נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן מנסים שניהם לרתום את הפופולריות הרבה שלה זוכה הרופא המפורסם ביותר באמריקה בימים אלו, ד"ר אנתוני פאוצ'י. טראמפ מצטט את המומחה הראשי של הממשל למחלות מידבקות באופן מטעה, אף שבעבר תקף אותו לא אחת, בעוד ביידן מבטיח שאם ייבחר יתייחס לעצותיו כמעט כמו אל תורה מסיני.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר פאוצ'י. נאלץ לנזוף בקמפיין של טראמפ
(צילום: MCT)
הסיבה לכך פשוטה: הסקרים מראים שהציבור האמריקני בוטח הרבה יותר בדבריו של ד"ר פאוצי בן ה-79, שעומד כבר עשרות שנים בראש המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות מידבקות, מאשר בדבריהם של טראמפ או ביידן. סקר שערכה בספטמבר קרן משפחת קייזר הראה ש-68% מהאמריקנים סומכים על המידע שמספק להם פאוצ'י, בעוד הנתון הזה עבור ביידן הגיע בסקר ל-52% ועבור טראמפ ל-40% בלבד.
המאמץ לרתום את הפופולריות של פאוצ'י, לפחות מצדו של הנשיא, מעמיד בעמדה לא נוחה את האפידמיולוג הבכיר, שלאורך הקריירה בת חמשת העשורים שלו נמנע כל העת מהבעת עמדות פוליטיות. פאוצ'י נאלץ השבוע לנזוף בקמפיין הבחירות של טראמפ על הכנסת ציטוט שלו לתשדיר בחירות, באופן שלדבריו מוצא מהקשר ומטעה את הציבור.
בתשדיר הבחירות של טראמפ הוכנס קטע מראיון שהעניק פאוצ'י עוד בחודש מרץ, בשלביה הראשונים של התפרצות המגפה, ובו הוא אומר: "אני לא יכול לדמיין שמישהו היה יכול לעשות יותר" (כדי לבלום את התפשטות הנגיף). מהאופן שבו הפרסומת ערוכה ניתן להבין שהוא משבח את טראמפ, שמפגר בסקרים – בעיקר בשל האכזבה העמוקה של הציבור האמריקני מהאופן שבו הנשיא טיפל במגפה שהביאה כבר למותם של כ-214,000 אמריקנים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה ד"ר אנתוני פאוצ'י עם דונלד טראמפ
ארה"ב נגיף קורונה ד"ר אנתוני פאוצ'י עם דונלד טראמפ
פאוצ'י לצד טראמפ, במרץ. מאיומים מרומזים בפיטורים לחיבוק בכפייה
(צילום: AFP)
פאוצ'י נזף בקמפיין טראמפ ואמר כאמור כי הציטוט הוצא מהקשרו. לדבריו, הוא התייחס בראיון שלו במרץ לתגובה הכללית של הממשל הפדרלי. "לאורך חמשת העשורים שלי בשירות הציבורי, מעולם לא הבעתי תמיכה באף מועמד פוליטי", מסר פאוצ'י בהודעה מיוחדת ביום ראשון. "האמירות שיוחסו לי ללא רשותי בפרסומת של קמפיין המפלגה הרפובליקנית הוצאו מהקשרן מהצהרה כללית שנתתי לפני חודשים על מאמציהם של פקידי הבריאות הפדרליים".
בראיון אתמול לרשת CNN קרא פאוצ'י לאנשי הקמפיין של טראמפ להפסיק לשדר את הפרסומת הזו, ואמר כי "התאכזב מאוד" מאופן התנהלותם. בראיון אחר שהעניק לערוץ CNBC הוסיף: "ברור שיש הרבה דברים שקורים ושהייתי מעדיף שלא היו קורים, כמו הפרסומת הזאת, שמציירת אותי בקונטקסט פוליטי".
למרות תחינותיו, בקמפיין של הנשיא מסרבים להסיר את הפרסומת, וטענו כי היא אינה מטעה. "המילים שנאמרו מדויקות, והן יצאו הישר מפיו של ד"ר פאוצ'י", אמרה אחת מדוברי הקמפיין, ארין פרין. טראמפ עצמו כתב בציוץ בטוויטר ביום ראשון: "אלו הם אכן דבריו של ד"ר פאוצ'י עצמו. עשינו עבודה 'פנומנלית', לפי מושלים מסוימים" (הגרשיים במקור).
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
תקשיבו לו. ביידן
(צילום: gettyimages)
ניסיונו כעת של טראמפ לאמץ לחיקו את פאוצ'י עומד בניגוד גמור לביקורת שהטיח בו לא אחת לאורך משבר הקורונה. פאוצ'י, הידוע בלשונו החופשייה, ניפק בעבר לא מעט אמירות שנשמעו כביקורת על התנהלותו של טראמפ וממשלו, ובין היתר אמר באפריל כי ניתן היה להציל חיים רבים אם הממשל היה פועל במהירות רבה יותר. "אם מהרגע הראשון היינו משביתים את הכול, ייתכן שזה היה קצת שונה", אמר אז. "אבל הייתה הרבה התנגדות לסגירה של דברים בהתחלה".
