נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חשף אמש תוכנית-ענק בשווי שני טריליון דולר לשיפוץ התשתיות ברחבי ארה"ב ולהפיכת רשתות התחבורה והחשמל שלה למודרניות ומתקדמות יותר. התוכנית הזו אמורה ליצור מיליוני מקומות עבודה, וביידן הגדיר אותה כ"תוכנית של פעם בדור". לדבריו היא תאפשר לארה"ב להתמודד עם התעצמותה של סין בזירה הכלכלית העולמית.
בהצגת התוכנית אמש בנאום שנשא בפיטסבורג השווה אותה ביידן לתוכנית החלל השאפתנית שקידמה ארה"ב בשנות ה-60, ואמר כי היא תיתן הזדמנויות כלכליות בראש ובראשונה לאמריקנים עניים ולאמריקנים ממעמד הביניים. הוא אמר כי ההשקעות שייכללו בה, בכלל זה באנרגיה ירוקה, יסייעו למאבק בהתחממות הגלובלית, והודיע כי היא תמומן על-ידי העלאת מיסים לחברות ולעשירים.
"אני מציע היום תוכנית שבמסגרתה המדינה תתגמל על עבודה – לא על עושר", אמר ביידן. "זו תוכנית שתבנה כלכלה הוגנת שתיתן לכל אחד סיכוי להצליח. היא הולכת ליצור את הכלכלה החזקה, החסונה והחדשנית ביותר בעולם. זו השקעה של פעם בדור באמריקה, והיא לא דומה לשום דבר שראינו או עשינו מאז שהקמנו את רשת הכבישים המהירים הבין-מדינתית ומאז המרוץ לחלל לפני עשרות שנים".
לפי התוכנית של ביידן, ארה"ב תבצע שדרוג דרמטי ונרחב של תשתיות התחבורה, התקשורת והאנרגיה שלה. היא תשפץ כבישים באורך מצטבר של 32 אלף קילומטר, וכן רחובות מרכזיים ו-10,000 גשרים ההולכים ומתפוררים. עבודות שיפוץ ושדרוג יבוצעו גם בשדות תעופה, בנמלים, בבתי ספר ובשלל בניינים נוספים.
התוכנית אמורה גם לכלול שדרוג של רשתות החשמל, הפחתת הפליטה של גזי חממה והקמת 500 אלף תחנות הטענה למכוניות חשמליות, מתוך מחשבה על העתיד. בנאום שבו הציג ביידן את התוכנית אמש הוא הזכיר את הפסקות החשמל הקטלניות שפקדו את טקסס בזמן הסערה לפני חודשיים כהוכחה לכך שמערכות החשמל בארה"ב חייבות להשתדרג.
"איננו יכולים להמתין אף לא דקה אחת נוספת. הזמן עבר מזמן", הצהיר ביידן. "שאר העולם סוגר עלינו והוא עושה את זה מהר – איננו יכולים להניח לזה להמשיך. אני משוכנע שאם נפעל עכשיו, בעוד 50 שנה אנשים יביטו לאחור ויגידו שזה היה הרגע שבו האמריקנים זכו בעתיד".
ביידן: "אין לי דבר נגד מיליונרים"
אם תוכנית התשתיות של ביידן תצא לפועל, הרי שהיא תביא את המעורבות של הממשל בכלכלה האמריקנית לרמות שלא נראו זה עשרות שנים. "למעשה, זו תוכנית ההשקעה במשרות אמריקניות הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", הצהיר ביידן. "היא תיצור מיליוני משרות, כאלה שהשכר עליהן טוב".
כ-75% מהמשרות שתיצור התוכנית אמורות להיות מאוישות על-ידי עובדים מהשכבות החלשות – כאלה שיש להם לכל היותר השכלה תיכונית. כלכלנים מציינים כי השקעה כזו יכולה להניב לביידן ולדמוקרטים גם תועלת פוליטית: מצביעים נטולי השכלה אקדמית נטוּ בשנים האחרונות להצביע לרפובליקנים, ושיפור תנאי חייהם בימי הממשל הדמוקרטי יוכל להעביר אותם לצד הכחול של המפה הפוליטית.
