בבית המשפט המחוזי בתל אביב מתנהל כבר חודשים ארוכים משפט על קבילות העדויות שמסר מיקי גנור בפרשת הצוללות (תיק 3000). במסגרת המשפט העיד לאחרונה עורך הדין אילן סופר, מי שהיה סנגורו של גנור בעת חתימת הסכם עד המדינה שממנו חזר. "הוא אף פעם לא אמר שמה שהוא מסר בעדויות הוא לא נכון, שהוא שקרי", העיד עו"ד סופר, והוסיף: "עניין המס בהסכם עד המדינה היה שולי".
1 צפייה בגלריה
 עו"ד אילן סופר, מיקי גנור
 עו"ד אילן סופר, מיקי גנור
עו"ד סופר וגנור
(צילום: יריב כץ)
במהלך החקירה חתם גנור על הסכם עד מדינה, ואז מסר עשרות עדויות מפורטות מפלילות כלפי מעורבים שונים וכלפי עצמו. אלא, שלאחר זמן מה החליט לחזור בו מההסכם. בשל כך, הפרקליטות הגישה נגדו כתב אישום חמור בגין שוחד, עבירות מס ועוד.
גנור הוא הנאשם המרכזי בפרשת הצוללות, ומנהל הליך על קבילות הודאותיו בחקירה. הוא מבקש לפסול אותן, והפרקליטות טוענת שיש לקבלן. גנור טוען בין היתר שהוצג לו מצג שווא על ידי הפרקליטות, וכי נוהלו עימו מגעים להסכם בחוסר תום לב גם בקשר לעבירות המס שלו והיקפן – כדי שיחתום על הסדר עד המדינה.
לפני יותר משבוע הוזמן עו"ד סופר, שחלק מדבריו אינם מתיישבים עם קו ההגנה של הנאשם המרכזי בפרשה, על ידי עורכי הדין הנוכחיים של גנור, עמית ניר ורוית צמח. "עו"ד אלי זוהר ז"ל אמר לי שגנור פנה אליו ונמצא במעצר, ושהוא מעוניין שאנחנו נפגוש אותו ונייצג אותו", העיד עו"ד סופר. "פגשנו אותו לראשונה בלהב 433 בלוד. לאחר מכן ליווינו אותו בתהליך של משא ומתן עם הפרקליטות לכניסה להסדר של עד מדינה. כל התהליך כולו נמשך פרק זמן לא ארוך, לא זוכר אם זה בין שבועיים לשלושה, או משהו בגבולות הזמן הזה".
הוא הוסיף: "לאחר מכן התקיים תהליך ממושך יחסית שבו גנור מסר את העדות שלו, את עדות הניקיון שלו לחוקרים". בהמשך, סיפר עו"ד סופר כיצד גנור הודיע לו שלא ימשיכו לעבוד יחד. לדבריו, הוא הסביר לגנור במדויק את הפרטים על טיב ההסכם. "הוא מדויק לחלוטין, אבל כמובן שזו לא השיחה הראשונה ולא השיחה האחרונה עם גנור", אמר עו"ד סופר, "קדמו לתהליך הטקסי הזה במידה רבה שיחות נוספות. גנור הבין מצוין את התן וקח, את משמעות המשא ומתן, את מהות העסקה, את ה-essence שלה".
מיקי גנור בבית המשפט, ביוני האחרון
(צילום: עידו ארז)

עו"ד סופר העיד: "המשא ומתן עם הפרקליטות עסק רובו ככולו במתן הגנה, חסינות, לגנור. בספיח של הספיח של פרשת הצוללות היה את עניין המס. אנחנו, אני אומר את זה בחוסר צניעות, בכישרון שלנו אני חושב, הצלחנו לשכנע את הפרקליטות להפחית גם את הסכומים וגם את פרק הזמן של המאסר בחצי. ואז נשאלה השאלה איך צובעים את העניין הזה כדי שהוא יוכל לחזור לחייו, להמשיך לעשות עסקים בחוץ לארץ, לעבוד מול בנקים וכו'. זה היה האינטרס העליון שלנו. פרטי העבירות לא היו ברורים ומגובשים עד הסוף".
הוא הוסיף: "אמרנו לו 'במסגרת ההסכם ננקה אותך מהאחריות הפלילית לכל מה שנוגע לפרשת הצוללות, ונצמיד את העונש לעניין עבירות המס'. ולכן מה שאני אומר לו כאן, וזה מה שהאמנתי בו". לדבריו, "עם העונש גנור היה מוכן לחיות. הבעיה שלו הייתה כל הסיפור של הכספים בחוץ לארץ, ושזו הייתה בעיה משמעותית שבאמת הכבידה עליו".
עו"ד סופר ציין: "מזה התחיל כל התהליך הזה שהוביל בסופו של דבר לביטול הסכם עד המדינה. גם אותנו הוא שיתף במחשבות, ברעיונות האלה. הוא אף פעם לא אמר שמה שהוא מסר בעדויות הוא לא נכון, שהוא שקרי. הוא אמר 'אני אפתח את הסכם המדינה, אני אראה להם מה זה. אני אעלה לשידור בחדשות 20:00 ואני אגיד שכל מה שמסרתי הוא שקר וכזב'. הוא אמר שהוא היה צריך לקבל הסכם יותר טוב".
עוד העיד עו"ד סופר: "אמרנו שנעשה תרגיל לפרקליטות – נבוא בעוד שש שנים לבית המשפט. נשמור לעצמנו את הזכות לטעון שייתכן, וכמו שאתה אומר, טעינו, הסנגורים התבלבלו. הם לא מבינים במס, הם התנדבו להשית על גנור עונש גבוה יותר מזה המגיע לו – ואולי נעשה תרגיל כזה לפרקליטות ונצליח במקרה כזה לשכנע שופט שלא לאשר את עסקת הטיעון ולהפחית אותה".
על מבנה ההחזקה של חברות גנור מעבר לים, אמר סופר: "בפעם המאה שהדבר הזה היה בשולי המשא ומתן. זה לא עניין אותנו, זו לא הסיבה שבגללה נחתם המשא ומתן, לא נכנסנו לרזולוציות האלה".