"תנו תשובות אינטליגנטיות". הדיון
(צילום: ערוץ כנסת)

"שכחתם מה זו כנסת". כך הטיח הבוקר (יום ג') יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, בחברו לקואליציה סגן שר הבריאות יואב קיש. את הדברים בעקבות בקשת הוועדה לשינוי הצעת חוק "האיים התיירותיים" - כך שיתאפשר לממשלה להכריז על אזורים נוספים ככאלה. "אילת וים המלח זה פיילוט. אם הוא יצליח, יכול להיות שיבוא שלב נוסף", השיב לו קיש.
3 צפייה בגלריה
 יעקב אשר, יואב קיש
 יעקב אשר, יואב קיש
יעקב אשר ויואב קיש
(צילום: אבי מועלם)
הצעת החוק קובעת כי העיר אילת ואזור עין בוקק שבים המלח יוגדרו "איים תיירותיים ירוקים", שבהם תתאפשר פתיחת מלונות. אתמול דרשה הוועדה לפתוח גם מסעדות ואטרקציות במקומות הללו, ולאפשר שימוש גם בתעודת מחלים ולא רק בתוצאה שלילית של בדיקת קורונה.
חילופי הדברים באו בעקבות הודעתו של קיש לוועדה ולפיה שר הבריאות יולי אדלשטיין מתנגד כרגע להצעה להוסיף קריטריונים שיאפשרו להגדיר אזורים נוספים כ"איי תיירות" למעט אילת וים המלח, וכן לאפשר את פתיחת אטרקציות ומסעדות באותם מקומות למעט מלונות.
"כמות הלחצים והדרישה להגדלת האירוע הזה גורמת לסיטואציה שאפילו להתחיל עם אילת וים המלח הוא דבר שעלול להיכשל", אמר קיש. "אנחנו באירוע של לחצים מטורפים בגלל הפתיחה, רואים תחלואה עולה ויש סימן שאלה לאן הולכים מכאן והלאה. הובלנו את המהלך ראשונים עם ראש העיר אילת ואם בסוף בגלל הלחצים האירוע עם אילת ייפגע, בעיניי זו טעות".
3 צפייה בגלריה
ים המלח מלונות
ים המלח מלונות
מלונות ים המלח בעין בוקק
(צילום: shutterstock)
אשר מצידו אמר כי הממשלה מאיימת בביטול ההחלטה כליל ולא מאפשרת לוועדה לחברי הוועדה להציג עמדות שונות. "אתם הולכים בכוחנות - אם לא נקבל את דבריכם תשרפו את המועדון", הוא אמר. "אנחנו לא עושים מחטף. תהיה הצעה של הוועדה - תקבלו את זה. אתם הולכים בשיטה לא חכמה, שמתאימה אולי לאזורים באירופה הלא מערבית".
לדבריו, "אם היינו דורשים להוסיף את טבריה הייתי מבין שאתם אומרים שהכוונה שלנו לפוצץ, אבל אנחנו נותנים שיקול דעת לממשלה. שכחתם מה זו כנסת, הגזמתם. אולי רק כוחנות תעבוד איתכם. אנחנו באים עם דברים מאוזנים ולא אופוזיציוניים וצורת הניהול הזו היא הדבר האחרון שצריך לקרות".
3 צפייה בגלריה
מלונות באילת. "80% מהתושבים מובטלים"
מלונות באילת. "80% מהתושבים מובטלים"
מלונות באילת. "80% מהתושבים מובטלים"
(צילום: Shutterstock)
ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, שהשתף בדיון, ביקש מחברי הוועדה לשים את התושבים לנגד עיניהם בהחלטה. "תראו את 80% מתושבי אילת המובטלים ואת ההגירה השלילית מהעיר. תראו משפחות שלמות שלא התפרנסו חצי שנה. התרשמתי משר הבריאות שהוא מזדהה עם הקושי שהעיר עוברת. היא לא תוכל למשוך עוד ועוד במצב ש-80% מהתושבים יושבים בבתים".
בסוף הדיון הבטיח קיש כי יבדוק עם השר אדלשטיין שנית את דרישות הוועדה והבהיר לחבריה כי בקרוב יקודם מהלך להנפקת תעודת מחלים. "אנחנו לא מתכוונים לשחרר את כל עולם התיירות היום. חייבים להתחיל עם מקומות ספציפיים ומוגדרים", הבהיר סגן שר הבריאות.