כשברקע החשש המתמיד מהסלמה נרחבת בעימות מול חיזבאללה, אחרי תשעה חודשים של קרבות ומתקפות ללא הפסקה כמעט בחזית הצפונית, סוכנות הידיעות רויטרס מפרסמת היום (ג') כתבת תחקיר על "קרב המודיעין" שמתחולל בין ישראל לצבא הטרור הלבנוני. שישה גורמים המעורים באופן ההתנהלות של חיזבאללה אמרו כי הארגון למד מהטעויות שלו בחודשים האחרונים, וחזר לשיטות תקשורת ישנות כדי למנוע מעקב אחר פעיליו, שמאפשר לצה"ל לחסלם, ובין היתר אסר על המחבלים בחזית להשתמש בטלפונים ניידים.
4 צפייה בגלריה
הלווית מחבלי חיזבאללה בלבנון
הלווית מחבלי חיזבאללה בלבנון
נסראללה ומחבלי חיזבאללה. יש יתרון לשיטות תקשורת מיושנות, אבל הן גם מקשות על ארגון הטרור לפעול ביעילות
(צילום: REUTERS/Amr Alfiky)
ישראל, נזכיר, ידועה היטב בעולם ביכולות הסייבר המעולות שלה – עם פריצה לטלפונים ולמחשבים – ולפי הדיווח יכולות אלו מהוות חלק מרכזי באיסוף המודיעין אחר פעילי חיזבאללה. לצד זאת משתמש צה"ל במצלמות אבטחה ובכטב"מים כדי לאסוף מודיעין. כדי למנוע מצה"ל לצותת ללוחמיו או לעקוב אחר מיקומם, הגורמים ששוחחו עם רויטרס אמרו כי חיזבאללה אסר על שימוש בטלפונים ניידים באזורי החזית בדרום לבנון, ובמקום זאת חזר לשיטות תקשורת מיושנות כגון פייג'רים או שליחים שמעבירים מסרים באופן מילולי. שלושה מהגורמים ציינו כי חיזבאללה משתמש גם ברשת תקשורת קווית ופרטית שהוקמה בתחילת שנות ה-2000 – במימון איראן.
גורם נוסף אמר כי מחשש שישראל תצליח בכל זאת לצותת לשיחות של פעילי הארגון, המחבלים משתמשים בהן בשמות קוד עבור כלי נשק או אתרי מפגש. המקור הוסיף כי שמות הקוד הללו מוחלפים באופן יום-יומי כמעט, ומועברים ליחידות השונות גם כן באמצעות שליחים. "אנחנו מתמודדים עם קרב שבו מידע וטכנולוגיה הם מרכיבים חיוניים", אמר לרויטרס קאסם קאסיר, אנליסט לבנוני שמקורב לחיזבאללה. "אבל כאשר אתה מתמודד עם קדמה טכנולוגית, אתה צריך לחזור לשיטות הישנות – טלפונים קוויים, התקשרויות פנים-אל-פנים – כל שיטה שמאפשרת לך לעקוף את הטכנולוגיה".
התיעוד שפרסם היום חיזבאללה, מאתרים אסטרטגיים לכאורה בצפון

מומחי ביטחון אמרו לרויטרס כי שיטות "לו-טק" אכן יכולות להיות אפקטיביות מול טכנולוגיות ריגול מתקדמות, ובדיווח מוזכרת כדוגמה העובדה שמנהיג אל-קאעידה אוסמה בן-לאדן הצליח לחמוק כמעט עשור משירותי המודיעין האמריקניים באמצעות ניתוק מהאינטרנט ואי-שימוש בטלפונים, תוך שגם הוא משתמש בשליחים כדי להעביר פקודות. "הפעולה הפשוטה של שימוש ב-VPN, או טוב יותר מכך, לא להשתמש כלל בטלפון נייד, יכולה להקשות מאוד על איתור יעד והתמקדות בו", מסבירה אמילי הרדינג, אנליסטית לשעבר ב-CIA וכיום חוקרת במכון ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון. "אולם אמצעי-הנגד הללו יכולים גם להפוך את התקשורת של הנהגת חיזבאללה עם כוחותיה ליעילה פחות", הדגישה.

גברת, את בבית?

