גורמי מודיעין בארה"ב טוענים שרוסיה ניסתה להתערב בבחירות 2020, ופעלה במטרה "להשמיץ את ג'ו ביידן ואת המפלגה הדמוקרטית, לחזק את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לפגוע באמון הציבור בהליך האלקטורלי ולהחריף את המחלוקות הסוציו-פוליטיות בארה"ב".
בדו"ח מודיעיני על בחירות 2020 נכתב שהניסיונות הרוסיים להשפיע על קמפיין הבחירות היו באישור הנשיא, ולדימיר פוטין. בדו"ח נכתב כי ככל הנראה פוטין אף הנחה גורמים שונים - בהם אוקראינים פרו-רוסים - לסייע לטראמפ להיבחר לכהונה נוספת.
3 צפייה בגלריה
16 יוני 2018 דונלד טראמפ פגישה עם ולדימיר פוטין הלסינקי פינלנד
16 יוני 2018 דונלד טראמפ פגישה עם ולדימיר פוטין הלסינקי פינלנד
פוטין וטראמפ בפגישה ב-2018
(צילום: AFP)
לפי המודיעין האמריקני הרוסים הפיצו "טענות מטעות ובלתי מבוססות" נגד ביידן, שלבסוף ניצח במרוץ. "אנחנו מעריכים שהמנהיגים הרוסים העדיפו שטראמפ ייבחר לכהונה נוספת, למרות שמבחינתם חלק מהמדיניות של הממשל שלו הייתה אנטי-רוסית. יש לנו אמון גדול בהערכה הזאת", נכתב בדו"ח שפרסמה לשכתה של ראש המודיעין הלאומי אבריל היינס.
סוכנויות המודיעין בארה"ב, והתובע המיוחד רוברט מולר, קבעו בעבר שרוסיה התערבה בבחירות שבהן טראמפ ניצח ב-2016, ושמוסקבה הפיצה תעמולה שנועדה לפגוע ביריבתו דאז הילרי קלינטון. חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות הסתיימה ב-2019. מולר קבע חד משמעית שרוסיה אכן התערבה בבחירות – אך לא מצא עדות לקנוניה של קמפיין טראמפ עם רוסיה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה לציון שנה להגבלות הקורונה
ג'ו ביידן. רוסיה השמיצה אותו, איראן ניסתה לחבל בסיכויים של טראמפ
(צילום: רויטרס)
בדו"ח מצביעים אנשי המודיעין על ניסיונות של מדינות נוספות להשפיע על דעת הקהל בארה"ב – בראשן איראן, שניסתה לכרסם בתמיכה בטראמפ. לפי הגורמים איראן נקטה "קמפיין השפעה סמוי" ו"רב-כיווני" כדי לפגוע בסיכויים של טראמפ לנצח בנובמבר - "אך מבלי לקדם ישירות את יריביו". בנוסף ניסתה טהרן "לפגוע באמון הציבור בהליך האלקטורלי ובמוסדות האמריקניים, ולהחריף את המחלוקות ואת המתיחות החברתית בארה"ב".
לפי הגורמים האמריקנים גם קובה, ונצואלה וארגון חיזבאללה ניסו להשפיע על תוצאות הבחירות – אך אותם ניסיונות לא השתוו להיקף המאמצים שהשקיעו רוסיה ואיראן.
3 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן רוחאני. קמפיין שנועד לפגוע בנשיא הרפובליקני
(צילום: AP)
רוסיה ואיראן אמנם ניסו להשפיע על תוצאות הבחירות באמצעות קמפיינים שונים, אך לפי גורמי המודיעין בארה"ב אין הוכחה לכך שגורם זר כלשהו שיבש את ההליך ההצבעה בבחירות, או שינה את מספר הקולות שקיבלו המועמדים. טראמפ, נזכיר, ניהל מאבק משפטי ודרש לבטל את הניצחון של ביידן בשל טענות - לא מבוססות - להונאה וזיופי קולות.
הדו"ח סותר את טענות בעלי בריתו של טראמפ, שהאשימו את סין בהתערבות לטובת ביידן. לפי גורמי המודיעין סין מחפשת "יציבות ביחסים עם ארה"ב", ולא חשבה שתוצאה כלשהי תועיל לה במידה משמעותית, ולכן לא היה כדאי לה לקחת את הסיכון שכרוך בהתערבות.