עוד באותו יום שבו אמר פאוצ'י את האמירה הזו, טראמפ צייץ מחדש בטוויטר שלו ציוץ אחר שבו הייתה קריאה לפיטורי פאוצ'י, אם כי הנשיא עצמו לא איים לעשות זאת במילותיו שלו וגם לא עשה זאת בפועל. פאוצ'י אמר יום לאחר מכן, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, ש"כשל במילותיו".
כמה חודשים לאחר מכן, ביולי, הנשיא תקף את פאוצ'י אחרי שזה שלל את טענתו שארה"ב התמודדה עם המגפה טוב יותר ממדינות אחרות, ועל רקע התנגדותו של הרופא הבכיר למאמציו של טראמפ לפתוח מחדש, ובמהירות, את הכלכלה. הוא טען למשל שפאוצ'י "עשה הרבה טעויות", ואנשי הבית הלבן אף חילקו לכתבים "דף מסרים" נגד פאוצ'י.
האריס בעימות הסגנים: חיסון? רק אם פאוצ'י ימליץ
(צילום: רויטרס)

בריאן אוט, פרופסור לתקשורת מאוניברסיטת מיזורי, אומר כי ניסיונו הנוכחי של טראמפ לטעון לשבחים מצד פאוצ'י מטעה, אך כלל לא מפתיע. "הוא מוכן להעלות כל טיעון שלדעתו יעזור לו להיבחר מחדש, לא משנה אם זה תואם להתנהגויות או להצהרות מהעבר", אמר אוט.
שמו של ד"ר פאוצ'י עולה גם לא אחת בנאומיו הפוליטיים של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שהבטיח כי אם ייבחר יישמע לעצותיו ודחק במושלי המדינות "להקשיב לד"ר פאוצ'י", בבואם להסיר את ההגבלות שהוטלו על התושבים כדי לבלום את התפשטות הנגיף. ביידן הבטיח שאם ייבחר ישאיר את פאוצ'י בעמדה בכירה בכוח המשימה של הבית הלבן למאבק בקורונה.
אתמול תקף ביידן את טראמפ על שידור הפרסומת המטעה, ואמר שהקמפיין שלו "שיקר ביודעין". הוא הצביע גם על האירוניה בניסיונו של טראמפ לטעון שפאוצ'י משבח אותו, למרות שימים ספורים לפני שידור הפרסומת הזו פאוצ'י תקף במרומז את התנהלות הממשל. פאוצ'י אמר שהטקס בבית הלבן ב-26 בספטמבר, בו הכריז הנשיא על מועמדותה של איימי קוני בארט לשופטת בבית המשפט העליון, היה "אירוע הדבקת-על". בטקס רוב הנוכחים לא עטו מסכות או שמרו על מרחק, ובימים שלאחר מכן התברר כי רבים בסביבתו של טראמפ נדבקו בקורונה – כולל הנשיא עצמו ורעייתו מלניה.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
פאוצ'י בקונגרס. לא ינטוש את המאבק, לא משנה מי ייבחר
(צילום: רויטרס)
שמו של פאוצ'י הוזכר גם בעימות בשבוע שעבר בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא. קמלה האריס, הסגנית המיועדת של ביידן, אמרה שלא תסכים לקחת חיסון לנגיף – כל עוד הקריאה לעשות זאת לא תגיע ממומחי בריאות כמו ד"ר פאוצ'י, אלא מטראמפ עצמו.
"העובדה ששני המועמדים נאחזים בד"ר פאוצ'י אומרת הרבה", אומר סטיבן וובסטר, חוקר פוליטי מאוניברסיטת אינדיאנה. "זה סוג של מיקרוקוסמוס למקום שבו אנו נמצאים כעת בפוליטיקה האמריקנית: האמריקנים משני צדי הקשת הפוליטית יכולים להסתכל על אותו דבר ולהגיע לפרשנויות שונות מאוד".
על המאמצים להימנע משיוך פוליטי העידה גם עמיתתו של ד"ר פאוצ'י, ד"ר דברה בירקס, שעומדת בראש כוח המשימה של הבית הלבן למאבק בקורונה. בראיון אתמול לסוכנות הידיעות AP אמרה: "בריאות הציבור היא לא סוגיה פוליטית, ואני וד"ר פאוצ'י נשארים מחוברים מאוד לערכי היסוד שלנו – קידום המסר של בריאות הציבור, ולמעשה גם מסר של תקווה שאנחנו יודעים מה לעשות כדי להשתלט על הנגיף הזה. זה מעולם לא היה מסר פוליטי".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ד"ר דברה בירקס מתאמת כוח המשימה של הבית הלבן נגד ה קורונה
ארה"ב ד"ר דברה בירקס מתאמת כוח המשימה של הבית הלבן נגד ה קורונה
ד"ר דברה בירקס. מסר של תקווה, לא מסר של פוליטיקה
(צילום: AFP)
בכל אופן, בין אם טראמפ או ביידן ייבחרו, פאוצ'י מבטיח להישאר גם בשנה הבאה בתפקידו, ולהמשיך לעשות כל שביכולתו כדי להיאבק בקורונה. "אני לא הולך לנטוש את ההתפרצות הזו, לא משנה מי יהיה הנשיא", אמר ל-CNBC.