גורמים בחיזבאללה וגם גורמי ביטחון לבנוניים סבורים לפי הדיווח כי ישראל משתמשת גם במודיעים ומרגלים על מנת לאתר את יעדי החיסול שלה. שלושה מהגורמים ששוחחו עם רויטרס ציינו כי המשבר הכלכלי בלבנון ויריבויות פוליטיות בין הפלגים השונים בלבנון מייצרים עבור ישראל "הזדמנויות" עבור גיוס מודיעים, אך הם הדגישו כי לא כל אותם מודיעים עושים זאת באופן מודע ומכוון.
4 צפייה בגלריה
עבאס מוחמד רעד הלוויה בעיירה ג'בעה, דרום לבנון
עבאס מוחמד רעד הלוויה בעיירה ג'בעה, דרום לבנון
הלווייתו של עבאס רעד, בנו של פוליטיקאי בכיר של חיזבאללה, שחוסל בנובמבר
( צילום: REUTERS / Alaa Al-Marjani)
בדיווח מובאת כדוגמה המתקפה ב-22 בנובמבר שבה חוסלו בהפצצת בית בדרום לבנון חמישה מחבלי חיזבאללה – בהם עבאס רעד, בנו של יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני מוחמד רעד. שני גורמים אמרו כי למתקפה קדמה שיחת טלפון לאישה שהתגוררה בבית, ובה נשאלה על-ידי אדם שדיבר ערבית שוטפת והתחזה לפקיד מקומי אם המשפחה נמצאת שם. האישה השיבה שלא, וכי הם נסעו למזרח המדינה. דקות אחדות לאחר אותה שיחה, פגע טיל בבית המשפחה בכפר בית יאחון, וחמשת המחבלים שהיו בו חוסלו. הגורמים ציינו כי בחיזבאללה מעריכים שישראל עקבה אחרי מיקום הפעילים, וכי השיחה לאותה אישה נועדה לוודא שאין ביעד אזרחים.
אותה מתקפה הייתה הראשונה מבין שורת תקיפות לאורך המלחמה שבהן הצליח צה"ל לחסל שורת פעילים ומפקדי שטח בכירים בחיזבאללה – וגם את בכיר חמאס סאלח אל-עארורי בתקיפה הדרמטית בביירות בתחילת השנה. רק בשבוע שעבר חוסל בכיר נוסף בחיזבאללה, מוחמד נעמה נאסר שפיקד על גזרת דרום-מערב לבנון, והיום דווח על חיסול של פעיל בולט נוסף, הפעם בסוריה. לפי הדיווחים, שני אנשי חיזבאללה חוסלו בפרברי דמשק, בכביש המחבר בינה לביירות, ואחד מהם הוא יאסר נימר קרנבש – לשעבר שומר ראשו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
לפי רויטרס, בתוך שבועות מאז המתקפה בנובמבר החל חיזבאללה להזהיר את תומכיו באופן פומבי שלא לסמוך על גורמים המתקשרים ומתיימרים להיות פקידים מקומיים או אנשי סיוע, והתריע כי מדובר במתחזים ישראלים שפועלים לזהות בתים שמשמשים את ארגון הטרור.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מצלמות מצלמה מעקב אבטחה
אילוסטרציה מצלמות מצלמה מעקב אבטחה
בלבנון חוששים גם מפריצה למצלמות אבטחה, וקראו לנתקן מהאינטרנט
(צילום: shutterstock)
חיזבאללה חושד שישראל עוקבת אחרי הפעילים שלו לא רק באמצעות הטלפונים הניידים שלהם, אלא גם באמצעות חדירה למצלמות אבטחה שמותקנות על מבנים בכפרים ובעיירות ליד הגבול. בעקבות החשד הזה, בסוף דצמבר פרסם חיזבאללה הנחיה לתושבים לנתק את מצלמות האבטחה הללו מהאינטרנט. לפי רויטרס, בתחילת פברואר הגיעה הנחיה נוספת ללוחמי הארגון – שאוסרת עליהם לשאת טלפונים ניידים באזורי החזית. "היום, כל מי שנתפס עם טלפון בחזית – מסולק מחיזבאללה", אמר לרויטרס גורם בכיר בארגון הטרור, טענה שלפי סוכנות הידיעות אומתה על-ידי שלושה גורמים נוספים.

