מינויו אתמול (ב') של הדיפלומט הלא-מוכר מוסטפה אדיב לראש ממשלתה הבא של לבנון התקבל בחוסר אמון מוחלט מצד לבנונים רבים שמאסו באליטה השלטונית, שבה הם רואים אחראית למשבר הכלכלי הכבד שפוקד את ארץ הארזים ולאסון הפיצוץ בביירות. האסון הזה בתחילת החודש הוביל להתפטרות ראש הממשלה הנוכחי חסן דיאב, שמונה בעצמו רק בתחילת השנה, תחת אותן הבטחות ליישום הרפורמות הנדרשות על מנת לשקם את המדינה הקורסת.
9 צפייה בגלריה
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד מבקר באזור האסון ב ביירות
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד מבקר באזור האסון ב ביירות
לא כולם זיהו אותו כשביקר בזירת האסון. "זה שר מקנדה?"
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד
מבקש מהלבנונים אמון. מוסטפה אדיב
(צילום: רויטרס)
אחד הפיצוצים הלא-גרעיניים החזקים בהיסטוריה. תיעוד האסון בביירות

אדיב בן ה-48, ששימש במשך כמה שנים כשגריר לבנון בגרמניה, חזר בשבת לארצו. הוא טרם נכנס רשמית לתפקיד, למרות שהוא נהנה מתמיכה של רוב הסיעות בפרלמנט. עד שישלים את מלאכת הרכבת הממשלה, ימשיך ראש הממשלה שהתפטר חסן דיאב לעמוד בראשות ממשלת מעבר.
לאחר ההודעה על מינויו הגיע אדיב לביקור פתע בשכונת גמאייזה בביירות, שנפגעה קשות בפיצוץ האדיר בנמל בעיר ב-4 באוגוסט. הפיצוץ ההוא נחשב לאחד הפיצוצים הלא-גרעיניים החזקים ביותר בהיסטוריה, ונהרגו בו 190 איש, נפצעו כ-6,000 ונגרמו נזקים נרחבים בשווי מיליארדי דולרים.

מי זה? שר מקנדה?

ביקורו של אדיב הוא הביקור הראשון באזור האסון של בכיר בפוליטיקה הלבנונית, כמעט חודש לאחר שהתרחש. התושבים שם זועמים על השלטונות – שלמרות שידעו על הימצאותם של כמעט 3,000 טונות של חומר דליק במחסן בנמל, במשך שנים, לא עשו דבר כדי לסלק אותם משם.
9 צפייה בגלריה
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד מבקר באזור האסון ב ביירות
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד מבקר באזור האסון ב ביירות
איש אחת קראה: "אנחנו לא רוצים אותך פה, הילדים שלנו מתו". אדיב באזור האסון
(צילום: AFP)
חלק מהתושבים שעמם נפגש אדיב באזור האסון כלל לא הבינו מי עומד מולם. "מי זה? שר קנדי?", שאל מאבטח אחד כשאדיב חלף על פניו. אלא שתושבים רבים בהחלט זיהו אותו, וצעקו "מהפכה! מהפכה!". אישה אחת פנתה לאדיב ואמרה לו: "אנחנו לא רוצים אותך. הילדים שלנו מתים". אחרים דרשו לדעת כיצד יוכל להיות ראש ממשלה עצמאי אם נבחר על-ידי אותה אליטה שלטונית שאת הפלתה הם דורשים.
"אנחנו רוצים את האמת, ואם אתה לא הולך לעבוד עבור האמת, אנחנו לא רוצים אותך", אמר אחד התושבים לאדיב, שהוקף במאבטחים. "הוא אחד מהם!", צעקו אחרים במהלך הביקור, בהתייחסות כמובן לאליטה השלטונית. אדיב מנגד התעקש שההפך הוא הנכון. לאחד מהעוברים והשבים שפגש אמר: "באתי הנה מיד. אף אחד לא ידע על זה. באתי לפה כדי לומר שאני רוצה את האמון שלכם... אני אחד מכם. אנחנו חייבים לעבוד יחד".
תושב אחר הזכיר שהביקור של אדיב נערך כמעט חודש אחרי האסון. "תגידו לו שסיימנו את כל העבודה הקשה. זה מאוחר מדי". בשלב מסוים בביקור נכנס ראש הממשלה המיועד לקצביה, שם דיבר עם בעל המקום בשם טוני קייאמה, שלאחר הביקור הביע דווקא תקווה לשינוי. "זה דבר חיובי", אמר. "הוא האדם הראשון שבא לפה לראות את האנשים ולדבר איתם. אבל אנחנו צריכים מעשים, לא דיבורים". בעל המרקחה הסמוכה, פול סאקר, לא התרשם. "חודש שלם לא ראינו אף אחד", אמר האיש שמתגורר באזור כבר 35 שנה. "עכשיו כשמינו אותו הוא יורד לפה כתעלול יחצ"ני".
9 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
גם חיזבאללה תומך. הלבנונים שואלים: "איך תהיה עצמאי?"
אדיב הוכרז אתמול כראש הממשלה הבא של לבנון על-ידי הנשיא מישל עאון, אחרי שזכה במהירות מסחררת בתמיכתן של רוב הסיעות באופוזיציה. באדיב תמכו כמה ראשי ממשלה קודמים ובהם סעד אל-חרירי שהתפטר בשנה שעברה (בעקבות מחאת הענק שפרצה באוקטובר בשל המשבר הכלכלי), אך מוביל עדיין את המפלגה הסונית הגדולה ביותר בפרלמנט. גם סיעת חיזבאללה תמכה באדיב, סיעת אמל השיעית וכן מפלגתו הנוצרית של הנשיא מישל עאון, שנחשב לבעל בריתו של חיזבאללה.

