הורוביץ בישיבת הסיעה, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ התבטא היום באופן חריג בישיבת הסיעה ורמז כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לפגוע בממשל המתגבש של ג'ו ביידן ברקע החיסול של מוחסן פחריזאדה באיראן וכוונותיו של הנשיא הנבחר לכונן הסכם גרעין חדש.
"בפרפורי הגסיסה שלה הממשלה הזאת, שלכל דבר ועניין מגיעה לסוף דרכה, ממשיכה במדיניות כוללת כושלת בכל התחומים", אמר הורוביץ בפתח דבריו. "היום, לנוכח האירועים האחרונים, חשוב להשמיע את עמדתנו בנושא האיראני. וזה נושא שרוב המערכת הפוליטית מתייחסת אליו בפחדנות. המדיניות של הממשלה ושל נתניהו כלפי איראן שגויה מן היסוד. אנחנו תומכים בצמצום התוכנית הגרעינית וחושבים שזה מאוד לא טוב שלאיראן יהיה נשק גרעיני. איראן היא מדינה שאיננה חיובית, מדינה שמאיימת והדרך להתמודד עם זה היא באמצעות חזרה להסכם הגרעין מ-2015 שהוביל הנשיא אובמה", טען.
2 צפייה בגלריה
נתניהו והורוביץ
נתניהו והורוביץ
נתניהו והורוביץ
(צילום: AP, אבי מועלם )
לדבריו, "הדרך היעילה ביותר לצמצם את תוכנית הגרעין האיראנית היא לחזור למשטר ההגבלות של ההסכם, ולגבות אותו בשיפורים נוספים שאנחנו תומכים בהם, למשל ביחס לנושא הטילים והטרור. את הדברים האלה אפשר להכניס במסגרת השיפורים בהסכם, אבל תהיה זאת טעות גדולה לנסות ולתקוע את ההסכם כמו שנתניהו מנסה לעשות עכשיו".
הורוביץ הבהיר כי דבריו תואמים את עמדת מערכת הביטחון בישראל. "גם בכירי המפלגות בבית הזה יודעים שזו עמדת מערכת הביטחון, ויודעים שמה שאני אומר כאן הם דברים שקולים והגיוניים. אבל בגלל הגישה הפופוליסטית והפחד להצטייר פייסני מדי אנחנו לא שומעים דעה אחרת ביחס למדיניות של נתניהו", האשים הורוביץ את המפלגות האחרות.
"מלחמת החורמה שנתניהו מנהל נגד ההסכם, האיומים שלו נגד הנשיא הנבחר ביידן והאזהרות שלא יחזור להסכם הגרעין - זו טעות יסודית ושגיאה אסטרטגית", קבע הורוביץ. הוא הדגיש כי "חשוב במיוחד בעת הזו שלא לנסות לתקוע מקלות בגלגלים של הנשיא הנבחר ביידן במאמץ המוצהר שלו לכונן מחדש את ההסכם מ-2015. ואם נתניהו חושב שבאמצעות פעולה כזאת או אחרת הוא יצליח למנוע את זה, אני חושב שהוא טועה וגורם נזק למדינת ישראל.
"אם אנחנו באים לסוגיה הזאת מתוך האינטרס לשמור על ביטחון ישראל והיציבות באזור, הדרך הנכונה ביותר היא באמצעות הסכם. זאת מדיניות עקבית ולא שליפות מהמותן ופעולות בסגנון אחר שלא תורמות למטרה הזאת. אנחנו קוראים מכאן לתמוך במאמצי ארה"ב והשלטון הנבחר כדי לחזור להסכם הגרעין תוך כדי שיפורים שלו בנושאים שלא נכנסו אליו אז, מה שיבטיח באופן הרבה יותר מוצלח ונכון את המטרה הסופית שלנו - הגבלת תוכנית הגרעין האיראנית ובסופו של דבר ביטולה".
נתניהו נמנע עד כה מלהתייחס לחיסול באופן פומבי, אולם ביום שישי הזכיר בסרטון שפרסם כי היו דברים באותו השבוע שהוא לא יכול לדבר עליהם. בשעה שהתקבלו הדיווחים הראשוניים על ההתנקשות במדען אמר נתניהו כי "אני רוצה לשתף אתכם ברשימת דברים שעשיתי השבוע - רשימה חלקית כי אני לא יכול להגיד לכם הכל".