ממשיכה עדותו של אילן ישועה: "לחצו עליי"
(צילום: גלעד מורג)

עדות אילן ישועה - היום ה-25: גם היום (שלישי) נמשכה שעות ארוכות החקירה הנגדית של אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, על ידי עורך הדין בעז בן צור, סנגורו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. ישועה, כזכור, הוא העד הראשון בשלב ההוכחות במשפט נתניהו במסגרת תיק 4000.
במהלך היום התמקדה ההגנה בטענה שהייתה רק כוונה לאזן את "וואלה", שלדבריה היה אתר בעל עמדה שמאלנית. בהמשך ניסה בן צור לברר מי הדליף חומרי חקירה בתיק לתוכנית "המקור" של רשת, ובירר עם אילו עיתונאים שוחח ישועה מאז החלה החקירה בעניינו. בן צור גם הציג שורת מקרים שהפרקליטות טענה בהם להטיית סיקור וטען כי מדובר בפרסומים רגילים לחלוטין, שגם כלי תקשורת אחרים עסקו בהם.
בן צור טען ש"וואלה" נקט בקו "שמאלני ברור", כלשונו, והייתה רק כוונה של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' "לאזן" אותו. הוא הדגים את טענתו במספר מקרים, ולמשל הראה כיצד בעל האתר, שאול אלוביץ' כותב לישועה: "כבר יומיים הראשית בוורסיות שונות מנגחת את קציני צה"ל. הפכנו לאתר שמאל קיצוני". ישועה משיב לו: "צודק".
5 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בן צור. "וואלה היה אתר שמאלני"
(צילום: יואב דודקוביץ)
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
"לא התערבתי בענייני שמאל-ימין עד שלחצו עליי"
(צילום: יואב דודקביץ)
בפעם אחרת איריס אלוביץ' כותבת: "חשבתי שיש קונצנזוס לגבי שוברים שתיקה" (מוסכם שלא מקדמים אותם – ג"מ). ישועה טען: "לא התערבתי בענייני 'שמאל-ימין' עד שהתחילו לחצים בנושא". הוא ציין: "היינו מקבלים הערות על הדברים האלו. השיחות שלי עם גורמי המערכת נבעו מההקשר הכללי של מה שנתבקשתי לעשות - לפעמים היה מוקצן, לפעמים זה היה נוח".
בפעם אחרת התבטא ישועה: "הייתי שמח אם קלמן (ליבסקינד, שנחשב לעיתונאי ימני - ג"מ), היה עובד ב'וואלה'". איריס השיבה: "גם אני. צריך למצוא דומה למען האיזון".

מי הדליף לתוכנית התחקירים "המקור"?

ישועה הבהיר כי אכן נפגש עם עיתונאים, אך לדבריו הוא לא מסר חומרים ולא דיבר על החקירה.
עו"ד בן צור ניסה "לדוג" בדיון מהיכן הגיעו חומרי חקירה בתיק לתכנית התחקירים של רשת. ישועה אישר שיש בידיו עותק של ההקלטות של שיחות הטלפון מעבר למה שמסר לגופי החקירה. חלק מהקלטות השיחות מהנייד פורסמו בתכנית. ישועה טען בדיון כי לא הוא מסר את החומרים לתוכנית: "אינני יודע מהיכן הם הגיעו, לא ממני".
מנכ"ל "וואלה" לשעבר אישר שנפגש עם הפרשן המשפטי של הערוץ, ברוך קרא, לגבי תוכנית שבה מתראיינים עובדי האתר: "הוא נפגש איתי יומיים לפני שהתוכנית שודרה. הוא רק אמר שאקשיב. עניתי לו רק על דבר אחד שהייתה טענה כלפי משהו שנוגע לתקנון האתיקה של 'וואלה' בתוכנית, השבתי לו, אחרי שהתייעצתי עם עורך דין, מה אוכל להגיד".
ישועה אישר שלא דיווח לפרקליטות על הפגישה, והסביר: "לא מסרתי לו שום פרט על החקירה לכן לא עדכנתי את הפרקליטות". הוא הוסיף שגם היה לו מפגש עם עמית סגל ואיתן אבריאל, וגם ציין שעשרות עיתונאים התקשרו אליו וניסו לדבר איתו על הפרשה. הוא אף דיבר על כך במשטרה וסיפר היום: "אמרתי שאני עונה לשאלות עיתונאים אך לא מתייחס לחומרי חקירה, הרבה פעמים אמרו לי העיתונאים 'אנחנו שומעים מסביבת שאול כל מיני דברים' ושאלו אם אני רוצה להגיב. הקפדתי על הכלל לא למסור שום דבר. אמרתי שם שרוב הפעמים אני לא עונה בכלל ולפעמים שמעתי מה שיש לו להשמיע".

