גורם ישראלי שבקיא בפרטי המשא ומתן התייחס למציאת גופותיהם ברצועת עזה של שישה החטופים - הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי וכרמל גת - ואמר: "שלושה מהם היו ברשימה שחמאס הסכים להשיב, ולמעשה אפשר היה לאשר ב-2 ביולי. על הרש הייתה הסכמה בגלל שהיה פצוע, גם על כרמל ועדן". בכיר בממשלה: "ברור כשמש שנתניהו מונע עסקה כדי שהממשלה לא תתפרק. תוך חודש לא יישארו חטופים חיים".
2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות משפחת גולדברג-פולין)
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
נתניהו. בישראל הייתה אופטימיות שניתן להגיע לעסקה, לפני שהציג את עקרונותיו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ב-4 ביולי, נזכיר, משרד ראש הממשלה הודיע בשם המוסד, כי קטאר ומצרים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה", נמסר. גורמים במערכת הביטחון אמרו אז כי מדובר ב"הצעה הכי טובה שהייתה עד עכשיו", וטענו כי יש בה "בסיס להתקדם ממנו". לדבריהם, "עדיין יש סוגיות שצריך לברר אותן, כמו הנוכחות בציר פילדלפי, וסוגיית הווטו של האסירים". גורם ביטחוני אמר אז כי "יש הליכה של החמאס לכיוון מתווה ביידן, השאלה אם זה יספיק לקבינט הישראלי".
בישראל הייתה אופטימיות שניתן היה להגיע לעסקה תוך שבועיים-שלושה. ביום שאחרי תשובת חמאס להצעה לעסקה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר אז להוציא את משלחת המשא ומתן בעניין החטופים.
שלושה ימים לאחר מכן, נתניהו הקשיח עמדות במו"מ, והדגיש את העקרונות שעליהם ישראל לא תוותר במסגרת המגעים עם חמאס. העקרונות היו: כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה; לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה; ישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס; המתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה.
סעיף 3 שהציג אז נתניהו, שלפיו "לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה", היה למעשה סעיף שלא היה קיים בניסוח המקורי של ההסכם. משמעותו הייתה, הלכה למעשה, שצה"ל יהיה זה שיפקח על חזרת העזתים לצפון הרצועה, דרך שליטה במסדרון נצרים שמפריד בין האזור הזה ליתר חלקי הרצועה. חמאס, שדרש את חזרת כל העקורים לבתיהם, התנגד להמשך השליטה של צה"ל במסדרון במהלך הפסקת האש.
גורמים במערכת הפוליטית והביטחונית קיבלו אז בתדהמה את הודעתו הרשמית של נתניהו על חמשת העקרונות במשא ומתן לשחרור החטופים, בעיקר בגלל התזמון שלה. ההודעה של נתניהו פורסמה באחד הרגעים הקריטיים לשחרור חטופים במסגרת עסקה אפשרית מול חמאס.
גורם ביטחוני טען אז כי נתניהו פרסם את ההודעה כדי לייתר את הדיון על העסקה ובכך פגע בסיכוי לקדם אותה. "התנהלות לא ראויה שתפגע בסיכוי להחזיר את החטופים הביתה", אמר הגורם הביטחוני. "יש פה גם שאלה של טיימינג. אם אתה מוציא את ההודעה עוד לפני שהדיון בלשכה התחיל - אז בשביל מה לקיים דיון? אם זו ההתנהלות החטופים לא יחזרו".
הצהרת משפחות חטופים, אתמול: "החלטת הקבינט - גזר דין מוות"
(צילום: מיקי שמידט )


מטה המשפחות: "תוצאה ישירה של טרפוד העסקאות ע"י נתניהו"

מטה משפחות החטופים מסר הבוקר: "דורשים מנתניהו להתייצב בהופעה פומבית אל מול האומה ולשאת באחריות ישירה להפקרת החטופים. מציאת הגופות אתמול היא תוצאה ישירה של טרפוד העסקאות על ידי נתניהו, התבצרות בציר פילדלפי והגברת הלחץ הצבאי שהביא למותם של חטופים רבים.
"לאורך החודשים האחרונים חולצו שמונה חטופים חיים בפעולות צבאיות, לעומת 105 חטופים ששוחררו בעסקה. אל תסתתר מאחורי דובר צה"ל, תן לציבור דין וחשבון על ההפקרות הבלתי נגמרת".
גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת, התייחס לפרסום ב-ynet ובסטורי שהעלה לחשבון האינסטגרם שלו אמר: "אפשר היה לחתום על עסקה שתחזיר אותם הביתה ביחד עם עוד נשים וגברים שעדיין נמצאים שם בשבי. מי שטרפד את העסקה הזאת, מי שהחליט לא לחתום עליה, גזר עליהם דין מוות. תצאו לרחובות, תפגינו, תשתקו את הכול, תעצרו את המדינה הזאת, כי הפכנו למדינה שמקריבים בה חיים.
אל תתנו לזה לקרות, ממשלת ישראל הפכה לאטומה לגמרי למוות. הם קיבלו החלטות שהמשמעות שלהן היא שחטופים ימותו בשבי. לכם, לנו, יש עדיין יכולת להציל את החטופים שנמצאים שם בשבי: נשים וגברים, משפחות של החברים הכי טובים שלי שרכשתי בחודשים האחרונים, להחזיר גם את החללים הביתה. צאו לרחובות עכשיו, תביאו עסקה שתציל חיים. כל הניסיונות האחרים עלולים לעלות במוות של חטופים".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "הם היו בחיים. נתניהו וקבינט המוות החליטו לא להציל אותם. עדיין יש שם חטופים חיים, עדיין אפשר לעשות עסקה. נתניהו לא עושה אותה מסיבות פוליטיות. הוא מעדיף לשמור את הקואליציה עם סמוטריץ׳ ובן גביר מאשר לשמור על חיי הילדים שלנו. הדם הזה על ראשם. אני קורא לכל אזרח שליבו נשבר הבוקר לבוא בשבע לבגין להפגין איתנו". הוא קרא להסתדרות, לרשויות המקומיות ולמעסיקים "להשבית את המשק": "המדינה מתרסקת, אי אפשר להמשיך ככה".

העסקה שתוכננה

העסקה שהייתה קרובה לאישור אז כללה שלושה שלבים - כשבשלב הראשון היו אמורים להשתחרר כל הנשים, החולים והמבוגרים שנותרו בשבי. מדובר היה ב-33 חטופים חיים ומתים, לפי הדיווחים, שהיו אמורים להשתחרר במשך שישה שבועות. בשלב ב' - שעליו היו אמורות לנהל חמאס וישראל משא ומתן - היו אמורים להשתחרר יתר החטופים החיים, ובעיקרם הגברים הצעירים והחיילים. על השלב הזה הייתה המחלוקת החריפה ביותר בהסכם, שכן חמאס התנה את קיומו בהפסקת אש קבועה - ואילו ישראל סירבה לה. בשלב השלישי היו אמורים להשתחרר שאר הגופות. בכל שלב במסגרת העסקה ישראל הייתה אמורה לשחרר מאות מחבלים מבתי הכלא.
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה