הפלת מגדל התקשורת בעזה

שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן ביקר אמש (יום שני) במטה סוכנות הידיעות AP בניו יורק במטרה להשיב את היחסים בין ישראל לסוכנות למסלולם. במהלך הפגישה עדכן ארדן רשמית את ראשי AP לגבי הפלת מגדל התקשורת בעזה במבצע "שומר החומות", וציין בפניהם כי חמאס הפעיל בבניין יחידה שעסקה בפיתוח מערכת אלקטרונית לשיבוש מערך ההגנה של כיפת ברזל - ולכן הייתה חשיבות גבוהה לתקוף את הבניין ולפגוע במערכות הללו. עדכון אנשי סוכנות הידיעות נעשה בתיאום עם צה"ל - ומדובר בפעם הראשונה שבה ישראל חושפת מדוע הופל הבניין.
4 צפייה בגלריה
השגריר ארדן עם נשיא AP גארי פרוייט (Gary Pruitt)
השגריר ארדן עם נשיא AP גארי פרוייט (Gary Pruitt)
השגריר ארדן עם נשיא AP גארי פרוייט
במהלך ביקורו במטה סוכנות AP נפגש השגריר ארדן עם נשיא הסוכנות גארי פרוייט ועם סגן הנשיא לחדשות חוץ איאן פיליפס. ארדן אמר כי במגדל התקשורת הציב חמאס תשתיות טרור, כגון משרדי המודיעין הצבאי, מחלקת המחקר והפיתוח הטכנולוגי ומערכות טכנולוגיות שאפשרו מתקפות טרור נגד ישראל. הוא אמר לראשי סוכנות הידיעות כי "ישראל תסייע בהליכי ההקמה מחדש של משרדי AP ברצועת עזה ובהכנסת כל הציוד הנדרש לשם כך".
4 צפייה בגלריה
 מתוך תיעוד הפלת המגדל
 מתוך תיעוד הפלת המגדל
מתוך תיעוד הפלת המגדל
(צילום: EPA)
ארדן הדגיש את החשיבות שישראל מייחסת לחופש העיתונות "ואת העובדה שישראל פועלת להבטיח את עבודתם של עיתונאים בכל מקום, ובהתאם לכך פעלה כדי שאף עיתונאי או אזרח שאינו מעורב לא ייפגע כשהופצץ הבניין שממנו פעלה מפקדת חמאס ושבו היו משרדי סוכנות AP".
"AP היא סוכנות ידיעות מהחשובות בעולם", אמר ארדן, "וישראל אינה סבורה שעובדי הסוכנות היו מודעים לפעילות המתבצעת בבניין שכן היה מדובר ביחידה סודית של חמאס". הוא הדגיש עוד כי "ישראל עשתה כל שביכולתה על מנת לוודא שאזרחים וכן עובדי הסוכנות לא ייפגעו במהלך המבצע הצבאי. חמאס הוא ארגון טרור רצחני שבז ורומס את חופש העיתונות כשהוא מפעיל את מכונת הטרור שלו מתוך אוכלוסייה אזרחית, כולל בתוך בניין המשמש כלי תקשורת בינלאומיים".
הפצצת מגדל התקשורת אל-ג'לאא בעזה התרחשה בצהרי היום השישי למבצע, ולאחר עוד מטח לאזור המרכז שבו נהרג בן 56 מרמת גן, המתגוררים בו קיבלו התרעה טרם תקיפתו, ושני טילי "הקש בגג" נורו לעברו. במגדל זה שכנו בין היתר מטה רשת אל-ג'זירה בעזה ומשרדי AP - והחרבתו זמן קצר לאחר מכן, בשידור ישיר לעיני העולם כולו, הובילה לסערה בינלאומית.
4 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
כיפת ברזל
(צילום: מוטי קמחי )
בצה"ל אמרו כי במגדל, שהיה אחד מהסמלים של עזה, היו נכסים צבאיים של המודיעין הצבאי של חמאס. "בבניין קיימים משרדים של כלי תקשורת אזרחיים, אשר חמאס מסתתר מאחוריהם ומשתמש בהם כמגנים אנושיים. חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחרבת המגדלים בנאום שנשא באותו יום: "אני אומר לראשי הטרור - אתם לא יכולים להתחבא. לא מעל הקרקע ולא מתחת לקרקע. אף אחד אינו חסין. אנחנו מקריסים את מגדלי הטרור. אלה מגדלים שמשמשים כמפקדות ומשרדים לארגוני הטרור. אנחנו משמידים גם את בתיהם של ראשי החמאס שמשמשים אותם כמפקדות. הבניין שראיתם נופל בעזה משמש את המודיעין הצבאי של החמאס. זה לא בניין תמים".
אלא שאת אנשי AP דברי נתניהו לא שכנעו. באותו יום אמר מנכ"ל סוכנות הידיעות גארי פרוייט: "אנחנו המומים ומבועתים מכך שהצבא הישראלי הרס בניין שבו נמצאים משרדי AP וארגוני חדשות אחרים בעזה".