11 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן מארח את השיחות
(צילום: רויטרס)
אחרי שבועיים ללא שיחות ישירות, רוסיה ואוקראינה החלו היום (שלישי) בסבב שיחות ישירות חדש, הפעם בטורקיה. לפני המשא ומתן באיסטנבול, גם הפעם שני הצדדים הבהירו כי הסיכויים לפריצת דרך נראים קטנים, ובכיר אמריקני אמר כי לא נראה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוכן להתפשר. הטלוויזיה האוקראינית דיווחה כי השיחות נפתחו "בקרירות, ללא לחיצות ידיים". ובינתיים, בשטח הלחימה נמשכת - ומשרד ההגנה הרוסי מסר כי השמיד מאגר דלק גדול במחוז ריבנו באוקראינה.
הלילה, בנאומו הקבוע, אמר נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי כי היה לו "יום דיפלומטי מאוד פעיל". זלנסקי שוחח בין היתר עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, קנצלר גרמניה אולף שולץ, ראש ממשלת איטליה מריו דראגי ונשיא אזרבייג'ן אילהאם אלייב.
11 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
פתיחת סבב השיחות באיסטנבול
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
סיכוי קטן לפריצת דרך
(צילום: רויטרס)
(צילום: משי בן עמי)

זלנסקי קרא לחבילת סנצקיות "אפקטיבית ומוצקה" והפציר במדינות השונות להמשיך להעביר נשק לאוקראינה. "האוקראינים לא צריכים למות רק בגלל שלמישהו אין את האומץ להעביר להם את הנשק הדרוש. הפחד תמיד גורם לך להיות שותף לדבר עבירה", אמר זלנסקי.
מארח השיחות, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, דווקא נשמע יחסית אופטימי הבוקר. ארדואן קרא להפסקת אש ואמר כי הוא מקווה שהפגישה תהיה מועילה למדינות ולאזור. לדבריו, השיחות מעלות את התקווה לשלום והתהליך באיסטנבול יוביל לאפשרות של פסגה בין המנהיגים שגם אותה טורקיה יכולה לארח. "על הצדדים לעצור את הטרגדיה הזו", אמר וציין כי הן זלנסקי והן פוטין הם "חברים חשובים".
האוליגרך הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ', שעליו המערב הטיל סנקציות שבעקבותיהן החליט בין היתר למכור את מועדון הכדורגל צ'לסי, תועד משוחח עם ארדואן לפני פתיחת סבב השיחות. אתמול דווח כי אברמוביץ' ואחד מהנציגים האוקראיניים הורעלו בסבב שיחות קודם ואברמוביץ' אף איבד את ראייתו לכמה שעות. אתמול עם זאת אמר גורם אמריקני שככל הנראה לא מדובר בהרעלה, וציין שמקור התופעות שחווה המיליארדר בגורם "סביבתי".
11 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ' רג'פ טאיפ ארדואן שיחות ב איסטנבול שב טורקיה בין רוסיה ל אוקראינה
רומן אברמוביץ' רג'פ טאיפ ארדואן שיחות ב איסטנבול שב טורקיה בין רוסיה ל אוקראינה
אברמוביץ' לצד ארדואן, בסבב השיחות באיסטנבול
חוקר פרשת "הרעלת השוקולד" לכאורה אמר כי בכל מקרה לא היה ניסיון לחסל את אברמוביץ', אלא להזהירו. כריסטו גרוזב, שפרסם את התחקיר באתר "בלינגקאט", אמר כי המינון לא היה גבוה מספיק כדי להרוג את אברמוביץ' ואת שני הנציגים האוקראיניים שנטען שהורעלו. השלושה סבלו מעיניים אדומות, דמעות וכאבים בעיניים, ועור מתקלף בפנים ובידיים - לאחר שאכלו שוקולד ושתו מים.
