האישיות שלו במוקד. זהו טראמפ

כבר חודשים ארוכים שדונלד טראמפ אינו שבע נחת מהסקרים שהוא רואה בתקשורת. גם על פי סוכנויות ההימורים יריבו ג'ו ביידן הוא הפייבוריט לניצחון בבחירות 2020 – אבל לעומת הסקרים, המהמרים מעניקים לטראמפ סיכוי גבוה בהרבה להישאר בבית הלבן.
באתר ניתוח הסקרים FiveThirtyEight נותנים לביידן סיכוי של 90% לנצח. המודל של ה"אקונומיסט" נותן לו סיכוי גבוה עוד יותר, של 96%. אבל באתרי ההימורים התמונה שונה לחלוטין. שם, יומיים לפני הבחירות לנשיאות בארצות הברית, מקבל טראמפ סיכוי של יותר מ-30% להפתיע את ביידן.
כך, למשל, מי שישים היום (א') דולר על המועמד הדמוקרטי באתר ההימורים הבריטי "וויליאם היל" יקבל במקרה של ניצחון שלו 1.5 דולרים. מהמרים על טראמפ? אם תשימו עליו דולר בודד והוא ינצח, תקבלו 2.63 דולרים. המשמעות: לטראמפ, לפחות לפי אתר זה, סיכוי של 36% לניצחון. מה הסיבות לפערים הגדולים בין הסקרים לבין אתרי ההימורים שאמורים במידה רבה להתבסס עליהם? המהמרים כמובן, וגם בחירות 2016.

הימורים במיליארד דולר

לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, הסכום הכולל של ההימורים על המנצח בבחירות בארה"ב כבר חצה את מיליארד הדולרים. מתיו שאדיק, שעומד בראש הזרוע הפוליטית של חברת ההימורים הבריטית GVC, אומר כי מדובר כבר בסכום גבוה פי שניים מב-2016, אז ניצח טראמפ נגד כל הסיכויים את הילרי קלינטון.
המתחרים, "וויליאם היל", אמרו כי הם צופים שהבחירות יהיו אירוע ההימורים הגדול של השנה, וזאת בעקבות ביטולם של אירועים רבים עקב הקורונה, בהם מרוץ הסוסים הבריטי גרנד נשיונל. דובר החברה, רופרט אדאמס, אמר כי אחת הסיבות להימורים הרבים היא האישיות של טראמפ: "אין ספק שהעובדה שיש דמות צבעונית כל כך מושכת אנשים שלא בהכרח היו מתעניינים. אם זה היה ג'ב בוש נגד ביידן, סך ההימורים היה כשליש ממה שהוא היום".
מוביל גם בהימורים, אבל לא בהרבה. ביידן, פרופיל

ביידן הוא אולי הפייבוריט, אבל שאדיק אמר ש-70% מההימורים בשבוע האחרון היו על ניצחון של טראמפ. לדבריו, מידת האמון בו היא "מהממת". הוא ציין כי "בפעם הקודמת זכו מהמרים שאין להם קשר ממשי לתחום ההימורים. אלו אנשים שהלכו על תחושת הבטן שלהם, על האינסטינקטים. ביידן הוא אמנם הפייבוריט הברור של סוכנויות ההימורים עם בערך 65% לניצחון, אבל זה רחוק מאוד מתחזית הסקרים שמעניקה לטראמפ לא יותר מ-10% להישאר נשיא. סוכנויות ההימורים נותנות לו כ-35%. זה שוּק שהוא הרבה יותר פרו-טראמפ".

"להסתמך על הסקרים, לא על האתרים"

