פקידים אמריקנים בכירים בבית הלבן אמרו אמש (שלישי) בשיחה עם עיתונאים כי וושינגטון מתנגדת לעקירה המונית של פלסטינים מדרום הרצועה כפי שנעשה בצפון. הם התייחסו ליום שאחרי הפסקת האש בין ישראל לחמאס ולאפשרות של חידוש הלחימה, גם בדרום רצועת עזה, והבהירו כי ממשל ביידן לא יאפשר "לשכפל לדרום את קנה המידה של העקירה שהתרחשה בצפון".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
"חמאס מפחד שישראלים ופלסטינים יחיו זה לצד זה". הנשיא ביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
3 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"בכל פעולה צבאית בדרום הרצועה, על ישראל לקחת בחשבון חפים מפשע". ג'ון קירבי
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
הכותרת
ארה"ב, מאחורייך: האינטרס הסיני במלחמה
24:59
הפקידים הדגישו כי בהתאם לעמדת ממשל ביידן, על ישראל "להפיק לקחים" מהמבצע הקרקעי בצפון הרצועה, ולא להתחיל לפעול בדרום עד שתוכל להבטיח מובלעות מוגנות לאזרחים. הם הבהירו כי וושינגטון לוחצת על ישראל לתחום מספר אזורים בדרום הרצועה, בסמוך למרחבים המוגנים הקיימים, ומתקנים אחרים המנוהלים על ידי ארגוני סיוע "שבהם לא תהיה תנועה מבצעית". בכך למעשה הבהירו כי כוונתם להרחיב משמעותית את האזורים המוגנים שקיימים כעת.
עוד טענו הפקידים, שתדרכו את הכתבים בעילום שם, כי רשת התמיכה ההומניטרית שגדלה במהלך ההפוגה בלחימה לא תוכל לעמוד בעקירה המונית נוספת של פלסטינים בתוך עזה. בנוסף, הם חזרו על עמדת הבית הלבן שמתנגד בתוקף לעקירת פלסטינים מחוץ לרצועה, בניגוד לקריאות של כמה שרים בישראל. הפקידים כן אמרו כי מידה מסוימת של עקירה תהיה "בלתי נמנעת", אך הבהירו כי "אף אחד לא ייאלץ לצאת מהבית שלו בכוונת תחילה".
גם דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי התייחס אמש להארכת עסקת החטופים והאפשרות לחידוש הלחימה, ואמר כי "אנו עובדים על להאריך אותה. בכל פעולה צבאית שישראל תעשה בדרום רצועת עזה עליה לקחת בחשבון את החפים מפשע שנמצאים שם". קירבי התייחס גם לשחרור אזרחי ארצות הברית שנחטפו לרצועה, והוסיף: "אין אינדיקציה לכך שחמאס משתמש בהם כמנוף לחץ. אנו מקווים לראות יותר אמריקנים משוחררים על-ידי חמאס".
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס לאפשרות של חידוש הלחימה ברצועה, וכתב בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר) כי "להמשיך בדרך של טרור, אלימות, הרג ומלחמה זה לתת לחמאס את מה שהם מבקשים. אנחנו לא יכולים לעשות את זה". הנשיא האמריקני הוסיף: "חמאס פתח במתקפת הטרור כי הוא מפחד מכך שישראלים ופלסטינים יחיו זה לצד זה".
3 צפייה בגלריה
מטוס של חיל האוויר של ארצות הברית בו יותר מ-24 טונות של אספקה הומניטרית וסיוע מזון לעזה נחת בצפון סיני
מטוס של חיל האוויר של ארצות הברית בו יותר מ-24 טונות של אספקה הומניטרית וסיוע מזון לעזה נחת בצפון סיני
מטוס סיוע אמריקני שהכיל יותר מ-24 טון של ציוד הומניטרי נחת בסיני, הציוד יועבר לרצועת עזה
בתוך כך, המאמץ האמריקני להרחבת הסיוע ההומניטרי נמשך, ולדברי הפקידים, לראשונה מאז תחילת המלחמה, שלוש טיסות של הצבא האמריקני ינחתו בצפון סיני כדי להגדיל את העברת הציוד הרפואי, המזון ובגדי החורף לרצועת עזה. פקידי הממשל הבכירים הוסיפו כי הציוד יועבר על-ידי האו"ם, וכי עד כה במהלך הפסקת האש הועברו כ-800 משאיות לרצועה שהכילו סיוע הומניטרי.
אמש נחת בצפון סיני מטוס ה-C17 הראשון של חיל האוויר האמריקני, שהכיל יותר מ-24 טון של אספקה הומניטרית ומזון שיועבר לרצועה. הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי (USAID) מתכננת טיסות נוספות בימים הקרובים. ארצות הברית העבירה עד כה כ-100 מיליון דולר לטובת סיוע הומניטרי לרצועה, אך לדברי הבית הלבן מאמצי הסיוע נותרו בחוסר מימון קשה, כשרק 21% מצרכי הסיוע ממומנים. "אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית להגביר בדחיפות את התמיכה ולעמוד בהתחייבויות הסיוע שנתנו", מסרו.