"שמענו את השריקה של הכטב"ם, פתאום היה פיצוץ": תושבי נהריה והסביבה הגיבו בהלם למתקפת הכטב"מים של חיזבאללה ליד מזרעה שמדרום לנהריה, שגרמה לפציעתו של גבר כבן 30 באורח אנוש ושל 18 פצועים נוספים - רובם במצב קל ואחד בינוני. אחד מעדי הראייה אמר בצהריים (שלישי) ש"כל יישובי הצפון סובלים", ופנה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "ביבי תפתור לנו את הבעיה הזאת. הדרישה שלנו - להיכנס בהם".
בהמשך, הודיע צה"ל כי חלק מהפצועים נפגעו בכביש 4 בשטחי מועצת מטה אשר - שם נפל מיירט שהחטיא את המטרה, ובמקום להתפוצץ באוויר - פגע בקרקע וגרם לנפגעים, בהם הפצוע האנוש. זמן קצר לאחר מכן, שיגר חיזבאללה שני כטב"מים נוספים - אחד מהם יורט באזור מצפה הילה שבגליל המערבי, ואחר יורט בשעל ובקלע. מנגד, בצד השני של הגבול, חיזבאללה הודיע על חמישה פעילים הרוגים מהבוקר.
עדי ראייה למתקפת הכטב"מים ליד נהריה

פגיעת המיירט בכביש 4 בנהריה

4 צפייה בגלריה
כביש 4 לאחר הנפילה
כביש 4 לאחר הנפילה
זירת הנפילה בכביש 4
(צילום: שרון צור)
4 צפייה בגלריה
כביש 4 לאחר הנפילה
כביש 4 לאחר הנפילה
(צילום: שרון צור)
לפחות שני כטב"מים חדרו לשטח ישראל, בהמשך לרצף אזעקות שהופעלו בשורת יישובים בגליל המערבי, ביניהם נהריה ועכו. אחד מהכטב"מים יורט, והשני התפוצץ בצומת הסמוך למזרעה. כלל הנפגעים פונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה עם פגיעות רסיסים, ובהם גם נפגעי חרדה והדף שצפויים להשתחרר עוד היום. המרכז מסר כי אחד הפצועים, גבר כבן 65 שמצבו מוגדר בינוני, נפצע בעת שרכב על אופניים. חיזבאללה לקח אחריות על התקיפה, וטען כי שיגר "נחיל כטב"מים" בתגובה על חיסול בעבא שבדרום לבנון מאתמול.
אבי עזרן מנהריה סיפר ל-ynet כי היה בצומת בעת פיצוץ הכטב"ם: "התקרבתי לרמזורים וראיתי אנשים על הרצפה. עצרתי את האוטו ופתאום אני שומע אזעקה - ורואה כטב"ם מולי, בגובה של שישה-שבעה מטרים. הוא התחיל להתנדנד ואחרי זה שמעו בום, יירטו אותו או שהוא נפל".
הבנת שאתה נמצא תחת מתקפת חיזבאללה? "חשבתי שזה התחיל אבל לא הבנתי מה קרה פה, והאזעקות לא מפסיקות".
עשרה חודשים למלחמה, מה התחושות שלך? "זה מה שיש לי להגיד לממשלה. כרגע - אתם ממשלה כושלת. אני עצבני. הילדים שלי סובלים, כל נהריה, כל הצפון, כל היישובים בצפון סובלים. אנחנו חייבים לפתור את הבעיה הזאת. בבקשה. ביבי תפתור לנו את הבעיה הזאת. כל העסקים שלנו סגורים, הכול. אין לנו מה לעשות כבר בעיר, מה לעשות? לתת להם את המפתחות של הבית? תגיד לנו ביבי, מה לעשות?".
מה הדרישה שלך? "הדרישה שניכנס בהם. אני בן אדם בן 49, איש הנדסה, מתנדב עכשיו למילואים. קח אותי עכשיו, אני נכנס לתוך לבנון. נסראללה מבין רק כוח. העם יודע את זה. מי יכול לקום בבוקר כשאתה לא יודע אם אתה חוזר? מה זה? כל יום נהרג לנו בן אדם. 12 ילדים אחים שלנו הלכו". (הטבח במג'דל שמס).
נזק במחנה שרגא

