נורבגיה אישרה היום (חמישי) כי הרשות הפלסטינית קיבלה מישראל 407 מיליון שקלים, כחלק מסיכום העברת כספי המיסים המיועדים אליה. לדברי הממשלה באוסלו, עוד כספים צפויים לזרום לרמאללה בקרוב. ההודעה הזו מגיעה לאחר ששרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, הודיעה שלשום כי הכסף כבר החל לזרום לרשות.
במשך תקופה, נזכיר, סירב משרד האוצר בראשותו של בצלאל סמוטריץ' להעביר את כספי המיסים לרשות. ההנהגה הפלסטינית הזהירה שהיא לא מסוגלת לשלם משכורות מלאות לעובדיה.
1 צפייה בגלריה
אבו מאזן, בנימין נתניהו
אבו מאזן, בנימין נתניהו
ישראל מעבירה כספים לרשות - דרך נורבגיה
(צילום: SAUL LOEB/Pool via REUTERS, shutterstock, מרים אלסטר)
בנובמבר, לאחר עימות מתוקשר בין סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט, החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להעביר את כספי המיסים לרשות - אך לקזז מהסכום את הכספים שמיועדים לרצועת עזה. הרשות סירבה לקבל את הכספים מבלי שאלו יכללו את הסכום שמיועד לרצועה, ובהמשך אישר הקבינט מתווה שבמסגרתו הכספים המקוזזים שמיועדים לעזה יופקדו זמנית בנורבגיה.
ההודעה הזו מגיעה כאמור לאחר המסר מממשל ביידן, שלפיו העברת הכספים "חייבת להימשך". ילן הדגישה בהתייחסותה לנושא מוקדם יותר השבוע כי הכסף נועד לממן שירותים בסיסיים ברשות ולחזק את כלכלת הגדה המערבית. היא הוסיפה שוושינגטון הפצירה בממשלת ישראל להעביר לרשות את כספי הסילוקין - החזרי מס על עבודת פועלים ותנועת סחורות, שעד המלחמה הועברו מישראל לרשות מדי חודש.
עוד הגדילה ילן לעשות כששלחה מכתב לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו היא קראה לו לחדש את היתרי העבודה לפלסטינים, ולהפחית את חסמי המסחר בגדה המערבית. "המעשים האלה חיוניים לרווחתם הכלכלית של הפלסטינים והישראלים כאחד", טענה שרת האוצר של ג'ו ביידן, שלא שלחה את המכתב למקבילה סמוטריץ'.