הקרמלין הודיע כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יגיע מחר (שלישי) לביקור בצפון קוריאה – הביקור הראשון שלו במדינה מאז יולי 2000, כשהיה בשנתו הראשונה בשלטון. הביקור הנדיר ממחיש את הידוק היחסים בין מוסקבה לבעלת הברית הגרעינית שלה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה.
בספטמבר, כששליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ביקר ברוסיה, הוא הזמין את פוטין לבקר. הביקור של נשיא רוסיה בפיונגיאנג היה צפוי, אך עד היום לא היה ברור מתי הוא ייערך. פוטין יהיה בצפון קוריאה בשלישי וברביעי, וממנה ימשיך לביקור בווייטנאם. במשלחת יהיו גם שר ההגנה אנדריי בלוסוב, שר החוץ סרגיי לברוב וסגן ראש הממשלה אלכסנדר נובאק, מהאחראים על ענף האנרגיה.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין קים ג'ונג און פגישה ב רוסיה ספטמבר
ולדימיר פוטין קים ג'ונג און פגישה ב רוסיה ספטמבר
שני המנהיגים בפגישה בחודש ספטמבר
(צילום: Vladimir Smirnov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
יורי אושקוב, יועצו של הנשיא הרוסי למדיניות חוץ, אמר כי בביקור צפויים פוטין וקים לחתום על "הסכם שותפות אסטרטגית". לפי הדיווחים, הסכם שכזה יהיה למעשה גרסה מעודכנת של הסכם משנת 1961, ימי ברית המועצות, ושל הסכם שפוטין חתם עליו בביקור בשנת 2000. לדברי היועץ אושקוב השניים יחתמו על כמה מסמכים, חלקם "חשובים ומשמעותיים מאוד".
רוסיה וצפון קוריאה הן אמנם בעלות ברית כבר שנים ארוכות, אך במהלך המלחמה באוקראינה נרשמת התחממות ביחסים – שמדאיגה את ארה"ב ואירופה. מדינות המערב הענישו את רוסיה בסנקציות בגלל הפלישה לאוקראינה, ועל רקע הבידוד הבינלאומי היא התקרבה לצפון קוריאה, איראן וסין – שלוש מדינות שלפי המערב מסייעות לה במלחמה.
3 צפייה בגלריה
זירת מתקפה של רוסיה בעיר חרקוב אוקראינה
זירת מתקפה של רוסיה בעיר חרקוב אוקראינה
הריסות בעיר חרקוב באוקראינה אחרי מתקפה רוסית
(צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
מוסקבה ופיונגיאנג מכחישות את הטענה שחלק מהנשק שמשמש את הצבא הרוסי באוקראינה מגיע מצפון קוריאה. לפי פקחי האו"ם, לפחות טיל בליסטי אחד ששוגר בחודש ינואר מרוסיה לאוקראינה הוא מתוצרת צפון קוריאה. גורמים אוקראינים טוענים כי כ-50 טילים בליסטיים שהועברו מצפון קוריאה שוגרו מרוסיה לאוקראינה במלחמה.
ביקורו של פוטין בצפון קוריאה, על רקע רצונו להגדיל את ארסנל הנשק של הצבא הרוסי במלחמה מול אוקראינה, נתפס במערב כהתגרות. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר הערב כי הבוקר של פוטין בצפון קוריאה ימחיש שמוסקבה "תלויה" במשטרים אוטוריטריים.
"החברות הקרובות ביותר שלה והתומכות הגדולות ביותר במאמץ המלחמתי הרוסי הן צפון קוריאה, איראן וסין", אמר סטולטנברג והוסיף כי רוסיה מפרה את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על פיונגיאנג. בבית הלבן אמרו הערב: "אנחנו מודאגים מהעמקת היחסים בין רוסיה לצפון קוריאה".
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין מינה את קרובת משפחתו אנה ציבילבה לתפקיד במשרד ההגנה
ולדימיר פוטין מינה את קרובת משפחתו אנה ציבילבה לתפקיד במשרד ההגנה
אנה ציבילבה. קרובת משפחה של פוטין, וסגנית שר ההגנה
(צילום: REUTERS/Anton Vaganov)
בתוך כך המשיך היום פוטין את המהפכה במשרד ההגנה, שהחלה בחודש שעבר עם הדחת השר סרגיי שויגו. פוטין הדיח ארבעה סגנים במשרד ההגנה, ומינה במקום ארבעה מנאמניו - בהם אנה ציבילבה, הבת של בן דודו המנוח. בעלה של ציבילבה, סרגיי ציבילב, הוא שר האנרגיה של רוסיה.
במסגרת תפקידה כסגנית שר תהיה אחראית ציבילבה על שיפור הסיוע של המדינה לאנשי צבא. פוטין מינה בעבר את ציבלבה לראש קרן ממשלתית שנועדה לתמוך במאמץ המלחמתי באוקראינה. לפי "ניוזוויק" ציבילבה היא נשיאה של חברה גדולה לכריית פחם, ונכללת ברשימת האישים הרוסים שנענשו בסנקציות על-ידי ממשלת בריטניה אחרי הפלישה לאוקראינה.