ביום התשיעי למבצע "שומר החומות" גובר הלחץ הבינלאומי להפסקת אש, לנוכח תמונות ההרס מעזה והדיווחים על אזרחים שנפגעים בשני הצדדים. האיחוד האירופי יתכנס היום לדיון מיוחד וצפוי להצטרף לארה"ב, רוסיה וגרמניה ולקרוא לסיכום על הפסקת הלחימה.
ביידן על הצורך בהרגעת הסכסוך
(צילום: רויטרס)

7 צפייה בגלריה
 ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית תקיפות צה"ל בעזה
 ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית תקיפות צה"ל בעזה
ג'ו ביידן. קורא להפסקת אש - אבל לא מיידית
(צילום: רויטרס, AP)
צרפת הצטרפה לארה"ב, מצרים וירדן במאמצים להביא לסיום העימות הנוכחי בין ישראל לארגוני הטרור הפלסטיניים. ארמון האליזה דיווח שהנשיא עמנואל מקרון ישוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ועם עבדאללה מלך ירדן במטרה לקדם הפסקת אש.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קרא גם הוא להפסקת אש בין ישראל לארגוני הטרור ואמר שהלחימה "הובילה למספר גבוה של קורבנות - כולל ילדים - באזורים שקטים. אנחנו מאמינים שהכרחי שהמעשים האלימים משני הצדדים ייפסקו, ושיתחיל חיפוש אקטיבי אחר פתרון המבוסס על ההחלטות הרלוונטיות של מועצת הביטחון של האו"ם". בימים האחרונים סיכלה ארה"ב בכמה הזדמנויות הצהרות נגד ישראל במועצת הביטחון.
7 צפייה בגלריה
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
פוטין בפגישה עם נתניהו. "הכרחי לשים סוף לאלימות"
(צילום: AP)
גרמניה, שמתייצבת לצד ישראל מתחילת המבצע, קראה היום לסיים את הלחימה ולהגדיל את הסיוע ההומניטרי לפלסטינים בעזה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שוחחה היום עם עבדאללה מלך ירדן על המצב במזרח התיכון, ושניהם הביעו תמיכה בהפסקת אש.
"סוף האלימות נמצא בראש סדר העדיפויות", הדגיש שר החוץ הגרמני הייקו מאס. הוא אמר את הדברים לפני דיון מיוחד של המדינות החברות באיחוד האירופי שיעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני. מאס אמר שבשיחה הוא יקדם את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה.
הדיון המיוחד צפוי להיות מתוח: לצד מדינות שהביעו תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מירי הרקטות כמה מהחברות באיחוד גינו את ישראל והביעו תמיכה בפלסטינים. בין המדינות שתומכות בישראל נמצאות הונגריה, צ'כיה, יוון, קפריסין, פולין, אוסטריה וכאמור גרמניה. בלגיה, אירלנד, מלטה, פינלנד ולוקסמבורג מתייצבות לצד הפלסטינים.
7 צפייה בגלריה
פסגת נאט"ו בבריסל
פסגת נאט"ו בבריסל
מרקל ומקרון. מנסים לקדם הפסקת אש
(צילום: רויטרס)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואחרי השיחה הודיע לראשונה שהוא תומך בהפסקת אש בין הצדדים. בשעה שממשל ביידן ממשיך להצהיר שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה מהירי - במפלגה הדמוקרטית גוברת הביקורת על הנשיא האמריקני, שעדיין לא קורא להפסקת אש "מיידית" בין ישראל לארגוני הטרור.
28 סנאטורים דמוקרטים פרסמו שלשום הצהרה שקוראת להפסקת אש מיידית "כדי למנוע פגיעה נוספת בחיים של אזרחים ולמנוע את המשך ההסלמה". צ'אק שומר, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, הצטרף אתמול לקריאות של הסנאטורים הדמוקרטים ואמר שהוא מעוניין בהפסקת אש בהקדם. אדם שיף, מחוקק דמוקרטי בולט בבית הנבחרים ויו"ר ועדת המודיעין, קרא לנשיא ביידן להגדיל את המעורבות האמריקנית באזור לנוכח ההסלמה.
7 צפייה בגלריה
 צ'אק שומר. הסנאטורים הדמוקרטים לוחצים על ביידן לקדם הפסקת אש
 צ'אק שומר. הסנאטורים הדמוקרטים לוחצים על ביידן לקדם הפסקת אש
צ'אק שומר. הסנאטורים הדמוקרטים לוחצים על ביידן לקדם הפסקת אש
(צילום: AFP)
התמיכה של המפלגה הדמוקרטית בישראל הולכת ונחלשת בשנים האחרונות, בין השאר בעקבות התחזקות האגף השמאלי והפרו-פלסטיני במפלגה. אחת ממובילות הקו הזה היא המחוקקת אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, שכינתה את ישראל מדינת אפרטהייד. "הנשיא ורבים אחרים הצהירו שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה", אמרה בשבוע שעבר בקונגרס. "אבל האם לפלסטינים יש זכות לשרוד? אתם מאמינים בזה? אם כן, יש לנו אחריות לכך".