ההגנה: "לא הטיית סיקור, אייטמים שגרתיים"

הסנגור בן צור שב להתייחס לשורת אירועים בנספח כתב האישום שהפרקליטות מייחסת להם דרישות להטיית סיקור. הוא טען כי חלק מהפרסומים היו "בנאליים" - יצאו לכלל כלי התקשורת בהודעות לעיתונות, והתפרסמו בהם. הוא ציין כי עושים לפרסומים אלה ב"וואלה" "דמוניזציה" באישום כאילו הם חלק מעסקת שוחד וכינה זאת "הבנאליזציה של הדמוניזציה".
בשלב מסוים השופט משה בר-עם התערב ואומר שהחומרים המוצגים רלוונטיים אך לא בטוח מה תורם ישועה לגבי השאלות בחקירה לגביהם.
5 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
"יש עניין למי הבקשות עוברות במערכת". התובעת תירוש
(צילום: גיל יוחנן)
הפרקליטה יהודית תירוש, ראש צוות התביעה בתיק 4000, אמרה מנגד: "אנחנו חולקים על הצגת הדברים, יש בקשות שעוברות לבעל השליטה. יש גם עניין של למי זה עובר במערכת - זה עובר לישועה. העד סיפר על הרבה מאוד כתבות שהוא לא קיבל עליהן הודעות דוברות של גורמים אחרים".

השמלה של שרה, אבנר מתגייס, והביקור של ציפר

עוד דובר על אירוע מתחילת חודש פברואר 2013 - דרישות לתיקון פרסומים הנוגעים לשמלה שלבשה שרה נתניהו להשבעת הממשלה בכנסת ובקשות הנוגעות לפרסומים חיוביים בעניין זה. נטען שנתניהו היה מעורב בדרישות. הדרישות הועברו באמצעות איש העסקים זאב רובינשטיין לישועה. הדרישה טופלה במעורבות הנאשם אלוביץ' - ונענתה.
ישועה הסביר: "היו תיאורים של שמלתה של הגברת נתניהו שגיחכו אותה. (אני) מאשר שהיה שם ממד משפיל". בן צור הציג כתבה שהתפרסמה ב-ynet שבה כתבה השרה דאז לימור לבנת ש"העליהום על שרה שוביניסטי ורדוד", ופרסום דומה עלה גם בערוץ 2. מנגד הוצג פרסום ב"וואלה" בנושא מכיוון אחר - בכותרת נכתב: "החרדים זועמים על שרה נתניהו: 'לבוש פרובוקטיבי'". בן צור פנה לישועה: "תסכים שזה עניין מאוד אנושי". ישועה השיב: "כן".
5 צפייה בגלריה
הפוסט של לימוד לבנת על השמלה של נתניהו
הפוסט של לימוד לבנת על השמלה של נתניהו
הפוסט של לימוד לבנת על השמלה של נתניהו
5 צפייה בגלריה
יום הגיוס של אבנר נתניהו ב-2014. "פורסם בכלי תקשורת נוספים"
יום הגיוס של אבנר נתניהו ב-2014. "פורסם בכלי תקשורת נוספים"
יום הגיוס של אבנר נתניהו ב-2014. "פורסם בכלי תקשורת נוספים"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
באירוע נוסף הייתה דרישה לפרסום השתתפות בנו של יאיר לפיד בישיבת קבינט הדיור. לפי האישום, הדרישה הועברה גם כאן באמצעות רובינשטיין לישועה וטופלה במעורבותו בהתאם להנחיה הכללית שקיבל מהנאשם אלוביץ'.
רובינשטיין פונה וכותב לישועה: "היום זה התפרסם בחדשות 2. יש אפשרות שתשים אצלך?". הוצג שמערכת "וואלה" מפרסמת את האייטם. אך בן צור טוען שהכתבה מאד "ידידותית" כלפי לפיד כאילו הבאת הבן היא דבר שבשגרה.
במקרים אחרים הציג בן צור כתבות על כך שבנו של נתניהו, אבנר, התגייס לצה"ל, שפורסמו גם בכלי תקשורת שונים, ולכן לטענת ההגנה לא מדובר בהטיית סיקור.
במקרה אחר, באולפן "וואלה" קיימו ריאיון על אייטם מ"הארץ" של המקורב לבני המשפחה, בני ציפר, שכתב על ערב עם בני הזוג נתניהו. "כמה ענוג היה הלילה בו ביליתי עם בני הזוג נתניהו בביתי. ענוג עד מאוד" הייתה הכותרת. בן צור טען כי האייטם הזה עורר עניין בכלי תקשורת רבים ולא רק ב"וואלה", ולכן מדובר בפרסום סביר.