לדבריו, אין זה מפתיע שאברמוביץ' היה היעד: "הוא התנדב לשמש כמתווך הוגן, בניגוד לאוליגרכים אחרים. הוא הכריז על עצמאות מהקרמלין ומתח ביקורת על המלחמה. אז הגיוני שזה ייראה כאות אזהרה עבורם לא להצטרף לשורת המתנגדים, לא יותר כאלו מתווכים הוגנים".
גורם המקורב לזלנסקי אמר: "אנשים ממש התעוורו ביום למחרת. לא זיהינו את המקור. אין לי מושג מי עומד מאחורי זה, אבל נראה שרומן היה המטרה העיקרית". לפני השיחות היום באיסטנבול הזהיר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה: "אני מציע לכל מי שהולך לשיחות עם רוסיה לא לאכול ולשתות שום דבר. ועדיף גם להימנע מלגעת במשטחים".
11 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורב פגזים בזפוריז'יה
צבא אוקראינה יורב פגזים בזפוריז'יה
צבא אוקראינה יורה פגזים בזפוריז'יה. יחידת הרחפנים מסייעת
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורב פגזים בזפוריז'יה
צבא אוקראינה יורב פגזים בזפוריז'יה
(צילום: רויטרס)
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי רוסיה מרגישה שהיא "בסוג של מלחמה" מול המערב, לאחר הטלת הסנקציות הנרחבות על עסקים ואישים רוסים. "במשך כמה עשורים, אמרנו למערב שאנחנו מפחדים מההתקדמות של נאט"ו מערבה. אנחנו חוששים גם מכך שנאט"ו מתקרבת לגבולותינו עם ציוד צבאי. בבקשה שימו לב לזה. אל תדחפו אותנו לפינה. אל".
בריאיון לרשת האמריקנית PBS נשאל פסקוב מהו איום קיומי על רוסיה, שלדבריו בשבוע שעבר יאפשר שימוש בנשק גרעיני. "תחילה – אין לנו ספק שהמבצע הצבאי המיוחד שלנו באוקראינה יושלם", אמר פסקוב, מקורבו של פוטין. "אבל כל תוצאה של המבצע היא לא סיבה לשימוש בנשק גרעיני. אף אחד לא חושב להשתמש בו, אנחנו אפילו לא חושבים על האפשרות להשתמש בנשק גרעיני".
בשטח, בינתיים, ההתפתחות המשמעותית האחרונה הייתה כנראה ההשתלטות האוקראינית מחדש על אירפין שליד קייב, שעליה הודיע ראש העיר אירפין. אבל דובר משרד הביטחון האוקראיני אמר כי קייב לא רואה סימנים שרוסיה מתכוונת לוותר על תוכניתה לכיתור הבירה. "נכון לעכשיו אנחנו לא רואים שכוחות האויב מתרחקים מקייב", אמר הדובר בתדרוך בטלוויזיה.
בדו"ח המודיעין היומי של משרד ההגנה הבריטי נכתב כי הכוחות האוקראיניים ממשיכים במתקפות נגד מקומיות באזור קייב. בין היתר הם ציינו את אירפין, בוצ'ה והוסטומל. "חלק מהמתקפות הללו היו מוצלחות, והרוסים נסוגו מכמה עמדות", נכתב.
כבר ימים ספורים אחרי הפלישה, לרוסיה הייתה שיירה ענקית של 65 ק"מ שמוכנה להסתער על קייב מצפון. אבל השיירה נתקעה והמתקפה כשלה, הרבה בגלל סדרה של מארבים ליליים של יחידה אוקראינית קטנה של מפעילי רחפנים על טרקטורונים, שמורכבת ברובה ממומחים לטכנולוגיית מידע. אותה יחידה מיוחדת מונה 30 איש ואנשיה נלקחו מיחידת סיור אווירי בשם אירורוזבידקה, שהוקמה לפני שמונה שנים.
