דונלד טראמפ מסרב להודות בהפסד בבחירות ולשתף פעולה עם צוות המעבר של ג'ו ביידן. כתוצאה מכך נאלץ הנשיא הנבחר לחפש דרכים עקיפות, ויצירתיות, כדי להתכונן לאתגרים שנשקפים למערכת הבריאות של ארה"ב ולמדיניות החוץ שלה. בתוך תשעה שבועות האתגרים האלה יהיו האתגרים שלו.
בצעד חסר תקדים מונע ממשל טראמפ מביידן לקבל תדריכי מודיעין רשמיים, שאותם מקבל נשיא נבחר בפרק הזמן שבין ניצחונו בבחירות לטקס ההשבעה. ביידן ניהל אתמול שיחת ועידה עם מומחים למדיניות חוץ, מודיעין וביטחון. לאיש מהם אין כרגע קשר ישיר לממשל הנוכחי, מה שמעלה את השאלה אם ביידן אכן מקבל את המידע העדכני ביותר על הסכנות שנשקפות לאמריקה. סגניתו, קמלה האריס, קיבלה אתמול תדריך במסגרת תפקידה בוועדת המודיעין של הסנאט - אך עדיין נחשפה למידע מוגבל על האיומים הספציפיים שנשקפים לארה"ב.
5 צפייה בגלריה
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. הנשיא ה-46 יושבע לתפקיד ב-20 בינואר
(צילום: AFP)
בשעה שמגפת הקורונה ממשיכה להשתולל בארה"ב, אנשי טראמפ מונעים מביידן לשתף פעולה עם הצוות שמטפל בקורונה בממשל הנוכחי. הנציגים של ביידן מתכננים להיפגש השבוע באופן עצמאי עם נציגי חברות התרופות, כדי לקבוע מהי הדרך הטובה ביותר להפיץ את החיסונים ליותר מ-300 מיליון אמריקנים - משימה מורכבת שמסתמנת כאתגר הלוגיסטי הגדול שיחכה לנשיא נבחר בעשרות השנים האחרונות.
ביידן נדרש להסתגל לתקופת מעבר חריגה, שבה לא מסתמן כשטראמפ יאפשר להחליף את השלטון בצורה מסודרת. ביידן ואנשיו נאלצים להתכונן לכניסה לבית הלבן בדרכים "אלטרנטיביות", כדי לעשות את המיטב להתמודד עם האתגרים שיחכו לנשיא ה-46 של ארה"ב, שיושבע לתפקיד ב-20 בינואר. ביידן, שאמר החודש שהעובדה שטראמפ לא מודה בהפסד "מביכה", סירב אתמול לתקוף ישירות את הנשיא היוצא בשעה שאמר שהוא "לא קיבל את התדריכים שנהוג לקבל בשלב הזה".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
ביידן בשיחת ועידה עם מומחים לביטחון לאומי
(צילום: AFP)
ביידן אמר את הדברים בפתח שיחת ועידה עם 12 מומחים לביטחון לאומי. בין המומחים היו דיוויד כהן, לשעבר סגן ראש ה-CIA, הגנרל לשעבר סטנלי מק'קריסטל ואבריל היינס, שהייתה סגנית היועץ לביטחון לאומי של ברק אובמה. ביידן אמר למומחים שהוא נערך לרשת "מדינה מפולגת ועולם שנמצא במצב של אי-סדר, ולכן אני צריך את כולכם".
יותר משבועיים חלפו מאז יום הבחירות, וטראמפ ממשיך למנוע מביידן גישה לתדריכים על ביטחון לאומי ועל טיפול במשבר הקורונה. טראמפ טוען שהוא המנצח האמיתי של הבחירות ומפרסם טענות בלתי מבוססות להונאה וזיופי קולות של הדמוקרטים. ניצחונו של ביידן הוכרז ב-7 בנובמבר, ארבעה ימים אחרי הבחירות. לפי שעה המאבק המשפטי שמנהלים טראמפ ואנשיו לא צולח.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
"יורש מדינה מפולגת, צריך את כולכם"
(צילום: AFP)
קיילי מקנאני, דוברת הבית הלבן, אמרה היום בפוקס ניוז שממשל טראמפ עושה כל מה שנדרש ממנו - והטילה את האחריות על מנהל השירותים הכלליים (GSA). ה-GSA היא סוכנות פדרלית שהכרתה בנשיא הנבחר מעניקה לו מימון פדרלי ומשאבים אחרים. מי שעומדת בראש הסוכנות היא אמילי מרפי, שטרם הכריזה על ניצחון ביידן. מי שמינה אותה לתפקיד היה טראמפ.
