין את הצבא ואת המושג הזה 'קרב הגנה' שבו אנחנו חוטפים כל הזמן טילים ולא מגיבים. זה מתסכל".