ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד אמש (יום א') עם נציגי ענף המסעדנות שמחו על ההחלטה לסגור את עסקיהם ביום שלישי בגלל ההחמרה בתחלואת הקורונה. המסעדנים דרשו שלא לסגור את המסעדות והבהירו את השלכות סגירת הענף וקריסתו.
ראשי האיגודים מסרו בתום הפגישה כי הם מצפים להחלטות הממשלה היום בהתאם לטענות שהוצגו בפגישה, וכי ימשיכו לדון עם לשכת רה"מ במטרה למנוע את סגירתם הצפויה.
2 צפייה בגלריה
מסעדת אייבי בתל אביב
מסעדת אייבי בתל אביב
מסעדת אייבי בתל אביב
(צילום: אייבי)
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים יחד" אמר כי הפגישה הייתה חיובית אך רצופה באמירות פוליטיות והוסיף כי היום יימשך הקמפיין שקורא לממשלה לא לסגור את המסעדות: "פיצויים מהמדינה אנחנו לא רואים, אז הברירה היחידה היא להשאיר את המסעדות פתוחות, כי מסעדנים רבים לא מבינים איך הם סוגרים את העסק בשלישי כשהם יודעים שאין להם פרנסה".
לפני הפגישה אמר מור כי: "אנחנו מגיעים בתחושות קשות, השטח בוער, אנחנו שומעים על הרבה בעלי מסעדות שנמצאים במצוקה וזקוקים לפתרון מיידי. אלחם שנגיע להסדר שמאפשר לנו להישאר פתוחים". עוד אמר "כשאין הגיון ואין הוכחות לכך שהמסעדות מהוות סכנה בקורונה, זה מביא לכך שמאות מסעדנים יפתחו את המסעדות בשלישי, מבלי להמתין להחלטות הממשלה".
שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדות והברים, מסר לפני הפגישה כי יוצגו בה דרישות בפני ראש הממשלה ביניהן היכולת לפתוח את המסעדות והברים לפי התו סגול עם 35% תפוסה בתוך החלל הפנימי, כמו במלונות. "אם לא נוכל לפתוח, נדרוש פיצויים הולמים על פי תכנית שיצרנו המבוססת על נתון אחד בלבד, והוא ירידה במחזור וזאת בניגוד לתוכניות הקיימות, שמאלצות את בעלי העסקים להגיש הלכה למעשה דו"ח שנתי כל חודשיים ובכך משיתות עליהם עלויות גבוהות בדמות תשלומים לרואי חשבון ויועצי מס ולדיאלוג מיותר מול רשות המיסים, שמעכב את העברת הפיצויים. המודל המוצע על ידנו, יחסוך בירוקרטיה מיותרת וקשיים תפעוליים לרשות המיסים", אמר.
(צילום: אביהו שפירא)

המסעדנים העבירו למנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל רשימת נושאים לדיון, בהם הפחתת הקריטריון לקבלת פיצויים, ביטול היטל על העסקת עובדים זרים, ארנונה דיפרנציאלית לפי מדרגות של ירידה בהכנסות, הפחתת ארנונה ומיסים עירוניים בתקופת ההגבלות, תשלום לעובדים שנמצאים בבידוד, פתרונות לחישוב הטיפים למלצרים וביטול אגרות שילוט ולילה עד סוף 2021.
"ההחלטה לסגור את המסעדות היא שרירותית וחסרת כל הגיון", אמר אחד המסעדנים ל-ynet שסירב לחשוף את שמו מחשש שייקנס כשיפתח את המסעדה מחר. "אין שום מחקר שמראה על הידבקות גבוהה במסעדות, אלא בדיוק ההפך", הוסיף. "גם בממשלה יש שרים שטוענים שזאת החלטה הזויה. קיבלנו תמיכה משרים בממשלה, ואם בממשלה יש חילוקי דעות - אולי הגיע הזמן לבטל את ההחלטה הזאת עד שיציגו נתונים חד-משמעיים".
אתמול הודיעו המסעדנים שיפגינו מחר מחוץ למעון ראש הממשלה, ויחלקו מזון לנזקקים במחאה על ההחלטה לסגור את המסעדות. כמה מסעדנים כבר הכריזו שלא ייענו להנחיות הממשלה, ויפתחו בכל זאת, בהם בעלי המסעדות סוסו אנד סאנס, האחים, אייבי, סנטה קתרינה, מלגו ומלבר בתל אביב, ומונא שבירושלים.

הקלות במענקים לעסקים

נתניהו קיים פגישה נוספת עם נציגי העצמאיים והמייצגים, שם בישר יחד עם שר האוצר ישראל כץ על הכללתם של בעלי העסקים שפתחו השנה בתוכנית המענקים הדו-חודשיים. מדובר באלפי עצמאיים, שרובם פתחו את עסקיהם בחודשים ינואר ופברואר מבלי להעריך כלל שמגפה תגרום להם להפסדים תוך שבועות ספורים.
בפגישה הלילית השתתפו נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק, נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי ויותר מ-10 ראשי ענפים עצמאיים. כמו כן, הוחלט להאריך את המענקים לעסקים שיחזירו עובדים מחל"ת (7,500 על כל עובד - בארבע פעימות).
פורסם לראשונה: 22:21, 19.07.20