לפי AP גורמים בבית הלבן הדריכו את עובדי הממשל לא להתחיל לעסוק בעבודת צוות המעבר עד שב-GSA מכריזים על זהותו של הנשיא. המכון האמריקני להעברת השלטון הנשיאותי הזהיר אתמול שהליך מזורז של העברת השלטון תפגע ביכולת של ביידן לאייש יותר מ-1,200 משרות ממשלתיות, שדורשות את אישור הסנאט. בין המשרות יש תפקידי מפתח בקבינט ותפקידים שעוסקים בטיפול במגפת הקורונה. "הוא לא מקבל את התדריכים שהנשיא הנבחר צריך לקבל, אבל זה לא הולך לעצור אותו מלעשות כל מה שביכולתו כדי להתכונן ולבצע פעולות בתקופת המעבר הזאת", אמר טי.ג'יי דאקלו, דובר צוות המעבר של ביידן.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
ביידן קרא לטראמפ לשתף פעולה בהפצת החיסון: "עוד אנשים ימותו"
(צילום: AFP)
החלטתו של טראמפ להערים קשיים על העברת השלטון דורשת מביידן להיערך להפצת החיסונים כשברשותו מידע מוגבל בלבד. כאמור, הצוות של הנשיא הנבחר ייפגש בימים הקרובים עם נציגי חברות התרופות שהחיסונים שהן מפתחות לקורונה נמצאים בשלבים מתקדמים. החיסונים עדיין צריכים לקבל את אישור הממשל האמריקני. בהנחה שאכן יאושרו הפצתם תתחיל, כמעט בוודאות, במשמרת של ביידן.
כרגע, תחת הממשל הנוכחי, מחלקת הבריאות ושירותי האנוש פועלת בתיאום עם הפנטגון ומדינות ארה"ב על תוכנית הפצת החיסונים. לצוות המעבר של ביידן ולדמוקרטים בקונגרס יש רעיונות משלהם על הפצת החיסונים, ולא מן הנמנע שיהיו מחלוקות בין הצדדים. ביידן הזהיר שלשום שאם טראמפ ימשיך למנוע שיתוף פעולה בהעברת השלטון – וגישה לתוכנית הפצת החיסונים – "עוד אנשים ימותו". ארגוני רופאים וצוותים רפואיים בארה"ב פרסמו אתמול הצהרה משותפת שבה קראו לממשל טראמפ לשתף עם אנשי ביידן "את כל המידע הקריטי שקשור לנגיף הקורונה".
ביידן: מביך שטראמפ לא מודה בהפסד

5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנשיא היוצא טראמפ
(צילום: EPA)
לחלק מיועציו של ביידן לביטחון לאומי ומדיניות חוץ היה סיווג ביטחוני בתפקידים קודמים, אך כעת הם לא מקבלים מידע מסווג בזמן אמת. ליועצים אחרים יש סיווג ביטחוני בתפקידים הנוכחיים שלהם כעובדים חיצוניים של הפנטגון אך כרגע, אף אחד בצוות המעבר לא יכול לחלוק מידע מסווג עם אדם אחר בצוות.
מייקל מורל, לשעבר סגן ראש ה-CIA, אמר שהכרחי שביידן יקבל גישה למידע מסווג של ה-CIA, שעוסק בפעולות חשאיות שננקטו על ידי ממשל טראמפ. בינתיים קיבל טראמפ החלטה שנויה במחלוקת: הפנטגון הודיע אתמול שטראמפ החליט להחזיר הביתה 2,500 חיילים מאפגניסטן ומעיראק. הם יחזרו עד 15 בינואר, חמישה ימים לפני השבעת ביידן. בנאט"ו מתחו ביקורת על ההחלטה והזהירו שהצעד של הנשיא היוצא עלול להעניק לארגוני הטרור הזדמנות לבצע פיגועים נגד המערב. גם בכירים רפובליקנים, שעומדים לצד טראמפ במאבק המשפטי ובטענות על "גניבת הבחירות", הביעו התנגדות למהלך.