2 צפייה בגלריה
תקיפה מינית
תקיפה מינית
אילוסטרציה. "סגירת התיק הפלילי השפיעה עליי קשות"
(צילום: shutterstock)
צעיר יפוצה ב-2.3 מיליון שקל על ידי גבר שתקף אותו מינית במשך ארבע שנים בזמן שהיה ילד ונער – מגיל 12 עד 16. כך קבע אתמול (ב') בית משפט השלום בבאר שבע בתביעה האזרחית שניהל נגד התוקף, דורון כהן, לאחר שהתיק הפלילי נגדו נסגר מחוסר ראיות. היום הותר פסק הדין לפרסום, והתובע נ' אמר ל-ynet: "הוא הרס לי את החיים. הסכום לא משנה. מה שמשנה זה שסוף סוף הצדק נמצא איתי".
התוקף דורון כהן הוא עבריין מין שהורשע בעבר במעשים דומים בקטינים אחרים. בתביעה נטען שבתחילת שנות ה-2000 הוא ניצל את גילו הצעיר של נ' ואת המצוקה הכלכלית שלו כדי לבצע בו מעשי סדום בתמורה לכסף ומתנות.
ב-2006 פתחה המשטרה בחקירה נגד כהן בחשד לביצוע עבירות מין בנערים. בסופו של דבר הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון, נידון לשישה חודשי עבירות שירות והביע חרטה על מעשיו. עם זאת, כתב האישום נגדו הוגש בגין תקיפה מינית של קורבנות אחרים - שכן אף שנ' נחקר באותה תקופה, הוא לא הפליל את כהן. לדבריו, באותה עת הוא לא הבין שמדובר היה בניצול ובפדופיליה. רק לאחר 10 שנים, כשאזר את האומץ והכוחות שנדרשו לכך, הוא הגיש נגדו תלונה במשטרה.
חוקרי תחנת אשדוד פתחו בחקירה, אך זו נסגרה ב"גניזה מהירה". מדובר בהליך המבוצע כשהמשטרה ממליצה לסגור תיקי חקירה: נציג הפרקליטות מגיע לתחנה, מעיין בתיק ומקבל במקום החלטה לסגור אותו.
נ': "זו הייתה הפעם הראשונה מזה שנים רבות שהייתי שמח. השגתי מטרה שרדפתי אחריה הרבה מאוד שנים. זה נתן לי הרגשה שהשתחררתי ממנו. שאני ניצחתי, לא הוא"
"כשהתיק נסגר אמרתי שאני חייב לנסות לתבוע אותו בהליך אזרחי", מספר נ'. "סגירת התיק הפלילי השפיעה עליי קשות. הנה, עוד פעם אומרים שמה שעברת לא נורא, עוד פעם לא מאמינים לך. וזה אדם שפגע לא רק בי אלא גם באחרים".
רף ההוכחה הנדרש בהליך האזרחי עומד על 51%, לעומת 97% בהליך הפלילי. את התביעה הוא הגיש באמצעות עו"ד חני פסח ודרש פיצויים בגין הנזקים שגרם לו כהן.
השופט תומר אורינוב קבע כי עדותו של נ' נמצאה מהימנה. לדבריו הפגיעות המיניות הותירו בו משקעים רבים, גרמו לו לדיכאון, להידרדרות בלימודים, להתקפי זעם ופגיעה עצמית. הוא חשף שנפגע מינית רק אחרי שניסה להתאבד והועבר לטיפול במרכז לבריאות הנפש.
נ' הסביר כי השתהה כעשור בהגשת התלונה נגד כהן שכן לא היה מוכן נפשית להליך המשפטי. "התובע נצר את סודו משך מספר שנים ואז חשף את הפגיעות המיניות בו בצורה אותנטית", קבע השופט אורינוב.
2 צפייה בגלריה
השופט תומר אורינוב
השופט תומר אורינוב
השופט תומר אורינוב. "שום מילה לא תיטיב לתאר סבל זה"
(מתוך אתר הרשות השופטת)
בדיונים הכחיש כהן את המיוחס לו, אבל בפסק הדין נקבע כי שהוא נתפס פעם אחר פעם בשקרים: "אין ספק כי התובע חווה סבל עצום ונוראי כתוצאה ממעשיו של הנתבע. נדמה ששום מילה לא תיטיב לתאר סבל זה. עם זאת, יידע התובע כי החיים מפצים על האובדן, ולראיה חודש הקשר בינו לבין אחיו לאחר נתק ממושך, וזוהי בהחלט נקודת אור חיובית ומשמחת. כולי תקווה כי התובע ימשיך לבחור בדרך החיים ולממש את הפוטנציאל הגלום בו".
הוא ציטט בפסק הדין קטע מהספר "חיים קטנים" של הסופרת האמריקנית האניה ינגיהארה: "אם הייתי אדם אחר הייתי אומר שכל התקרית הזאת היא מטאפורה לחיים בכלל: דברים נשברים, ולפעמים מתקנים אותם, וברוב המקרים מבינים שלא חשוב מה ניזוק, החיים מארגנים עצמם מחדש כדי לפצות על האובדן, לפעמים בצורה נהדרת".
הנתבע כהן ביקש ששמו ייאסר לפרסום אבל השופט אורינוב דחה אותו: "לפרסום נודעת חשיבות רבה הן להטבת מצבו הנפשי של התובע, והן כדי לעודד נפגעים אחרים להתלונן ו/או לתבוע את הנתבע על הנזקים שנגרמו להם בגין מעשיו הנפשעים כלפיהם, ככל שבוצעו".
על הרגע שבו קיבל את פסק הדין סיפר נ': "זו הייתה הפעם הראשונה מזה שנים רבות שהייתי שמח. השגתי מטרה שרדפתי אחריה הרבה מאוד שנים. זה נתן לי הרגשה שהשתחררתי ממנו. שאני ניצחתי, לא הוא.
"ההליך האזרחי היה הדרך האחרונה שלי להגיע לאיזשהו צדק. הנתיב האזרחי הוא נתיב שבו על הדרך אתה עובר השפלה. אם אין לך מערכת תמיכה, צריך להתכונן למחיר והוא מאוד כבד. אתה צריך לספר את הסיפור שוב ושוב, כשמחייכים לך מול הפנים כשאתה מספר פרטים קשים. פוגעים בך ומצלקים אותך על הדרך. בסופו של דבר, לא משנה עד כמה זה קשה וכואב, אם מצליחים להגיע לניצחון - זה שווה את זה. אני מקווה שזה יביא עוד אנשים להתלונן".
עורכת הדין חני פסח ומשה פסחוב שייצגו את נ' מסרו בתגובה: "מעבר לפיצוי הכספי המשמעותי, הרי שמדובר בסגירת מעגל לתובע שאולי תאפשר לו סוף סוף להמשיך בחייו. ביהמ"ש, בהחלטה נבונה, התיר את פרסום שמו המלא של התוקף לאור החשיבות הציבורית הגבוהה שכן מדובר באדם שהצליח לחמוק מן הדין במשך שנים ארוכות. פרסום שמו וחשיפת המעשים הנפשעים שביצע עשויים להביא להגשת תביעות נוספות מצד קורבנות שלא עשו זאת מחשש שלא יאמינו להם".