מס שפתיים

אדיב, בן העיר טריפולי שבצפון לבנון, נשוי ואב לחמישה ילדים. יש לו דוקטורט במשפט ובמדעי המדינה ובעבר שימש מרצה בתחומים אלה באוניברסיטאות בלבנון ובצרפת. יש לו היכרות עם הזירה הפוליטית המקומית והוא שימש במשך שנים מנהל לשכתו של נג'יב מיקאתי, שכיהן כמה שנים כראש ממשלה. ב-2013 מינה אותו מיקאתי לשגריר בגרמניה.
הגיע לביקור שני. מקרון מבקר בזירת האסון בביירות בתחילת החודש
(רויטרס)

הקונצזנוס המהיר שהתגבש סביב מינויו של אדיב, בתוך 48 שעות בלבד, מסמל את תחושת הדחיפות הקיימת במערכת הפוליטית בלבנון. אלא שלמרות שמקורביו של אדיב אומרים שהוא אינו מזוהה אם אחת מהסיעות השונות בפוליטיקה הלבנונית, מינויו נעשה על בסיס שיטת החלוקה העדתית שקובעת חוקתה של לבנון: ראש הממשלה צריך להיות מוסלמי סוני, הנשיא צריך להיות נוצרי ויו"ר הפרלמנט מוסלמי שיעי. תנאים אלה נקבעו במסגרת "האמנה הלאומית" בין הפלגים השונים בלבנון, ורבים רואים בחלוקה העדתית הזו של השלטון אחד מהגורמים שעומדים מאחורי השחיתות והניהול הכושל של המדינה.
לא מעט לבנונים חושדים שהקריאות שנשמעות כעת מצד גורמים שונים בהנהגה, בהן של הנשיא עצמו שהציע לכונן "מדינה חילונית", הן בסך הכול מס שפתיים שנועד למנוע את המשך המחאה. "כשהאליטה הפוליטית מדברת על מדינה אזרחית, זה עבורי כמו השטן שמדבר על ערכים", אמר הילאל חשאן, פרופ' למדעי המדינה מהאוניברסיטה האמריקנית בביירות. "יש הבדל גדול בין אמירת סיסמאות לבין יישומן".
חסן סינו, חבר בארגון האופוזיציה "מסיראת ווטן", אמר עוד לפני ההכרזה על מינויו של אדיב כי מי שימונה לתפקיד ראש הממשלה החדש לא יזכה ל"ימי חסד", כפי שהם נתנו לכאורה לראש הממשלה הנוכחי חסן דיאב. "לא ניתן את הזמן הזה, כמו שחלק מאיתנו טעו ונתנו לדיאב", אמר. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את זה הפעם".
9 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
מקרון, אמש בנמל התעופה בביירות. "הבטחתי לחזור"
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
נשיא צרפת עמנואל מקרון בשדה התעופה ב ביירות לבנון
(צילום: רויטרס)
בדברים שנשא אדיב לאחר ההכרזה על מינויו הוא הבטיח לקדם את הרפורמות הנדרשות על מנת להוציא את לבנון מהמשבר הכלכלי ולסייע לנפגעי האסון בביירות. "נקים את הממשלה בהקדם האפשרי", אמר. "אין זמן לדיבורים, להבטחות ולאיחולים. יש חשש גדול מאוד בקרב הלבנונים לגבי ההווה והעתיד, ובעזרת האל נצליח במשימת הבחירה של צוות עבודה ממשלתי מוכשר ומיומן כדי שנוציא לפועל רפורמות במהרה".

מקרון חזר: "הבטחתי"

המינוי של אדיב נעשה שעות ספורות לפני הגעתו ללבנון של נשיא צרפת עמנואל מקרון. מקרון מוביל את המאמצים הבינלאומיים לשיקום לבנון וקידום הרפורמות בה – רפורמות שנדרשות על מנת שתהיה זכאית לסיוע כלכלי בינלאומי. זהו ביקורו השני של מקרון בלבנון בתוך פחות מחודש, אחרי שביקר באזור האסון בביירות בימים הראשונים שלאחר הפיצוץ, ושמע אז את קריאות הזעם של התושבים שדורשים שינוי.
9 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם נשיא לבנון מישל עאון ב ביירות
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם נשיא לבנון מישל עאון ב ביירות
מקרון עם הנשיא מישל עאון, אמש
(צילום: AFP)
לפי גורמים בכירים בלבנון ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, מקרון שיחק תפקיד משמעותי בשיחות שהובילו למינויו של אדיב. הקונצנזוס סביבו התגבש כאמור בתוך 48 שעות, אחרי שבשבוע שעבר הסיעות השונות בלבנון הגיעו למבוי סתום בשאלת זהות ראש הממשלה הבא.
מקרון הגיע לביירות ערב החגיגות העצובות-למדי שבהן יצוינו 100 שנה להקמת "לבנון הגדולה", שמה של הישות המדינית שהוקמה תחת מנדט צרפתי ובהמשך הפכה למדינת לבנון המודרנית. בשבועות האחרונים תושבים מיואשים רבים אמרו שהם מתכננים לעזוב את המדינה ותהו אם לבנון תתקיים בכלל בעוד שנה. עם נחיתתו אמש בביירות, צייץ מקרון בערבית בחשבון הטוויטר שלו, ואמר כי חזר כפי שהבטיח "על מנת לעבוד יחד ליצירת התנאים הנדרשים לשיקום וליציבות".