עוד קול בולט בשמאל האמריקני הוא הסנאטור ברני סנדרס, שהפסיד לביידן בפריימריז הדמוקרטיים ומכהן כסנאטור עצמאי. במאמר ב"ניו יורק טיימס" כתב סנדרס שבשנותיו בשלטון טיפח ראש הממשלה נתניהו "לאומנות גזענית". בפרפרזה על הפגנות השחורים בארה"ב סנדרס חתם את המאמר במילים: "Palestinian lives matter".
7 צפייה בגלריה
ברני סנדרס עם אלכסנדריה אוקסיו קורטז
ברני סנדרס עם אלכסנדריה אוקסיו קורטז
ברני סנדרס עם אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
(צילום: AP)
בעקבות היקף המבצע סנדרס ופרוגרסיבים אחרים מתייחסים כעת גם לגובה הסיוע הצבאי לישראל. "אנחנו חייבים לבחון היטב את הסיוע הצבאי של קרוב ל-4 מיליארד דולר בשנה לישראל", אמר סנדרס. ב-2020 ארה"ב העניקה לישראל סיוע צבאי של קרוב ל-3.8 מיליארד דולר – חלק מהסכם ארוך טווח שגובש בזמן ממשל ברק אובמה ושיהיה בתוקף עד 2028. "הגיע הזמן לדיונים משמעותיים על המשך הסיוע הצבאי", אמרה בסוף השבוע אוקסיו-קורטז.
גם דמוקרטים שבאופן מסורתי מתייצבים לצד ישראל מתחילים להשמיע ביקורת על המבצע בעזה, מה שעשוי להעיד על כך שהאשראי הבינלאומי למבצע הולך ואוזל. רוברט מננדז, יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, אמר אחרי תקיפת מגדל התקשורת בעזה כי הוא "מוטרד מאוד מהדיווחים על הפעולות הצבאיות של ישראל שהסתיימו במותם של אזרחים חפים מפשע בעזה – וגם מתקיפות ישראליות בבניינים שמאוכלסים על ידי כלי תקשורת זרים".
תקיפות צה"ל בעזה: שיגור טיל הקש בגג אל עבר מגדל
7 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: AP)
הביקורת של הדמוקרטים על ביידן גברה אחרי הפרסום אתמול ב"וושינגטון פוסט", שלפיו הממשל אישר עסקת נשק גדולה בין ארה"ב לישראל. האישור הסופי הגיע לקונגרס ב-5 במאי – חמישה ימים לפני פתיחת מבצע "שומר החומות". חלק מאנשי השמאל הדמוקרטים מנסים כעת לטרפד את עסקת הנשק הפוטנציאלית – אך הסיכוי שיצליחו לעשות זאת קטן.
"זה יהיה מזעזע אם ממשל ביידן יעביר נשק מונחה בשווי 735 מיליון דולר לנתניהו - בלי תנאים - לאור ההסלמה באלימות והתקיפות נגד אזרחים", אמרה המחוקקת המוסלמית אילהאן עומאר. "אם זה יקרה זה ייתפש כאור ירוק להמשך ההסלמה ויפגע בכל ניסיון לתווך הפסקת אש". הסנאטור הדמוקרטי בריאן שץ נשאל אם הקונגרס יסכל את עסקת הנשק ואמר שלדעתו, בהתחשב באירועים בימים האחרונים, האפשרות צריכה להיות חלק מהשיח.
יו"ר ועדת החוץ בסנאט מננדז אמר שהוא לא ראה את פרטי העסקה - אך צפוי לתמוך ביציאתה לפועל. "היא הייתה קיימת לפני העימות הנוכחי. יש לנו היסטוריה ארוכה של תמיכה בישראל כבעלת ברית ביטחונית ובהגנתה", אמר מננדז.
7 צפייה בגלריה
סוזי אסחונטנה ילדה פלסטינית ששרדה הפצצה תקיפה של צה"ל ב עזה
סוזי אסחונטנה ילדה פלסטינית ששרדה הפצצה תקיפה של צה"ל ב עזה
ילדה פלסטינית מחולצת מהריסות בניין שהופצץ בעזה
(צילום: רויטרס)
בשעה שהאגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית גועש בעקבות העימותים, הדמוקרטים המתונים שקטים יחסית. במקביל מחוקקים מהמפלגה הרפובליקנית מתייצבים לצד ישראל: מיץ' מקונל, מנהיג הרפובליקנים בסנאט, תקף את המחוקקים שכוללים את ישראל בדרישותיהם להפסקת אש. "לומר ששני הצדדים צריכים להרגיע את הרוחות זה דבר שממעיט באחריות שיש לטרוריסטים בהסלמת העימות הזה מלכתחילה", אמר מקונל. לדבריו פירוש האמירה הוא "שהישראלים לא רשאים להגן על עצמם ממטחי הרקטות המתמשכים".
הסנאטור הרפובליקני ריק סקוט פרסם בשמם של 19 סנאטורים רפובליקנים הצהרת תמיכה בישראל בסבב הלחימה הנוכחי: "ארה"ב צריכה לעמוד בצורה איתנה מאחורי בעלת הברית שלנו, והנשיא ביידן חייב להישאר חזק נגד הקולות ההולכים וגוברים במפלגה שלו, שיוצרים השוואה שקרית בין טרוריסטים תוקפניים לבין מדינה אחראית שמגינה על עצמה".
"אין שוויון מוסרי בין ישראל לחמאס", אמר קווין מקארתי, מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים. "ארה"ב עומדת בצורה חד משמעית לצד בעלת הברית ישראל והעם היהודי".