ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר היום (ראשון) בריאיון לרשת בלומברג האמריקנית-בינלאומית כי החוק הבא מהמהפכה המשפטית שיובא לאישור בכנסת הוא השינוי בוועדה לבחירת שופטים - אך לדבריו, "זה מה שנשאר, אחריו נעצור בקידום חוקים בנושא". רה"מ ציין כי הוא "מקווה שלא נגיע למשבר חוקתי. אני חושב שלא נגיע, ושיש דרך להגיע לפשרה הוגנת - זה מה שאני מנסה לעשות".
עם זאת, נתניהו בעצמו הודה כי התוכנית המקורית של לוין הייתה רעה: "מה שנשאר זה הוועדה לבחירת שופטים, כי אני לא חושב שאנחנו צריכים לחוקק את הדברים האחרים. אני לא חושב שאנחנו צריכים לעבור ממצב קיצוני אחד, עם בית המשפט האקטיביסטי ביותר בעולם, ולהגיע למצב קיצוני אחר שבו הכנסת יכולה לבטל כל החלטה שבית המשפט מקבל".
3 צפייה בגלריה
שופטי בית המשפט העליון
שופטי בית המשפט העליון
שופטי בית המשפט העליון. "חייב להיות איזון, זה מה שאנחנו מנסים להשיג"
(צילום: שלו שלום, עמית שאבי, עמית שעל, אוהד צויגנברג, תומר יעקבסון, אתר בתי המשפט, הרשות השופטת)
הוא הוסיף כי "חייב להיות איזון, זה מה שאנחנו מנסים להשיג". על חששות המוחים מפגיעה בדמוקרטיה הישראלית, אמר "זה שטויות בראייתי, אבל לא בראייתם. הם באמת מודאגים. אני חושב שחייבת להיות כאן דרך אמצע".
על האפשרות להגיע להסכמות עם האופוזיציה בנוגע לוועדה לבחירת שופטים, אמר נתניהו: "עצרתי את הרפורמה המשפטית לשלושה חודשים, בניסיון להגיע לקונצנזוס עם הצד השני. לצערי לא קיבלתי את זה. אז הבאתי חלק קטן יחסית מהרפורמה. העברתי את זה, ואמרתי - אני עדיין אתן עוד כמה חודשים בניסיון להגיע לקונצנזוס".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
נתניהו. איך תיראה הסכמה רחבה על שינוי הוועדה לבחירת שופטים? "זה יסוכם במשא ומתן"
(צילום: עמית שאבי )
לדברי גלית אלטשטיין, כתבת בלומברג בישראל שחתומה גם היא על הריאיון, נתניהו אמר כי "אם תהיה פשרה זה יוכל לקרות מיד. אם לא נצליח להשיג הסכמות עם האופוזיציה, אפשר להגיע להסכמה ציבורית". אלטשטיין ציינה כי בנוגע למה שיקרה אם לא תושג הסכמה עם האופוזיציה, נתניהו שומר על עמימות: "צריך לבחור בחלופה שיש לה הסכמה רחבה. זה יסוכם במשא ומתן, לא בריאיון".
בניסיון להרגיע את המשקיעים, נתניהו כינה את ישראל "מוערכת בחסר", וציין כי "כדאי להשקיע בישראל, כסף חכם נכנס לפה עכשיו". לדבריו, "יש רעש לטווח הקצר, אבל בהירות בשווקים לטווח הארוך". הוא גם שיבח את נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון, שספג מתקפות חריפות מצד חברי קואליציה, ואמר כי "הוא היה נגיד יוצא מן הכלל".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה על נגיד בנק ישראל: "היה יוצא מן הכלל, אבל עוד לא החלטתי אם להשאיר אותו"
(צילום: רויטרס, קובי גדעון, לע"מ)
עם זאת, רה"מ לא הבטיח שיבקש מהנגיד להישאר בתפקידו לכהונה נוספת: "אני עוד רוצה לחשוב על זה - לא היה לי זמן לעשות את זה". למעשה, בעבר כבר פורסם שנתניהו קיבל החלטה שפרופ' ירון לא ימשיך - על רקע התנגדותו הנחרצת למהפכה המשפטית, ואזהרותיו מפני השלכותיה על הכלכלה.
מפלגת יש עתיד הגיבה לריאיון של ראש הממשלה בחשבון הטוויטר שלה: "ממליצים לנתניהו לא לשקר באנגלית או בעברית. הסכמה רחבה אין לו, גם לא הסכמה בליכוד". ואילו "מטה המאבק" נגד המהפכה המשפטית מסר בתגובה: "שוב ושוב שיקר נתניהו לאזרחי ישראל, למנהיגי העולם ולראשי חברות דירוג האשראי שמהלכים משפטיים יקודמו רק בהסכמה רחבה - אבל הרמאי הגדול בתולדות ישראל נחוש לשרוף את המדינה. הנאשם וממשלת החורבן בראשותו ייזכרו לדראון עולם כמי שהובילו את מדינת ישראל לשפל הנורא בתולדותיה, אבל הציבור הישראלי לא יאפשר להם להחריב את ביתו היחיד".
דברים דומים לנתניהו בנוגע לוועדה לבחירת שופטים אמר בשבוע שעבר גם מזכיר הממשלה יוסי פוקס. בריאיון לעיתון "משפחה", ציין פוקס כי במידה והקואליציה לא תצליח להגיע להסכמות עם האופוזיציה, "נעביר את זה ללא הסכמתם, אבל בהסכמה ציבורית רחבה". לדבריו, "כרגע אין על הפרק בטווח המיידי שום דבר זולת הוועדה לבחירת שופטים, ואנחנו נותנים קודם כל הזדמנות להסכמות. בהיעדרן ניתן הזדמנות להסכמה לאומית רחבה, כוללה הסברה. אולי נעשה את זה באמצעות מערך הסברה שלא היה בסיבוב הראשון".