3 צפייה בגלריה
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
התלמידים יגיעו לבתי הספר גם ביולי? בינתיים נראה שלא
(צילום: עמית הובר)
שנת הלימודים האחרונה הייתה רצופת אי-סדרים. הילדים למדו רוב הזמן דרך הזום, בקושי דרכו בבתי הספר, ובהתאם הפערים הלימודיים והחברתיים העמיקו בכל שכבות הגיל. בעוד פחות מחודשיים יצאו התלמידים לחופש הגדול - ובכל זאת בממשלה עדיין לא נערכים ליישום פתרון להארכת שנת הלימודים או לקיצור חופשת הקיץ.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט הודיעו בפברואר האחרון על הארכת שנת הלימודים עד סוף יולי - מגני הילדים ועד כיתות י"א. "חייבים לתת לילדים את ההזדמנות להשלים את מה שהם החסירו", אמר אז נתניהו, "נדאג לזכויות המורים, נדאג לתשלום מלא עבורם, זה עליי. אני לוקח על זה אחריות יחד עם שר החינוך ושר האוצר".
לפני הבחירות: נתניהו מצהיר על הארכת שנת הלימודים
(צילום: אלכס גמבורג)

למרות ההבטחה שניתנה בהצהרה חגיגית לתקשורת לפני הבחירות - הממשלה עוד לא דנה באישור תקצוב התוכנית בסך 2.5 מיליארד שקלים. גורמים במשרד החינוך הבהירו כי גיבוש התוכנית נמצא רק בשלבים התחלתיים למרות ששנת הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים תסתיים ב-20 ביוני, ובסוף אותו החודש יצאו לחופשה גם תלמידי היסודי וילדי הגנים.
התוכנית נועדה לצמצם פערים שנצברו בשנת הקורונה בעיקר במקצועות הליבה ובהם מתמטיקה, שפה, אנגלית ומדעים - אך גם לסייע לתלמידים לייצר חברויות ולהעמיק את הקשרים שהתרופפו עם חבריהם לכיתה. משרד החינוך התכוון לאפשר להורים לבחור האם לשלוח את הילדים למסגרת החינוכית ביולי, ובהתאם לשלם למורים שיבחרו ללמד חודש נוסף.
3 צפייה בגלריה
מחאה של בני נוער על הלמידה מרחוק בזמן הקורונה
מחאה של בני נוער על הלמידה מרחוק בזמן הקורונה
"מצפים שהממשלה תדאג לסגירת הפערים של ילדינו". מחאת בני נוער על הלמידה בזמן הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
אחרי יותר משנה של חוסר ודאות מתמשך, ההורים זועמים על הזיגזוג של הממשלה והתוכניות המובטחות שלא פוגשות את המציאות. "אנחנו מצפים שהממשלה תעמוד מאחורי ההתחייבות שלה ותדאג לסגירת הפערים החברתיים, הרגשיים והפדגוגיים של ילדינו", אמר יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף. "לא יכול להיות שחודש וחצי לפני החופש הגדול אף אחד לא יודע איך ייראו הלימודים בקיץ. הממשלה הבטיחה, ואנחנו מצפים ממנה גם לקיים".
גורמים המעורים בפרטים מסבירים כי גם אם התוכנית תצא לפועל - למרות גרירת הרגליים של הממשלה במציאת התקציב - היקפה ייפגע בשל הזמן הקצר שנותר להתכונן להפעלתה.
"אין היתכנות להפעלת התוכנית כפי שתוכננה במקור משום שאנחנו כבר אחרי זמן הפציעות", הסביר יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס. "הפעלת מערכת החינוך לכלל תלמידיה במהלך חופשת הקיץ דורשת היערכות מאסיבית וארגון קפדני מבעוד מועד. לא מדובר בקייטנה שצריך לגייס עבורה רק סייעת מחליפה, אלא מדובר בגיוס מורים ייעודיים למקצועות השונים. גם כעת עדיין אין אישור, אין תקציב ואין קול קורא למורים - כך שבאילוצי הזמן יש לקיים תוכנית קטנה יותר".
3 צפייה בגלריה
חיים ביבס ויואב גלנט
חיים ביבס ויואב גלנט
יו"ר השלטון המקומי ביבס ושר החינוך גלנט
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
ביבס פנה בתחילת השבוע לשרי החינוך והאוצר וציין כי הפעלת תוכניות לצמצום פערי למידה היא צו השעה אך הפעלת מערכת החינוך לכל תלמידיה גם ביולי דורשת היערכות מוקדמת, וההיתכנות לכך הולכת ופוחתת.
לדבריו, במהלך החודש וחצי שנותרו ליציאת חטיבות הביניים והתיכונים לחופשת הקיץ לא ניתן להיערך להארכת שנת הלימודים, ולכן תיאלץ מערכת החינוך להסתפק במתכונת מצומצמת שתכלול הפעלת קייטנות בגני הילדים, הפעלת בית הספר של החופש הגדול בכיתות היסודי הנמוכות וקיום מרתונים לצמצום פערים בהיקף של עד 30 אחוזים בלבד לתלמידי כיתות ה'-י"א.
"מדובר בתוכנית מצומצמת שלא תיתן מענה לכולם אלא לחלשים ביותר, למי שהמורים חושבים שצריך תגבור", אמר ביבס. "יש לזה היתכנות שכן מדובר בתקציב קטן יותר מהתוכנית המקורית וניתן לגייס כוח אדם איכותי למשימה תוך התמקדות בקבוצה ייעודית".