3 צפייה בגלריה
שלט שנתלה במחנה אלפווטר בחברון חתום על ידי השב"כ על החזקת נשק בלי חוקי ופגיעה בהיתרי עבודה
שלט שנתלה במחנה אלפווטר בחברון חתום על ידי השב"כ על החזקת נשק בלי חוקי ופגיעה בהיתרי עבודה
השלט שנתלה במחנה הפליטים, חתום על ידי שב"כ
"תופעת החזקת הנשק הבלתי חוקי גדלה בקרב הצעירים במחנה", כך נכתב בשלט שנתלה הבוקר (חמישי) במחנה הפליטים אל-פוואר בגזרת חברון. השלט, שנתלה על ידי השב"כ, הזהיר את ההורים והאוכלוסייה המבוגרת במחנה כי אם ילדיהם ייתפסו עם נשק - יוחרמו היתרי העבודה שברשותם.
האוכלוסייה המבוגרת בגזרה ובמחנה אל-פוואר, שמחזיקה ברוב היתרי העבודה והכניסה לישראל, נחשבת מתונה יותר - ושלילת ההיתרים היא מכה כלכלית קשה עבור כל בני המשפחה. האזהרה נובעת מהבנת מערכת הביטחון כי אזור יטא בחברון מלא בנשקים, ומהחשש כי העלייה במספר פיגועי הירי בחברון תוביל לעלייה במספר הפיגועים בגזרות נוספות.
3 צפייה בגלריה
 בת שבע נגרי
 בת שבע נגרי
בת שבע נגרי וזירת הפיגוע
(צילום: צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
3 צפייה בגלריה
הנשק שהוסגר במעצר הפלסטינים החשודים בביצוע פיגוע
הנשק שהוסגר במעצר הפלסטינים החשודים בביצוע פיגוע
הנשק שנתפס
(צילום: דוברות המשטרה)
את הפיגוע האחרון בגל הטרור הנוכחי, שבו נרצחה בת שבע נגרי (40) ונפצע באורח קשה אריה גוטליב (39) מירי בהר חברון, ביצעו תושבי העיר. השניים, קרובי משפחה, נעצרו בפעילות מודיעינית פחות מיממה לאחר הירי. הנשק ששימש את המחבלים נתפס יחד איתם. שר הביטחון יואב גלנט הנחה את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, לשלול ולמנוע היתרי כניסה לישראל מבני משפחותיהם.
חברון, העיר הגדולה ביותר בגדה המערבית, מונה כ-200 אלף תושבים על פי נתוני העירייה. ישראל שולטת בכ-20% משטחה על פי הסכם "הפריסה מחדש" שנחתם ב-1997, אך הרשות הפלסטינית היא האחראית על ניהול העניינים האזרחיים בה. בשנים האחרונות עבר האזור שינויים חברתיים ופוליטיים, ונרשמה בו הקצנה משמעותית. ארגון הטרור חמאס זוכה לאהדה ופופולריות רבה בעיר, יותר מכל אזור אחר בגדה.
תושביה נחשבים שמרנים יותר משאר ערי הגדה, והם מחזיקים באג'נדה הדתית-מוסלמית שמציע חמאס. בנוסף לכך, העיר מחזיקה שלטון אוטונומי חמולתי שלפיו "מילת שייח מבטלת מילת שוטר" - ונותן יד חופשית לאחזקת נשק ללא פיקוח, מה שמסייע בין היתר לביצוע פעולות טרור.
על אף שחברון מוגדרת עיר ללא פעילות טרור מוסדרת - שאין בה תתי ארגונים בשאר ערי הגדה - ניתן להבחין באהדה גדולה לחמאס בתאי הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. ראש העיר המכהן, תייסיר אבו סנינה, נמנה עם חוליית פתח שרצחה ב-1980 שישה בחורי ישיבה ליד בית הדסה. הוא נידון למאסר, אך שוחרר בהמשך בעסקת חילופי שבויים.
מתחילת 2023 יצאו מאזור חברון יותר משמונה פיגועים וניסיונות פיגועים, בהם הפיגוע בשכונת נאות אפקה בתל אביב, שבו נדרסו ונדקרו תשעה בני אדם. גורמים ברשות הפלסטינית מודעים למצב בגזרה, אך הם לא מטפלים בו באופן אינטנסיבי מחשש להיתקלות עם האוכלוסייה האמידה כלכלית.