בהציגו את התוכנית הסביר ביידן שהיא תמומן באמצעות העלאת המיסים המוטלים על חברות ועל אמריקנים עשירים, שלדבריו אינם משלמים שיעור הוגן של מיסים. לפי הצעתו, יוגדלו המיסים המוטלים על אמריקנים המרוויחים יותר מ-400 אלף דולר בשנה, ותקרת מס החברות תעלה מ-21% ל-28%. "אין לי שום דבר נגד מיליונרים ומיליארדרים – אני מאמין בקפיטליזם האמריקני", אמר ביידן, "אבל החברות הגדולות בעולם, כולל אמזון, אינן משלמות ולו פני אחד בודד של מס הכנסה פדרלי, וזה לא צודק". הוא טען שההימנעות מתשלומים כאלה נובעת מפרצות בחוק שמיטיבות עם חברות.
ביידן הדגיש כי התוכנית תתגמל אמריקנים שעובדים קשה במקום את העשירים מוול סטריט, וטען כי הכלכלה האמריקנית נעשתה עם השנים פחות ופחות הוגנת – במיוחד תחת קודמו דונלד טראמפ. "כשהצעת חוק המס של טראמפ עברה, 83% מהמיסים הלכו לאחוזון העליון", אמר. "לא כך חותרים לתגמל עובדים. צריך לפתוח הזדמנויות לכל השאר. זו האמת: לכולנו יהיה טוב יותר כשלכולנו יהיה טוב".
רשימת המשאלות הליברלית
נאומו של ביידן אתמול היה יריית הפתיחה למה שצפוי להיות קרב מר בקונגרס, שם נהנים הדמוקרטים מרוב קטנטן, והם צפויים להתמודד עם התנגדות חריפה מצד הרפובליקנים, שטוענים כי מדובר בתוכנית רעה הכרוכה בבזבוז כספים מוגזם מצד הממשל. מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל כינה את התוכנית "סוס טרויאני" של השמאל הקיצוני, ואמר כי ארה"ב יכולה להפיק תועלת מתוכנית תשתיות רצינית וממוקדת יותר. לדבריו תוכניתו של ביידן לעומת זאת היא רק עוד "רשימת משאלות" של הליברלים ותהיה בגדר הזדמנות אדירה שמוחמצת.
במגזר העסקי תקפו את כוונתו של ביידן לממן את התוכנית בעזרת מיסים שיושתו על חברות ועל תאגידי ענק: "אנו זקוקים לתוכנית גדולה ואמיצה למודרניזציה של התשתיות המתפוררות של ארה"ב, ואנחנו משבחים את ממשל ביידן על כך שהוא מציב את התשתיות בראש סדר העדיפויות", נמסר מלשכת הסחר האמריקנית, ארגון רב עוצמה, "אבל אנחנו סבורים שבכל הקשור לשאלה כיצד ימומנו התשתיות ההצעה הזו שגויה באופן מסוכן".
תוכנית התשתיות של ביידן היא תוכנית ההשקעות הענקית השנייה שהוא מציג בעשרת השבועות שעברו מאז החלה כהונת ממשלו: בחודש שעבר כבר אישר הקונגרס את תוכנית הסיוע של ביידן לקורונה, ששווייה 1.9 טריליון דולר. עם זאת, לתוכנית התשתיות צפויים מבחנים פוליטיים קשים יותר, במיוחד בצל הדאגה השוררת בקונגרס מהגידול בגירעון האמריקני.
החודשים הקרובים יהיו מבחן ליכולות המשא ומתן של ביידן, פוליטיקאי בעל ניסיון של שנים בוושינגטון שהצליח בעבר להגיע להסכמים עם יריביו. קשה לומר מהם סיכויי התוכנית שלו להפוך לחוק של ממש. אף שהרפובליקנים סירבו לתמוך בחבילת הסיוע שלו לימי הקורונה ביידן אמר שהוא בטוח שחלקם יתמכו בתוכנית התשתיות, והוא הדגיש כי הוא מוכן לנהל עליה משא ומתן איתם.
"אני לא חושב שתמצאו היום בקונגרס רפובליקני אחד שלא חושב שאנחנו צריכים לשפר את התשתיות שלנו", אמר ביידן. "אתם יודעים, סין ומדינות אחרות חוטפות את ארוחת הצהריים שלנו. ננהל משא ומתן מתוך כוונה טובה, אבל אנחנו חייבים לעשות את זה".