התיעודים מהמטח

מאור אמסלם, תושב הקריות, היה במקרה בנסיעה במקום בעת הפיצוץ. "הייתה אזעקה אחרי אזעקה. בשלישית כבר אנחנו חטפנו וכמובן שהקשבנו להנחיות".
ראיתם את הכטב"ם? "ממש, מטר מעליי. שמענו את השריקה שלו ואז היה פיצוץ. כל החלקים עפים, זכוכיות, אבנים, הכול פשוט עף פה לכל הכיוונים ולמזלי אנחנו עמדנו מעבר לכביש וניצלנו. אני אישית יצאתי בנס".
איך התחושות שלך? חשבת שזה יהיה המצב אחרי עשרה חודשים? "רעידות. בחיים לא תיארתי לעצמי שזה יגיע אליי. אמרתי שיהיה בסדר, אני עם שני ילדים בבית. אם לא מקשיבים להנחיות ונשארים באוטו, זה לא מה שצריך לעשות".
4 צפייה בגלריה
רכב שנפגע מהנפילה
רכב שנפגע מהנפילה
הנזק במזרעה
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
בדל ראזיק, עד ראייה לפיצוץ, סיפר ל-ynet שראה אישה שנפגעה ופונתה מהמקום: "היא נפצעה ברגל והייתה בהלם". כשנשאל בנוגע לתחושותיו על כך שהמלחמה הגיעה גם למזרעה, מקום מרוחק באופן יחסי מהגבול, השיב כי "התחושות לא טובות. אני והבנות שלי, כולם צועקים. יש לי בת, בת חמש, היא צועקת כל היום. המצב קשה, המצב לא טוב".
עד ראייה נוסף, הישאם גדבן, שיתף: "עמדנו ברמזור וראינו את הרחפן מעלינו. נגרם נזק לרכב, מלמטה במנוע, בשמשה הקדמית. מזל גדול". הוא ציין כי לא ראה את הפצועים, והוסיף: "זה כביש ראשי, אי-אפשר לרדת באמצע הרמזור. זה קרה בשניות, זה ממש שניות. אני מרגיש מפוחד. כאילו קיבלת חיים חדשים - אבל זו המציאות, לצערי".
נאסים ניס, תושב מזרעה, שיתף כי אחרי עשרה חודשי מלחמה "צריך לגמור עם זה, עשרה חודשים זה יותר מדי". כשנשאל כיצד לדעתו ניתן לפתור את הבעיה, השיב: "אני לא יודע איך שעושים את זה. אנחנו הקטנים לא יודעים לעשות את זה. נקווה שיהיה בסדר".
קורל, שנפגעה באורח קל והגיעה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, סיפרה: "נהגתי בדרך עם הילד (בן שלושה חודשים) והכטב"ם נפל ממש לידינו. התנפצה לי השמשה האחורית מרסיס ועצרנו בצד. ברוך השם אנחנו בסדר. הגעתי מכיוון הקריות ולא שמעתי את האזעקה. זה היה נס גדול".
4 צפייה בגלריה
רכב שנפגע מהנפילה
רכב שנפגע מהנפילה
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
לאחר האירוע הקשה, דובר צה"ל עדכן כי "זוהו מספר כלי טיס בלתי מאוישים שחצו משטח לבנון. אחד יורט, זוהו נפילות מדרום לנהריה ונפגעו מספר אזרחים. התרעות על ירי טילים ורקטות הופעלו מחשש לנפילת שברי מיירטים". בהמשך, הודיע צה"ל כי מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי "מדובר בנפילת מיירט שהחטיא את המטרה ופגע בקרקע. כתוצאה מהנפילה נפגעו מספר אזרחים, האירוע מצוי בתחקיר".
לפני מתקפת הכטב"מים של חיזבאללה, חמישה מחבלים חוסלו בתקיפה אווירית בדרום לבנון. צה"ל הודיע כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, מבנה צבאי ששימש את יחידת חזית הדרום בחיזבאללה, במרחב א-נבטיה שבדרום המדינה. "במבנה פעלו מספר מחבלים אשר קידמו מתווי טרור נגד מדינת ישראל", נמסר. בנוסף, דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב אל-חיאם.

מזרעה ללא מקלטים: "אין לנו מקומות בטוחים"

על רקע מתקפת חיזבאללה, תושבי מזרעה השמיעו ביקורת חריפה על היעדר מקלטים להגנה מפני הטילים והכטב"מים שמשוגרים מדרום לבנון. "תושבי הכפר חיים בסכנה גדולה, בעוד נהריה, שהיא במרחק דקה מהם, נהנית ממקלטים שמספיקים לכל התושבים", ציינו.
תיעוד תקיפת צה"ל בלבנון שבה חוסלו 5 מחבלי חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל)

מוחמד עוואד, תושב מזרעה, אמר: "בכפר יש מקלט בבית הספר ועוד אחד במתנ"ס, אבל זה מספיק רק למספר קטן מאוד של אנשים. אנו עומדים בפני סכנה שמאיימת על חיינו ואין לנו מקומות בטוחים להגן עלינו מהטילים. היום הפיצוצים היו מאוד קרובים אלינו, אם זה היה מתרחש בשכונת מגורים - היינו רואים קורבנות, פציעות ונזק משמעותי מאוד".
צעיר אחר אמר כי "הכפר שלנו נמצא במרחק דקה מנהריה, ויש מקלטים להגן על כולם, רק בגלל שזו עיר יהודית, בעוד שאנחנו הערבים כאילו לא ראויים לשירותים האלה". לדבריו, "על הרשויות האחראיות לספק מקלטים ולהעלות נושא זה לא רק בזמן מלחמה, אלא גם בימים רגועים ללא כל מלחמות".
אישה תושבת מזרעה שיתפה: "שמענו קולות של פיצוצים חזקים מאוד, וזה היה מאוד מפחיד, והפחד עדיין רודף אותנו כתוצאה מכך, ובשל המחסור במקלטים, אני ומשפחתי חושבים לנסוע למקום אחר ובטוח כדי שנוכל להגן על חיינו לאור הזלזול והאפליה הנהוגה נגדנו".