טלפונים מסוכנים יותר ממרגלים

אחד הגורמים ציין כי הלוחמים נדרשים להשאיר את הטלפונים מאחור לפני שהם יוצאים לבצע פעולות בחזית. גורם מודיעיני בלבנון הוסיף כי חיזבאללה עורך לעיתים בדיקות פתע ליחידות השדה שלו, על מנת לוודא שהלוחמים אכן לא נושאים טלפונים. שני גורמים נוספים ציינו כי החשש ממעקב ניכר לא רק בדרום לבנון, וכי אפילו בביירות נמנעים פוליטיקאים בכירים של חיזבאללה להביא טלפונים ניידים לפגישות שהם עורכים בעיר הבירה.
נסראללה, הזהיר בעצמו באחד מנאומיו בפברואר מהמעקב שעושה ישראל באמצעות טלפונים ניידים, ואף תיאר את המכשירים הללו כ"מסוכנים יותר ממרגלים ישראלים". הוא קרא לפעיליו לשבור את הטלפונים, לקבור אותם או לנעול אותם ב"קופסאות ברזל".
4 צפייה בגלריה
הנזק בעיתא א-שעבר בלבנון כתוצאה מתקיפת צה"ל
הנזק בעיתא א-שעבר בלבנון כתוצאה מתקיפת צה"ל
הרס בעיירה עייתא א-שעב שבדרום לבנון, אחרי תקיפה של צה"ל. "טלפונים מסוכנים יותר ממרגלים"
( צילום: AFP)
לצד שימוש בפייג'רים ובשליחים כאמצעי תקשורת חלופיים, חיזבאללה משתמש לפי הדיווח ברשת טלפונית קווית על מנת להעביר מסרים לשטח. ברויטרס מציינים כי מדובר ברשת תקשורת פרטית שהוקמה לפני כ-20 שנה, לכאורה במימון איראן. גורמי ממשל טענו בזמנו כי מדובר ברשת נרחבת של סיבים אופטיים שמקשרים בין מעוזי חיזבאללה באזורי הפרברים של דרום לבנון לעיירות שונות באזור הזה וכן לאזורים בבקעת הלבנון שבמזרח המדינה.
גורם ביטחוני לשעבר בלבנון ושני גורמים נוספים טענו בפני רויטרס כי חיזבאללה חושד שישראל הצליחה לפרוץ לאותה רשת, ונוקט כעת בצעדים על מנת לאבטח אותה. הגורמים סירבו לומר מתי וכיצד בוצעה אותה חדירה לרשת, אבל לדבריהם מומחי תקשורת של חיזבאללה מנסים "לפצל" אותה לרשתות קטנות יותר, וכך לצמצם את הנזק הפוטנציאלי. "אנחנו משנים באופן תדיר את הרשתות הקוויות שלנו ומחליפים ביניהן, כך שאנחנו מסוגלים לעקוף את החדירה", טען אחד הגורמים – שלפי רויטרס הינו גורם בכיר.

הכטב"מים הישראליים שהופלו, ו"נותחו"

במקביל לשימוש בטכנולוגיות מיושנות כדי להערים על ישראל בחזית המודיעינית, חיזבאללה מרבה להתרברב ביכולותיו לאסוף מודיעין על מטרות ישראליות. רק היום פרסם ארגון הטרור סרטון נוסף מצילומי הכטב"ם שלו "הודהוד" ("דוכיפת" בעברית). לטענת חיזבאללה הכטב"ם – שבתיעוד קודם ממנו בחודש שעבר נצפו שורת אתרים אסטרטגיים במפרץ חיפה – צילם הפעם בסיסי מודיעין אלקטרוני ותחנות שמסוגלות לכאורה לבצע תקיפות אלקטרוניות. חיזבאללה טען כי מדובר ב"עיניים של המדינה", וכי בסרטון נראים גם מוצבים צבאיים, סוללות של כיפת ברזל וריכוזי כוחות צה"ליים. בנוסף, כך לטענת ארגון הטרור, תועדו גם אוטובוסים שלדבריו משמשים להסעת קצינים וחיילים בצפון.
תיעוד מהפלת כטב"ם ישראלי מדגם הרמס 900 בלבנון, ביוני

שניים מהגורמים אמרו לרויטרס כי חיזבאללה פועל במקביל ללמוד מהכטב"מים הישראליים שהצליח להפיל בשטחי לבנון. לדבריהם אנשיו מפרקים את הכטב"מים שהופלו, על מנת ללמוד את רכיביהם. בחיזבאללה טוענים כי מתחילת המלחמה הפילו או הצליחו להשתלט על שישה כטב"מי מודיעין ישראליים, בהם הרמס 450, הרמס 900 ורוכב שמיים. צה"ל אישר כי חמישה כטב"מים שלו הופלו עד כה במלחמה באמצעות טילי קרקע-אוויר ששיגר חיזבאללה, אך הדגיש כי יש לקחת את הצהרות הארגון בעירבון מוגבל – וכי הוא מנסה לזרוע בהלה בציבור הישראלי.