4 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
"חשוב לאפשר הפגנות - וגם תפילות". מחאה סמוך למעון רה"מ בירושלים
(צילום: AFP)
רגע לפני שהסגר נכנס לתוקף: ראשי הערים בת ים, אור יהודה וקריית שמונה עתרו הבוקר (ד') לבג"צ נגד הממשלה ומשטרת ישראל בדרישה שמספר המתפללים שיורשו להתפלל בימי החג במרחב הציבורי יושוו למספר המפגינים שמורשים לקיים אירועי מחאה. בעתירה שהגישו ציינו ראשי הערים צביקה ברוט, ליאת שוחט ואביחי שטרן כי הסיבה לכך היא ההפגנות ההמוניות מול בית ראש הממשלה בירושלים, שפוגעות בעיניהם בזכויות היסוד של תושביהם.
בג"ץ ראשי הערים זכה לגיבוי של ראשי ערים נוספים והוגש רגע לפני שהנחיות הסגר לקראת ראש השנה וחגי תשרי נכנסות לתוקף. לדברי ראשי הערים, המדינה מבקשת מהם לעמוד מול מאות אלפי תושבים ולהסביר להם מדוע עליהם להתפלל בקבוצות קטנות ביום כיפור או להימנע מלהפעיל את העסק שלהם כשבמקביל היא מאשרת ל-10,000 מפגינים להגיע מדי שבוע להפגנות ענק בירושלים בבלפור או בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בלפור חרדים מתפללים
הפגנה בלפור חרדים מתפללים
(צילום: עמית שאבי , EPA)
4 צפייה בגלריה
אביחי שטרן צביקה ברוט ליאת שוחט
אביחי שטרן צביקה ברוט ליאת שוחט
צביקה ברוט, ליאת שוחט ואביחי שטרן
(צילום: קובי קואנקס)
ברוט, נציין, הוא חבר ליכוד, ואילו שוחט קיבלה את תמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות האחרונות. שטרן היה חבר במפלגת כולנו שהתמזגה עם הליכוד. השלושה הדגישו כי העתירה לבג"צ אינה מתייחסת רק לתקופת הסגר, אלא גם להמשך חיי שגרת הקורונה לאחריו. עד היום הותר למספר קטן יחסית של מתפללים להתפלל יחד בשטחים פתוחים, בזמן שלהפגנות הגיעו לעיתים אלפי בני אדם.
ראשי הערים טענו כי תושבים רבים מסרבים להישמע להנחיות וזועמים על כך שהמדינה מאפשרת למפגינים להתכנס ללא מגבלות ובאופן חופשי. "על סף חגי תשרי, בשנים עברו ומזה דורי דורות, רבים מבית ישראל ובכללם אלה אנשים שאינם פוקדים את בתי הכנסת במהלך השנה כולה נהגו ליטול חלק בתפילה בציבור בעת הזו", נכתב בעתירה שהגיש בשמם עו"ד אילן בומבך.
ההפגנה בבלפור, שבת
(צילום: גיל יוחנן, satview)


4 צפייה בגלריה
אילן בומבך
אילן בומבך
אילן בומבך
(צילום : ראובן קפונצ׳קי)
"בצוק העיתים הוטלו מגבלות ממשיות על תפילות הציבור במבני ועל כן צפוי כי תערכנה תפילות רבות משתתפים בחוצות העיר או במרחבים ציבורים פתוחים". בעתירה צוין כי הגבלות הקורונה לתפילה בציבור "מטילות מגבלות קשות בלתי סבירות נטולות מדתיות ובלי מוצדקות על תפילה בציבור ואם אלו יישארו בתוקפם זכויות יסוד חוקתיות תקופחנה".
לדברי העותרים, המטרה היא להחזיר את אמון הציבור בממשלה ולהעלות את ההקפדה על הנחיות הקורונה. "אנחנו במדינה דמוקרטית וחשוב מאד לאפשר הפגנות למי שרוצה בכך", אמר ראש העיר בת ים צביקה ברוט. "באותה מידה יש לאפשר גם את התפילות באוויר הפתוח באותם התנאים. יש להגביל את המספר המשתתפים בשני המקומות בצורה זהה, או לחלופין להתיר את שניהם באופן זהה. אי אפשר לעשות איפה ואיפה, שפוגעת באופן אנוש באמון הציבור במדינה בתקופה כל כך קריטית".
ראשי הערים ששוחט ושטרן הוסיפו כי "אנחנו עומדים בחזית מול התושבים, וצריכים להסביר להם את ההגבלות של הממשלה. אלא שבכל שבוע התושבים זועמים כשהם נאלצים לוותר על תפילות במניין או להפסיד לקוחות בבתי העסק שלהם, בזמן שהממשלה מאפשרת למפגינים לפעול באופן חופשי. אם המדינה רוצה שהציבור ייקח אותה ברצינות, עליה לקבל החלטות הגיוניות ואחידות, ולא לזגזג. אם הממשלה החליטה לסגור כעת את חופי הים, לאסור הופעות, ולצמצם מאד את התפילות באוויר הפתוח בגלל סכנה בריאותית – אז לא ייתכן שההפגנות יוכלו להימשך כאילו הסכנה אינה קיימת".