הקרב על המוסדות הציוניים והאג'נדה הפוליטית שנדחקה הצידה: שמונה מפלגות מכל הקשת הפוליטית חתמו היום (שלישי) על הסכם לחלוקת התפקידים של המוסדות הציוניים עתירי הכוח וההשפעה, שנה לפני הבחירות לקונגרס הציוני. מדובר בקרב שליטה לא רק על ארגונים יוקרתיים, בעלי כסף רב ולא מעט ג'ובים, אלא גם על קרב פנים-ליכודי שמבקש לסמן חילופי דורות בליכוד העולמי.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הוביל להסכם, גם עם מפלגות מהאופוזיציה
(צילום: אוהד צויגנברג)
הניסיון של שר התרבות והספורט מיקי זוהר להחליש את כוחו של דני דנון - כיום שגריר ישראל באו"ם - לא צלח בעבר, אולם כעת, בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים נוספים בליכוד, הוא מוביל את ההסכם במוסדות הציוניים, שישפר את האחיזה של גוש הימין בהם. ההסכם המסתמן גם ישפר את השליטה שלו ושל חבר הכנסת דוד ביטן באותם מוסדות, על חשבון דנון.
שנה נותרה עד לקיום הבחירות לקונגרס, ולכאורה ציר הזמן עדיין ארוך ומרווח לשינויים. הסכם חתום צריך להבשיל בנובמבר 2025, עוד יותר משנה. אלא שכאמור במפלגות השונות כבר עובדים בקצב על חלוקת השלל, ולזוהר יש שותפים מפתיעים. על ההסכם חתומות בין היתר המחנה הממלכתי של בני גנץ, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, מרצ ומפלגות נוספות.
יש עתיד טרם חתמה על ההסכם, וכך גם המפלגות החרדיות. מיש עתיד נמסר בנוגע להסכם כי "ראש האופוזיציה יאיר לפיד הבהיר למי שפנה אליו בנושא כי אינו עוסק בו. נכון לעכשיו, אין חדש בנושא המדובר".
2 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
איש אמונו נותר בחוץ. דנון
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
לקרבות בכנסת וברחוב, בכל הנוגע להסכם שנחתם, אין כל זכר כשעל הפרק חלוקת התפקידים במוקדי הכוח: קק"ל, הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית וקרן היסוד. להסכם כאמור שותפות לא פחות משמונה מפלגות, מהקואליציה ומהאופוזיציה.
לטענת גורמים המעורים בפרטי ההסכם, זוהר וביטן קיבלו שליטה מלאה וימנו בין היתר את יו"ר קק"ל הבא, תפקיד גדול ובעל השפעה, הם ישלטו גם על החטיבה להתיישבות שחשובה לימין ושורת תפקידים נוספים. יעקב חגואל, המכהן כיום כיו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, איש אמונו של דנון, נותר עם אנשיו מחוץ להסכם.
מהליכוד העולמי נמסר בתגובה: "ניסיונותיו החתרניים של מיקי זוהר לא יצלחו. זוהר פועל שוב בחוסר סמכות מוחלט ובניגוד לחוקת הליכוד. כפי שהיה בעבר, כך גם כיום - דרכו לא תצלח. בזמן מלחמה, כאשר ישראל מתמודדת עם ירי רקטות, פועל זוהר למכור את הימין במוסדות הלאומיים לשמאל תוך הותרת כל סיעות הקואליציה בכנסת מחוץ להסכם. הניסיון הנואש שוב לא יצלח".