תיעוד: חיסול של כוחות ארמנים בעזרת מל"ט ישראלי
(צילום: משרד ההגנה של אז'רביגן)

ארמניה הודיעה הערב (חמישי) כי זימנה את שגריר ארמניה בישראל ארמן סמבטיאן להתייעצויות, כמחאה על אספקת משלוחי נשק מישראל לאזרבייג'ן בעיצומה של המלחמה בין ארמניה לאזרבייג'ן באזור המריבה בנגורנו קרבאך. היום הפיץ משרד ההגנה האזרי תיעוד של חיסול של כוחות ארמנים בעזרת מל"ט ישראלי.
על פי פרסומים שונים, בימים האחרונים נחתו בנמל התעופה הצבאי בעובדה מספר מטוסי תובלה אזריים שהטיסו משלוחי נשק לבאקו, בירת אזרבייג'ן. רק לפני שבועיים פתחה ארמניה את השגרירות שלה בתל אביב. לישראל אין שגרירות בארמניה, אך יש שגריר לא תושב שיושב בירושלים. היום מכהן בתפקיד אלי בליצרקובסקי.
משרד החוץ מסר בתגובה להחלטת ארמניה: "ישראל מצרה על ההחלטה של ארמניה להחזיר את שגרירה בישראל לארמניה להתייעצויות. ישראל מייחסת חשיבות ליחסינו עם ארמניה ובמסגרת זו רואה בשגרירות ארמניה בישראל כלי חשוב לקידומם לתועלת שני העמים".
3 צפייה בגלריה
ארמן סמבטיאן
ארמן סמבטיאן
שגריר ארמניה בישראל ארמן סמבטיאן
(צילום: משרד החוץ של ארמניה)
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
תיעוד של תקיפה של כוחות ארמניה נגד טנקים של צבא אזרבייג'ן ב חבל נגורנו קרבאך
תיעוד של תקיפה של כוחות ארמניה נגד טנקים של צבא אזרבייג'ן ב חבל נגורנו קרבאך
אזור הקרבות בין ארמניה ואזרבייג'ן
(צילום: EPA)
קרבות עזים פרצו בימים האחרונים בחבל הארץ ההררי נגורנו קרבאך בין כוחות צבא ארמניה לאזרבייג'ן, בסבב לחימה נוסף בסכסוך שנמשך כמה עשורים. הסכסוך על חבל הארץ התפרץ לאורך השנים כמה פעמים לכדי קרבות עקובים מדם, אך סבב הלחימה שהחל ביום ראשון השבוע הוא הקשה ביותר מאז המלחמה שהסתיימה ב-1994, מלחמה שבה נהרגו בסביבות 30,000 בני אדם.
עד כה נהרגו בקרבות בסבב הנוכחי יותר מ-100 בני אדם, אך המספר המדויק של האבידות לא ידוע, כיוון שאזרבייג'ן לא חושפת כמה מחייליה נהרגו, בעוד הכוחות הארמניים בנגורנו קרבאך לא אומרים כמה אזרחים נהרגו אצלם. שני הצדדים מאשימים אחד את השני בפרוץ הקרבות.
בנובמבר 2011 פרץ משבר דיפלומטי חריף בין ישראל לארמניה על רקע טענת ארמניה לפיה העברות הנשק המסיביות של ישראל לאזרבייג'ן מהוות נקיטת עמדה בסכסוך הטריטוריאלי שבין ארמניה לאייזרבג'ן על חבל המריבה נגורנו קרבאך.
המשבר הדיפלומטי הגיע לשיא לאחר שהארמנים העבירו לישראל מחאה חריפה על התבטאות של שר התשתיות דאז עוזי לנדאו שאמר בריאיון עיתונאי במהלך ביקור בבאקו, שישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית של אזרבייג'ן ומכאן עולה שנגורנו קרבאך הכבושה בידי הארמנים שייכת למעשה לאזרבייג'אן.
נגורנו קרבאך היא מדינה דה פקטו שהכריזה באופן חד-צדדי על עצמאותה מאזרבייג'ן כ"רפובליקה של נגורנו קרבאך". המדינה מהווה מקור מתמיד למחלוקת ומתח צבאי בין אזרבייג'ן לארמניה, מאבק שהסלים והחריף בעקבות התפרקות ברית המועצות ב-1991. בשנה זו החלה מלחמה על החבל בין אזרבייג'ן לארמניה, שהסתיימה ב-1993.
המדינה ממוקמת בדרום הקווקז, כ-270 קילומטר מערבית לבירה באקו. היא נתחמת בדרום על ידי המחוזות ארדביל ומזרח אזרבייג'ן, במערב על ידי ארמניה ובמזרח ובצפון על ידי אזרבייג'ן. 95% מתושבי המדינה הם ארמנים. המדינה לא זכתה להכרה משום גוף מדיני בעולם, כולל ארמניה. האזור כולו נמצא בשליטתו של הצבא הארמני. בנושא זה ובעניינים אחרים, קיימו ארמניה ואזרבייג'ן שיחות שלום בתיווך הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה.