2 צפייה בגלריה
קארין סימנטוב
קארין סימנטוב
"לא ידעתי עם מי אני לומדת". הסטודנטית קארין סימנטוב
אחרי שנה של למידה מאתגרת ולא אחת גם מתסכלת באמצעות הזום - יחזרו הבוקר (ראשון) לראשונה סטודנטים של כמה מוסדות ומכללות ללמידה פרונטלית בקמפוסים. בהתאם למתווה שאישר קבינט הקורונה, הסטודנטים החוזרים מחויבים בהצגת תעודת מתחסן, תעודת מחלים או בדיקת קורונה שלילית - ואילו באופן תמוה אנשי הסגל והמינהלה פטורים מכך.
באוניברסיטאות העברית בירושלים, בר אילן ואריאל ישובו הבוקר סטודנטים אל הקמפוסים באופן חלקי. יהיו אלה בעיקר תלמידי המקצועות המחייבים עבודה במעבדות, ובהם פיזיקה, כימיה וביולוגיה. בתום חופשת חג הפסח עתידים לחזור ללמידה פרונטלית גם סטודנטים של שאר המוסדות.
בהתאם לתקנות, מספר הסטודנטים בכל אולם הרצאות לא יעלה על 75 אחוז מהתפוסה המרבית, ובאולמות גדולים תותר כניסה של עד 300 איש. סטודנטים אשר אין ברשותם תו ירוק ימשיכו ללמוד מרחוק. הכשרה והוראה מעשית יתאפשרו לכל הסטודנטים בתנאי התו הסגול - בקבוצות של 20 משתתפים לכל היותר.
2 צפייה בגלריה
בחזרה לקמפוס. האוניברסיטה העברית בירושלים
בחזרה לקמפוס. האוניברסיטה העברית בירושלים
בחזרה לקמפוס. האוניברסיטה העברית בירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
מממצאי מחקר שערכה ד"ר טלי גזית מהמחלקה למדע המידע באוניברסיטת בר אילן בקרב 550 סטודנטים ממוסדות אקדמיים ברחבי הארץ עולה כי רק 30 אחוז מהסטודנטים ציינו את חווית הלמידה בזום כחיובית. לעומתם, 40 אחוז חוו את הלמידה מרחוק באופן שלילי ו-30 אחוז הביעו רגשות מעורבים כלפי החוויה - בדגש על תחושה חזקה של בדידות והיעדר חיי חברה.
מחקר שערכו פרופ' עמיחי המבורגר, ד"ר סמואל עזרן וד"ר צחי חייט מהמרכז הבינתחומי הרצליה בחן האם הפחתת האינטראקציה פנים אל פנים בין המרצה לסטודנטים, ובין הסטודנטים לבין עצמם, תגרום "סבל" עבור סטודנטים מוחצנים. מהממצאים עלה כי סטודנטים מוחצנים חשו בודדים יותר כתוצאה מהניתוק שנכפה עליהם מחבריהם לספסל הלימודים, והביעו שביעות רצון נמוכה יותר מהלמידה המקוונת לעומת סטודנטים בעלי מבנה אישיות מופנם יותר.
קארין סימן טוב, סטודנטית שנה א' במשפטים באוניברסיטת בר אילן, נרגשת לקראת החזרה ללימודים פרונטליים. "בסמסטר הראשון באוניברסיטה יש הרבה קורסי מבוא - לא תמיד מעניינים, ולמידה שלהם בזום הפכה אותם לפעמים למאתגרים במיוחד. הכול היה חדש ובמובן מסוים גם לא כל כך נגיש כי לא ידעתי מול מי אני עומדת ומי האנשים בריבועים שמצדדיי".
נתן רהטנתן רהט
נתן רהט, סטודנט בשנה ג' לכימיה באוניברסיטה העברית, הוסיף: "הלמידה בזום קשה. בקמפוס לומדים עם אנשים, מסתובבים באוויר הפתוח - אתה אקטיבי. בחדר קשה להתרכז שעות מול המחשב. לחלק מהמרצים היה קשה לתפעל את הזום, ולפעמים סטודנטים מתרוצצים בין השכנים לבקש שקט בזמן בחינה".