הסכם השלום עם איחוד האמירויות שהפתיע רבים במערכת הפוליטית, יצא לאור לאחר תהליך של שנה שהיו לו שותפים מכמה גופים - בראשם המוסד. במידה רבה התהליך קודם עם כניסתו של השר ישראל כץ לתפקידו הקודם, כשר החוץ.
כץ קיבל עם כניסתו לתפקיד אור ירוק מראש הממשלה בנימין נתניהו לקביעת יעד מדיני של שלום והסכמים מדיניים עם מדינות המפרץ. הסיבה - התגברות איומי איראן באזור והשענות מדינות המפרץ על ישראל ובעיקר על ארה״ב.
כצעד ראשון קבע כץ ביקור באבו דאבי. זה תואם על ידי אנשי משרד החוץ שנעזרו באנשי המוסד, שאמון על קיום הקשר, במסגרת כנס של האו״ם.
במקביל אף נקבעה פגישה חשאית עם שר החוץ של האמירויות אנואר מוחמד גרגאש. בפגישה ממושכת שנערכה בסוויטה מפוארת שאותה העמידו המארחים לרשות שר החוץ הישראלי, כץ הציג בפני מקבילו את שני הרעיונות המרכזיים לקידום היחסים בין המדינות: גיבוש צעדי נורמליזציה משותפים וקידום חתימת הסכם מדיני רשמי בין המדינות.
נאום כץ באו"ם בספטמבר 2019

כץ גם הוסיף את קידום יוזמת המסילות לשלום אזורי לחיבור רכבתי בין מדינות המפרץ לנמלי חיפה, דבר שיאפשר להם גישה לים התיכון, תוך עקיפת איומי איראן במפרצי הורמוז ובאב אל מנדב.
כדי להסביר את ההיגיון בקידום יחסי המדינות בלי קשר לסוגיה הפלסטינית, השתמש כץ בדוגמה של ארדואן - שלא מונע קיסום של יחסי המסחר בין ישראל לטורקיה, שהיקפם השנתי מגיע כבר ל-5 מיליארד שקלים.
שרי החוץ של ישראל והאמירויות סיכמו כבר באותה פגישה על הקמת צוות לקידום הנושאים. בגלל מערכת הבחירות הנוספת בישראל חלה האטה במגעים, אך היוזמה לא נגנזה והוחלט שהשיחות יימשכו לאחר הרכבת הממשלה החדשה.
במסגרת ביקורו של שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ׳ין בישראל נערכה פגישה בינו ובין כץ, שם הציג בפניו שר החוץ את שתי היוזמות וזכה לתמיכתו.
שר האוצר האמריקני ביקש חומרים נוספים שהועברו לו לבקשתו והוא הציג את היוזמות בפני מדינות המפרץ שעימן נפגש מיד לאחר ביקורו בישראל. גם שם נענתה היוזמה בחיוב.
בהתאם לסיכום עם מנוצ'ין הוקם צוות משותף בהובלת הממשל האמריקני ובהשתתפות נציגי ישראל ממשרד החוץ, המל"ל, צה״ל וגופי המודיעין והאמירויות, שהחל לקיים פגישות בוושינגטון כדי לבחון דרכים לקידום היוזמה.
בביקור שערך כץ בספטמבר בעצרת האו״ם בניו יורק הוא קיים פגישות נוספות עם שר החוץ של האמירויות ושרי חוץ ערבים אחרים מהמפרץ, ויחד הם דנו בדרכים לקידום היוזמות. הרעיון המרכזי היה שעקב הנסיבות האזוריות, שכללו איום איראני הולך וגובר על מדינות המפרץ, הן זקוקות לקשר טוב עם ישראל ובעיקר תמיכה אמריקנית חזקה, ולכן היכולת של ארה"ב ללחוץ עליהם לקדם ולמסד את הקשרים עם ישראל למישור הרשמי. זאת מעבר ליחסים הביטחוניים הלא פורמליים הקיימים.
כץ גם הבהיר לנציגו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לאזור ג'ייסון גרינבלט, ולנציגי הממשל הנוספים שאיתם נפגש, את החשיבות שיש במעורבותם לטובת חתימת הסכם בין ישראל למדינות המפרץ בטקס על מדשאת הבית הלבן עוד לפני הבחירות בארה״ב.
במקביל עודכנו גם נציגי המפלגה הדמוקרטית בסנאט ובקונגרס בביקור בארה"ב ובביקוריהם בישראל, כדי לקדם ולשמר תמיכה דו מפלגתית במדיניות שעליה הוחלט.
לקראת עזיבתו את התפקיד את התפקיד כץ עדכן את שר החוץ הנכנס גבי אשכנזי בפרטי היוזמה, תוך המלצה להמשיך ולפעול בתחום.
העלאת סוגיית הריבונות והורדתה שימשה אליבי למדינות המפרץ, מול דעת הקהל והעולם הערבי, להבשלת המהלך והיענות ללחץ הכבד שהפעיל נשיא ארה"ב להשגת ההסכם. הטקס שצפוי בתוך כמה שבועות יהיה שיאו של התהליך.