הפריצה לקונגרס, בתחילת החודש
(צילום: רויטרס)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה לרשויות האכיפה ולגורמי המודיעין בממשל לבצע הערכת מצב מודיעינית בעקבות ההתפרעויות והפריצה לקונגרס בתחילת החודש על-ידי תומכיו של הנשיא טראמפ. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אמש (שישי) כי הממשל החדש רואה באירועים האחרונים איום ממשי על ארצות הברית שגורם לבעלי השקפות קיצוניות לפעול באלימות.
לפי הבית הלבן, העבודה על התוכנית תתבצע בשיתוף פעולה של ראש המודיעין הלאומי, ה-FBI והמחלקה להגנת המולדת, שיצטרכו לגבש מדיניות חדשה בנושא. כמו כן, הממשל יפעל גם ברשתות החברתיות כדי למגר תופעות דומות. מעורבותה של ראש המודיעין הלאומי - תפקיד שנוצר לאחר מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001 - מעידה על כך שהממשל החדש בוחן כיצד להתמודד עם האיום מבית.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ארה"ב וושינגטון פריצת תומכי טראמפ ל קונגרס גבעת הקפיטול מדרגות
ההתפרעויות בתחילת החודש
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
"המתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר הראתה את מה שכולנו כבר ידענו: העלייה בהקצנה היא איום ממשי על האומה", אמרה סאקי שהוסיפה כי הממשל עדיין מתכוון להקדיש תוכניות פעולה ומשאבים כדי להגן על חופש הביטוי ועל פעילות פוליטית. עם זאת, סאקי לא פירטה אם רשויות האכיפה יקבלו כלים למעקב אחר ארגונים או אזרחים.
סאקי נשאלה אם הממשל החדש של ביידן מאמין שיש להחמיר את הדרך שבה כוחות הביטחון פועלים מול הקבוצות הקיצוניות, והשיבה כי עדיין נותרה עבודה על המדיניות החדשה. המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית תצטרך להציג יכולות חדשות למאבק בקבוצות הקיצוניות.
המהומות בקפיטול הובילו לדיון ציבורי נרחב בארצות הברית, שעסק בשאלה אם המדינה שרגילה להתמודד עם איומי טרור ברחבי העולם יכולה להיאבק גם בקבוצות קיצוניות מקומיות ובאירועים דוגמת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג. במקביל, כוחות הביטחון עדיין מתחקרים כיצד בכל זאת הצליחו המתפרעים לפרוץ לקונגרס למרות האבטחה במקום.

קורונה בהשבעה: "יותר מ-150 אנשי המשמר נמצאו חיוביים"

אמש העריך נשיא ארה"ב ביידן שמספר המתים מקורונה בארה"ב יגיע ליותר מ-600 אלף בני אדם. "אנחנו במצב חירום לאומי, וצריכים להתנהג כך", אמר בתדרוך בבית הלבן. "הנגיף מתפשט. אנחנו צריכים לפעול, לא משנה איך מסתכלים על זה", ציין.
השבעתו הייתה כידוע חריגה, ונערכה בצלה של המגפה המשתוללת במדינה. בעוד שבהשבעתו של טראמפ נכחו בין 300 אלף ל-600 אלף איש, ובהשבעתו הראשונה של אובמה נכחו לפי ההערכות כ-1.1 מיליון ואף יותר - בטקס ההשבעה שנערך ברביעי היו יותר כוחות אבטחה מאשר צופים.
ההחלטה לערוך את ההשבעה ללא קהל ככל הנראה מנעה הדבקה המונית. לפי גורם אמריקני, ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, יותר מ-150 מאנשי המשמר הלאומי שנשלחו לבירת ארה"ב לטובת אבטחת הטקס אובחנו כחולי קורונה. הגורם ציין כי המספר יכול לעלות, אך הדגיש כי עדיין מדובר במספר נמוך ביחס למספר החיילים שהגיעו למשימת האבטחה - יותר מ-25 אלף.
5 צפייה בגלריה
ג'ילביידן מחלקת עוגיות
ג'ילביידן מחלקת עוגיות
ג'יל ביידן מחלקת עוגיות לאנשי המשמר הלאומי
(צילום: AFP)
בתוך כך, הגברת הראשונה ג'יל ביידן נפגשה אתמול עם אנשי המשמר הלאומי שמוצבים מחוץ לקפיטול, והודתה להם על עבודתם. "רציתי לומר לכם תודה על כך שאתם שומרים עליי ועל משפחתי", אמרה ביידן והגישה להם עוגיות שהכינו במיוחד בבית הלבן.