11 צפייה בגלריה
רחפנים מל"טים צבא אוקראינה
רחפנים מל"טים צבא אוקראינה
רחפן השייך ליחידה האוקראינית המיוחדת
(צילום: אירורוזבידקה)
11 צפייה בגלריה
כוחות צבא ליד קייב
כוחות צבא ליד קייב
השיירה, בחודש שעבר
(AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
ב"גרדיאן" נכתב כי מפקד היחידה, ירוסלב הונצ'ר, העיד על המתקפה ליד העיירה איבנקיב שסייעה בעצירת השיירה הרוסית. הוא אמר כי לוחמים אוקראינים על טרקטורונים הצליחו להגיע לשיירה בשעת לילה תוך שהם רוכבים ביער משני צדי הכביש המוביל לקייב מצ'רנוביל. הלוחמים האוקראינים היו מצוידים באמצעי ראיית לילה, ברובי צלפים, במטעני חבלה שמופעלים מרחוק, ברחפנים עם מצלמות הדמיה תרמיות ובאחרים שיכולים להטיל פצצות קטנות במשקל 1.5 ק"ג.
לפי המפקד הונצ'אר, היחידה הקטנה הזו השמידה באותו לילה שניים-שלושה כלי רכב בראש השיירה, ובעקבות זאת היא נתקעה. הוא סיפר כי הם נשארו שם עוד שני לילות, וכלי רכב רבים הושמדו. אחר כך הרוסים פיצלו את השיירה לכמה חלקים במטרה להמשיך ולהתקדם לקייב, אבל לפי הונצ'אר אותה יחידה הצליחה לפגוע באספקה, והמאמץ הרוסי כשל. "הגל הראשון של הכוח הרוסי נתקע בלי חימום, דלק, פצצות וגז. והכול קרה בגלל 30 איש", אמר.
אותה יחידה, נטען, סייעה גם להדוף את המתקפה הרוסית על שדה התעופה הוסטומל, צפונית-מערבית לקייב, ביום הראשו של הלחימה. הרחפנים הצליחו אז לאתר ולפגוע ב-200 צנחנים רוסיים שהסתתרו בשדה התעופה. "זה סייע משמעותית לעובדה שהם לא יכלו להשתמש בשדה התעופה על מנת להתקדם במתקפה", אמר אחד מעוזריו של הונצ'אר.
11 צפייה בגלריה
בתי מגורים הרוסים ליד חרקוב
בתי מגורים הרוסים ליד חרקוב
ההרס ליד חרקוב
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
בתי מגורים הרוסים ליד חרקוב
בתי מגורים הרוסים ליד חרקוב
(צילום: רויטרס)
לא ניתן לאמת חלק גדול מהפרטים הללו, אבל גורמים אמריקניים אמרו כי פעילות הכוחות האוקראיניים סייעה לעצירת השיירה ליד איבנקיב. הסרטונים שפרסמו האוקראינים הראו את החשיבות של הרחפנים והמל"טים בלחימה. הונצ'אר עצמו הוא לוחם לשעבר שהפך ליועץ שיווק בתחום טכנולוגייה המידע. הוא חזר לצבא אחרי תחילת הפלישה הרוסית.
בתחילת דרכה השתמשה היחידה ברחפנים מסחרים, אבל צוות של מהנדסים, מומחי תוכנה וחובבי רחפנים פיתחו בהמשך דגמים מתקדמים משלהם. הם פיתחו שורה של רחפני סיור, לצד כלים עם 8 רוטורים שיכולים להטיל פצצות. כעת הם משתמשים גם במערכת סטארלינק המסופקת על ידי אילון מאסק, כדי להעביר נתונים באופן מיידי לכוחות הארטילריה האוקראיניים, מה שמאפשר להם לפגוע במדויק במטרות הרוסיות.
"אנחנו כמו כוורת דבורים. דבורה אחת היא כלום, אבל אם אתה מתמודד עם אלפים – אפשר להביס כוח גדול. אנחנו כמו דבורים, אבל פועלים בלילה", אמר הונצ'אר.