שאדיק מ-GVC הזכיר בשיחה עם AFP כי מדובר בטעות נפוצה לומר שהסקרים שנתנו יתרון לקלינטון על טראמפ ב-2016 היו רחוקים מאוד מתוצאות האמת: "הסקרים מעולם לא היו ממש רחוקים, וכעת הפיגור של טראמפ גדול בהרבה משהו היה מול קלינטון. אבל נראה שלמהמרים לא אכפת. הם מאמינים שיש מיליונים של 'מצביעים ביישנים' של טראמפ, תומכי הנשיא שלא חושפים זאת בסקרים".
לדבריו, סוכנויות ההימורים מעניקות לרוב סיכויים גבוהים מדי למועמדים פופוליסטיים. הוא הסביר כי חלק גדול מהכסף ששמים על טראמפ מגיע מאנשים שמתבססים על מידע שמקורו מחוץ לתקשורת הממוסדת: "האמת היא שיש רבים שמעדיפים להסתמך על הרשתות החברתיות. לא אכפת להם מהסקרים. חלק חושבים שהסקרים הם פייק או שהם מפספסים מיליונים של תומכי טראמפ. מנגד, השמאל הליברלי עדיין בטראומה מההפסד ב-2016, ולא רוצה לסכן את כספו. יש כאן שני פקטורים פסיכולוגיים שונים. אני מעדיף להסתמך על הסקרים ולא על סוכנויות ההימורים".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
טראמפ מוביל בטקסס, ביידן בפנסילבניה
(צילום: רויטרס, AP)
התופעה של תמיכה גדולה יותר בטראמפ בקרב המהמרים נראית היטב גם במבט על יחסי ההימורים בכמה ממדינות המפתח (כל יחסי ההימורים – לפי "וויליאם היל"). בטקסס, שם לא ניצח מועמד דמוקרטי לנשיאות מאז 1976, ביידן צמצם את הפער משמעותית – אבל המהמרים לא התרשמו. ניצחון רפובליקני במדינה הדרומית שווה 1.17 דולרים על כל דולר, ניצחון דמוקרטי – 4.5.
גם בפלורידה, שם מוביל ביידן בפער מזערי על פי הסקרים, המועמד לניצחון על פי סוכנויות ההימורים הוא דווקא טראמפ. ניצחון שלו שווה 1.73 על כל דולר, לעומת שני דולרים על כל דולר במקרה של ניצחון ליריבו. בפנסילבניה, אולי המדינה שתכריע את הבחירות, ביידן הוא הפייבוריט גם לפי ההימורים, אבל בפער נמוך מבסקרים – 1.44 לניצחון דמוקרטי, 2.63 להפתעה רפובליקנית.
פרט לזהות הזוכה בנשיאות והמנצח בכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב, אפשר כמובן להמר – ולא, אנחנו לא ממליצים על כך – גם על שלל דברים אחרים. אם אתם בטוחים שלמרות הכול – ועל אף היתרון הברור של ביידן בסקרים – טראמפ יקבל את רוב הקולות, כל דולר שתשימו יהפוך ל-5.5 דולרים. הבחירה ההגיונית ברוב קולות לדמוקרטים (נזכיר שזכייה ברוב הקולות לא בהכרח מעניקה ניצחון בבחירות, משום שבארה"ב הבחירות מוכרעות בשיטת האלקטורים) תביא 1.13 דולרים בלבד על כל דולר.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 קניה ווסט
ארה"ב בחירות 2020 קניה ווסט
קניה ווסט. הסיכוי למקום שלישי? נמוך מאוד
(צילום: MCT)
5 צפייה בגלריה
אלכסנדריה אוקסיו אורטז בת 29 נבחרה ל קונגרס בית הנבחרים ניו יורק ארה"ב
אלכסנדריה אוקסיו אורטז בת 29 נבחרה ל קונגרס בית הנבחרים ניו יורק ארה"ב
אלכסנדרייה אוקסיו אורטז. נשיאה בגיל 35?
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
איוונקה טראמפ
איוונקה טראמפ
איוונקה טראמפ. מעט מתחת לאבא ברשימת 2024
(צילום: gettyimages)
מלבד טראמפ וביידן מתחרים על הנשיאות עוד כמה וכמה מועמדים, שאין להם שום סיכוי ריאלי להשיג אפילו אלקטור אחד. אחד מהם הוא הראפר קניה ווסט. קים קרדשיאן תשמח בוודאי לדעת שהשקעה של דולר אחד בבעלה תניב 15 דולרים אם הוא יפתיע ויסיים במקום השלישי. הפייבוריטית לסיים שלישית היא ד"ר ג'ו ג'ורגנסן מהמפלגה הליברטריאנית, עם יחס הימורים של 1.05.

מבט ל-2024

ומי המועמד המוביל לנצח בבחירות הבאות, בעוד ארבע שנים? למעשה, אין פוליטיקאי שבולט מעל כולם. חלק מאתרי ההימורים מסמנים את סגניתו של ביידן, קמלה האריס, כפייבוריטית. באחרים הסיכוי הגבוה ביותר לניצחון בעוד ארבע שנים ניתן לסגן של טראמפ, מייק פנס. ויש גם כאלו שבהם דווקא ביידן, בן 82 בנובמבר 2024, מקבל את תגית המוביל.
5 צפייה בגלריה
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
ניקי היילי נואמת למען טראמפ. מסמנים אותה
(צילום: TNS)
באתר Ladbrokes, למשל, מסמנים אחרי השלישייה הזו את חברת בית הנבחרים מטעם הדמוקרטים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז (בת 31 כיום, ממנהיגות הזרם הפרוגרסיבי) ואת השגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, מהתומכות הגדולות ביותר של ישראל בוושינגטון. יחס ההימורים לשתיהן כעת הוא 17 (דולר אחד היום יניב 17 דולרים בעוד ארבע שנים) לעומת יחס של 6-7 לדולר אחד לשלישייה המובילה.
ומי אחריהם? שם מוכר, הנשיא טראמפ (יחס של 21 ל-1). לפי החוקה האמריקנית הנוכחית טראמפ לא יוכל לרוץ ב-2024 אם ינצח השבוע, אבל במקרה של הפסד יש מי שמהמר שהוא יתמודד שוב בעוד ארבע שנים. והוא לא המועמד היחיד מהמשפחה ברשימה. מעט אחריו נמצאים הבת איוונקה (26 ל-1) והבן דונלד ג'וניור (33 ל-1), עם סיכויים זהים לאלו של מישל אובמה, אשתו של הנשיא ה-44.